Ce este somnul natural şi cum ne afectează somnul indus de pastile

Ce este somnul natural şi cum ne afectează somnul indus de pastile

Insomnia ne afectează viaţa: ne modifică nivelul hormonal şi capacitatea de a metaboliza carbohidraţi FOTO Shutterstock

Somnul natural este o condiţie a vieţii. Fiecare noapte ne întinereşte şi ne energizează organismul, ajutându-ne să funcţionăm la capacitate maximă a doua zi. Un somn indus de medicamente nu oferă calităţile „reparatorii“ ale unui somn natural.

Ştiri pe aceeaşi temă

Putem spune despre tulburările de somn că sunt o adevărată epidemie: cu toţii suferim, la un moment dat, de o noapte albă, de o săptămână proastă care ne dă bătăi de cap şi ne ţine ocupate gândurile sau, chiar mai grav, de adevăratele efecte nocive ale unei insomnii severe continue, cum ar fi migrenele, obezitatea sau scăderea drastică a greutăţii corpului, paranoia şi halucinaţiile, susţine doctorul Stuart H. Garber pentru „Huffington Post“.
 
Insomnia cronică creşte riscul declanşării unor boli care au, de obicei, legătură cu vârsta înaintată: diabetul zaharat de tip II, tensiune arterială ridicată, obezitate şi pierderi de memorie. Cercetătorii au demonstrat că doar o săptămână de somn neregulat afectează nivelul hormonal şi capacitatea de a metaboliza carbohidraţi. 
 
Insomnia este incapacitatea de a dormi în perioada în care ar trebui să dormi. Un om adult are nevoie de un pic mai mult de opt ore de somn într-o zi (24 de ore).

Cei care suferă de insomnie se pot confrunta cu una sau cu mai multe dintre următoarele situaţii: nu pot adormi noaptea, se trezesc prea devreme dimineaţa sau se trezesc frecvent în cursul nopţii. Dacă o singură noapte de nesomn nu are consecinţe chiar atât de grave, decât oboseala de a doua zi, o insomnie prelungită va afecta activităţile zilnice, concentrarea şi creşte chiar riscul abuzului de medicamente.
 
Deşi încercăm să dormim un anumit număr de ore pe noapte, unii dintre noi nu reuşim. Când lipsa somnului începe să ne afecteze, apelăm la diverse pastile de somn, de tipul somniferelor, şi le luăm de cele mai multe ori după ureche, doar-doar reuşim să adormim. 

Lista efectelor secundare ale medicamentelor care induc somnul este lungă, cele mai comune fiind migrenele, ameţeala, greaţa, durerile musculare şi ale articulaţiilor. Să nu uităm că ne afectează capacitatea de a conduce maşina, fapt care poate duce la accidente grave.
 
Pentru mine nu contează numărul de ore dormite pe noapte, ci calitatea somnului. Somnul bun are loc în diverse stagii ale REM (etapă a somnului caracterizată prin mişcările oculare rapide când apar visele, n.r.) şi ale somnului non-REM, diferenţiate de ce tip de unde cerebrale predomină. Dacă nu atingem partea non-REM în timpul somnului nostru, care este caracterizată de un somn odihnitor, adânc, nu putem obţine beneficiile complete pentru organismul nostru“, adaugă doctorul Garber.
 
Propofolul este un exemplu extrem de medicament pentru somn care l-a afectat foarte mult pe Michael Jackson, contribuind la moartea sa. Cele mai comune medicamente pentru somn acţionează asupra chimiei creierului nostru, exact în acelaşi fel ca Propofolul, care i-a indus o stare catatonică artistului tratat pentru insomnie. Se produc efecte de sedativ prin afectarea unui neurotransmiţător al creierului, care ajută oamenii să adoarmă, însă împiedică somnul adânc, odihnitor. 
 
Nu ar trebui să acceptăm o uşurare temporară, care are consecinţe pe termen lung. Din fericire, există multe alternative sigure şi eficiente în suplimentele nutriţionale şi în remediile homeopate“, conchide specialistul Stuart Garber pentru „Huffington Post“.
 

Citeşte mai multe despre tulburările de somn:
 
Obiceiuri proaste de somn: butonul „snooze“, cea mai malefică invenţie a omenirii
 
Cunoaştem cu toţii sentimentul de disperare pură atunci când sună ceasul dimineaţa. Organismul nostru, pur şi simplu, imploră câteva minute în plus de somn şi aşa apăsăm butonul „snooze“, care ne va trezi din nou peste 10 minute. Pare destul de inofensiv, însă nu e chiar aşa.
 
 
Toţi oamenii visează, însă nu toţi ţin minte „aventurile“ din timpul somnului. Cercetătorii au studiat această problemă şi au ajuns la o concluzie: oamenii care îşi amintesc visele răspund mult mai repede atunci când sunt strigaţi pe nume.
 
 
Din când în când, avem cu toţii câte o noapte albă fără să ştim de ce. Ne răsucim, bem lapte cald sau încercăm să ne plimbăm, dar somnul tot nu vine. Într-un cuvânt, ne chinuim să adormim, dar nu reuşim. De cele mai multe ori, este un adevărat mister de ce nu putem să adormim, însă există câteva motive care ne împiedică şi, pentru un somn odihnitor, ar fi bine să le eliminăm.
 
 
Cu toţii tindem, la un moment dat, să dormim mult prea mult, iar acest lucru ne poate afecta activităţile, fie că este vorba de timpul liber, fie de locul de muncă. Pentru a evita somnul prelungit, trebuie să fii atent la ce poţi să faci ca organismul tău să nu cadă iarăşi în starea de somn profund, informează „Huffington Post“.
 
 
După o noapte lipsită de somn suntem mult mai predispuşi să optăm pentru o categorie nesănătoasă de alimente decât pentru una sănătoasă, se arată într-un studiu realizat de către o echipă de cercetători de la UC Berkely

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: