Orice ai face, nu scapi de ceasul deşteptător: organismul este prevăzut cu un sistem complicat de trezire la oră fixă

Orice ai face, nu scapi de ceasul deşteptător: organismul este prevăzut cu un sistem complicat de trezire la oră fixă

Ritmul circadian ne dictează când să ne trezim şi când să ne ducem la culcare FOTO Shutterstock

Alarma ceasului este cel mai mare duşman al omului modern, mai ales că, de cele mai multe ori, întrerupe un somn insuficient şi anunţă o zi grea. „Ceasul deşteptător este cel mai bun mod de a te priva de somn“, spune un medic specialist. Atunci de ce, uneori, ne trezim cu câteva momente înainte să sune?

Ştiri pe aceeaşi temă

 
La fel ca toate aplicaţiile de pe telefonul mobil care promit să te trezească treptat din somn, şi organismul încearcă să te aducă la realitate cât de blând poate. În anticiparea zilei de muncă, anumiţi hormoni de stres încep să fie produşi în ultimele etape ale somnului, explică dr. Jan Born, profesor de neuroştiinţe comportamentale de la Universitatea din Tübingen, Germania, pentru „Huffington Post“.
 
Hormonul care dictează trezirea
 
Studiul nemţilor, efectuat în 1999, a descoperit un hormon, adrenocorticotropină sau ACTH, care se regăseşte în organism din plin atunci când ştii că te vei trezi la o anumită oră. În cadrul experimentului, 15 voluntari care s-au dus la culcare la miezul nopţii, au fost informaţi înainte că vor fi treziţi la şase a doua zi dimineaţă, şi la nouă în următoarele două zile.
 
Atunci când au aflat că trebuie să fie treziţi dimineaţa la 6.00, a avut loc o creştere adiţională a nivelurilor ACTH în perioada dinaintea trezirii. Când participanţii se aşteptau să fie treziţi la ora 9.00, nivelurile ACTH nu au fost la fel de mari.
 
E uşor să-ţi închipui un muncitor care a intrat într-o rutină şi care se trezeşte în fiecare zi la aceeaşi oră. Poate că eşti chiar tu acel lucrător. Însă, în studiul lui Born, studenţii participanţi nu erau obişnuiţi să se trezească devreme, continuă „Huffington Post“.
 
Ritmul circadian ne dictează când să ne trezim şi când să ne ducem la culcare
 
Oamenii, insectele, plantele şi chiar anumite bacterii funcţionează pe bază de ceasuri interne. Acestea se numesc ritmuri circadiene şi sunt sincronizate cu ciclul lumină-întuneric al mediului în care trăim, ajutându-ne să ne trezim în fiecare dimineaţă şi să adormim în fiecare seară. 
 
Dar, doar pentru că omul are un ceas intern, nu înseamnă că tuturor oamenilor le funcţionează ceasul în acelaşi timp. Există variaţii în anumite gene, una dintre aceste deosebiri fiind identificată într-un studiu din 2011, şi care explică de ce unii dintre noi ne trezim mai devreme, şi alţii mai târziu (persoanele matinale versus persoanele care nu funcţionează bine în primele ore ale dimineţii).
 
„Gena deşteptătoare“
 
În studiul americanilor, cel din 2011, gena numită KDM5A a fost identificată drept „gena ceasului deşteptător“, adică cea responsabilă de trezirea naturală a organismului nostru. „Această genă face parte, de fapt, dintr-o reţea de gene care funcţionează ca un ceas. E ca şi cum această reţea ar avea în loc de părţi mecanice componente moleculare, dar care funcţionează exact ca un ceas“, explică Luciano DiTacchio, profesor asistent la Departamentul de Farmacologie, Toxicologie şi Terapie de la Centrul Medical al Universităţii din Kansas, SUA.
 
Gena KDM5A programează o proteină numită JARID1a pentru a crea mici variaţii în felul în care se exprimă, la fel cum un ceas va funcţiona puţin diferit, depinzând de cât de strânse îi sunt şuruburile, explică profesorul.
 
Aşa că, dacă obişnuieşti să te trezeşti cu doar câteva momente înainte să sune ceasul, atunci este bine de ştiut că de vină este un amestec de expresii individuale ale genei deşteptătoare şi a hormonilor de stres activaţi de programarea orei la care trebuie să te trezeşti. 
 

Citeşte şi:
 
 
Somnul din timpul zilei, o necesitate pentru cei care lucrează ture de noapte sau care se distrează până la ore târzii, întrerupe ritmul a aproape o treime din genele tale. E posibil chiar ca această desincronizare a genelor să fie chiar mai gravă decât în cazul somnului insuficient, conform unui nou studiu.
 
 
Medicamentul zolpidem te poate face să mănânci ţigări în somn. Ba, mai mult, în SUA au fost comise crime sub influenţa somniferului.
 
 
În zilele noastre, este o obişnuinţă să fii atât de ocupat în timpul săptămânii încât să dormi foarte puţin. Mulţi oameni plănuiesc ca acest somn pierdut să fie recuperat în timpul weekendului, însă care ar fi cea mai potrivită metodă?

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: