Cum influenţează regimul alimentar calitatea somnului

Cum influenţează
regimul alimentar calitatea somnului

Insomnia ar putea fi consecinţa unor obiceiuri alimentare nesănătoase FOTO Shutterstock

Este cunoscut faptul că un somn de slabă calitate poate conduce la obiceiuri alimentare nocive, dar cercetătorii au început să se întrebe dacă este valabilă şi reciproca: un regim nesănătos poate influenţa somnul în mod negativ?

Ştiri pe aceeaşi temă

 

Pentru ca o persoană să fie sănătoasă trebuie să ţină cont de alimentaţie şi de calitatea somnului, se arată într-un articol din revista „Time“. Un regim alimentar echilibrat este una dintre cele mai bune căi de a menţine o greutate în limitele normale, iar cei care dorm şapte sau opt ore pe noapte tind să aibă o stare de sănătate bună. Studiile anterioare au făcut legătura între lipsa de somn şi mâncatul în exces, dar nu s-au aflat încă suficiente informaţii cu privire la modul în care alimentaţia influenţează somnul.

Un grup de cercetători din cadrul Şcolii de Medicină Perelman de la Universitatea din Pennsylvania a investigat modul în care obiceiurile alimentare influenţează calitatea somnului.

Astfel, aceştia au studiat informaţii provenind de la 4.548 de persoane. Participanţii le-au oferit date referitoare la numărul orelor de somn dormite în fiecare noapte, dar şi un raport detaliat al regimului alimentar din fiecare zi. În cadrul studiului, persoanele caracterizate ca dormind foarte puţin au fost cele care nu se odihneau mai mult de cinci ore pe noapte, durata unui somn insuficient a fost stabilită la şase ore pe noapte, iar un somn normal era cuprins între şapte şi opt ore. Cei care dormeau mult erau aceia care se odihneau nouă sau mai multe ore în fiecare noapte.

Se pare că obiceiurile alimentare ale celor studiaţi difereau în funcţie de cât timp alocau în fiecare noapte somnului. Astfel, cei care dormeau cel mai puţin consumau cele mai multe calorii. Persoanele care dormeau şapte sau opt ore pe noapte se hrăneau cel mai diversificat, un regim variat fiind un indicator al unei stări de sănătate bune, deoarece include multiple surse de nutrienţi.

Persoanele care se odihneau insuficient erau şi cele care beau puţină apă, consumau o cantitate redusă de legume şi ingerau mai puţine alimente bogate în vitamina C şi în seleniu, regăsit mai ales în nuci şi carne.

Cei care dormeau nouă sau mai multe ore pe noapte consumau mai puţină ciocolată şi beau ceai mai rar, mâncau puţine ouă, dar beau mai mult alcool.

Studiile au analizat modul în care somnul influenţează obiceiurile alimentare, sugerând că privarea de somn interferează cu senzaţia de foame. Pe de altă parte, autorii studiului au precizat că şi regimul alimentar poate influenţa calitatea somnului. Unele interacţiuni erau deja cunoscute, precum faptul că un aport ridicat de lichide întrerupe odihna, iar consumul de alimente picante în exces provoacă insomnie.

De exemplu, lipsa de fier a fost legată de sindromul picioarelor neliniştite în anumite cazuri. Ar putea fi anumite substanţe care acţionează la nivel molecular pentru a regla anumite mecanisme biologice în timpul somnului“, afirmă unul dintre autorii studiului.

Cercetări mai detaliate pe această temă ar putea clarifica natura acestei relaţii şi există posibilitatea ca oamenii de ştiinţă să descopere numărul ideal de calorii care trebuie consumate în vederea unui somn de calitate, ceea ce ar putea deveni o strategie ieftină de combatere a obezităţii şi a afecţiunilor cardiace.

„Le reaminteşte oamenilor că am ajuns în punctul în care societatea noastră recunoaşte că regimul alimentar este important pentru sănătate. Nu acţionăm mereu în consecinţă, dar recunoaştem asta“, conchide coordonatorul cercetării. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările