Trucuri ca să slăbeşti cu cereale integrale

Trucuri ca să slăbeşti cu cereale integrale

Mănâncă cereale integrale mai ales la micul dejun

Cerealele, mai ales cele integrale, sunt deseori ignorate de majoritatea dintre noi. Ele sunt însă parte esenţială a alimentaţiei, potrivit medicilor nutriţionişti. În  plus, cu cât le mănânci mai des, cu atât slăbeşti mai uşor.

Ştiri pe aceeaşi temă

Cum în acest sezon, fructele şi legumele proaspete sunt mai dificil de procurat, ne este mai greu să ţinem cure de detoxifiere sau de slăbire. Tendinţa este, în multe cazuri, să adoptăm diete drastice şi să ne înfometăm. Medicii nutriţionişti ne spun însă că nu este nevoie să luăm asemenea măsuri, care ne-ar putea face mai mult rău decât bine, ci putem opta pentru o alimentaţie sănătoasă, bogată în cereale. Atenţie însă! Dacă nu alegi varianta integrală a acestora, ci pe cea rafinată, efectul este opus celui scontat, carenţa substanţelor nutritive şi a fibrelor determinând tulburări metabolice şi acumularea kilogramelor.

Diferenţa dintre cerealele integrale şi cele rafinate este dată de faptul că acestora din urmă le lipsesc învelişul (coaja) şi germenul sau embrionul, adică tocmai acele „ingrediente" care le fac uşor digerabile şi care le conferă proprietăţile de curăţare a organismului de toxine şi de reducere a nivelului grăsimilor şi zahărului din sânge. În lipsa tărâţelor şi germenilor, cerealele conferă organismului doar energie, pe care acesta o consumă rapid, după care oboseşte.

Ovăz, pentru saţietate prelungită

În compoziţia ovăzului se găseşte o cantitate mare de fibre alimentare solubile. Ele se dizolvă în sucurile gastrice, formând un gel care „umple" stomacul. În plus, acest gel întârzie trecerea alimentelor din stomac în intestine, ceea ce menţine mai mult timp saţietatea şi, deci, întârzie apariţia senzaţiei de foame. În plus, fibrele solubile din ovăz, la fel ca acelea din orz, reduc nivelul grăsimilor din organism.

Astfel, după o cură cu câte o cană de ovăz integral pe zi, timp de trei luni, vei observa reducerea nivelului colesterolului „rău" (LDL) şi al celui total. Îl poţi găti ca atare, astfel: o parte de ovăz integral la trei părţi de apă şi se fierbe timp de 50-60 de minute. Îl poţi combina cu orez brun sau cu legume. De asemenea, poţi introduce făină de ovăz integral în pâine. El nu conţine suficient gluten pentru a putea fi folosit singur în pâine, însă poate fi combinat cu făina de grâu.

Pâinea din grâu întreg te menţine în formă

În mod eronat, multă lume consideră că pâinea, indiferent din ce este preparată, îngraşă. Ei bine, nutriţioniştii spun că lucrurile nu stau aşa, mai ales dacă mănânci doar pâine făcută din grâu integral şi dacă nu o consumi în combinaţie cu unt, cu brânză grasă sau cu alte alimente hipercalorice şi dacă te încadrezi în numărul maxim de calorii recomandat într-o zi (2.000 pentru femei şi 2.500 pentru bărbaţi).

De altfel, o cercetare care a urmărit 72.000 de femei pe o perioadă de 12 ani a scos la iveală că acelea care au mâncat zilnic 5-6 felii de pâine din grâu întreg cântăreau la finalul studiului cu peste 5 kg mai puţin decât participantele care au consumat mai puţine cereale integrale în acelaşi interval. Un alt avantaj al grâului integral este că are în compoziţie vitamine din complexul B (B1, B2, B3 şi B9), precum şi fier.

Seminţele de in reduc indicele de masă corporală

Faptul că seminţele de in sunt bogate atât în fibre solubile, cât şi în fibre insolubile face ca aceste cereale să fie recomandate ca laxative uşoare şi ca detoxifiante. Ele stimulează digestia, fiindcă, odată ajunse în stomac, fibrele insolubile, care nu se dizolvă în sucurile gastrice, acţionează ca o „mătură", care grăbeşte eliminarea resturilor alimentare, dar şi a toxinelor, din tractul digestiv.

De asemenea, seminţele de in au în compoziţie lignani, nutrienţi pe care microorganismele din colon îi metabolizează, iar rezultatele sunt alte două substanţe extrem de utile organismului: enterodiol şi enterolactonă. Un studiu realizat de oamenii de ştiinţă canadieni de la Universitatea „Laval" din Quebec a arătat că femeile la postmenopauză (când riscul de îngrăşare este mai mare decât în restul vieţii) cu o dietă bogată în lignani au un indice de masă corporală mai mic decât celelalte.

În plus, aceste femei, care prezentau un nivel ridicat de enterolactone în sânge, cântăreau cu 8,5 kg mai puţin decât participantele la studiu a căror dietă nu conţinea seminţe de in. Şi sensibilitatea la insulină a acestora era mai mare, cunoscut fiind faptul că persoanele cu rezistenţă la acest hormon prezintă un risc crescut de a suferi de diabet zaharat de tip II. Nutriţioniştii recomandă câte o lingură de seminţe de in de două-trei ori pe zi. Le poţi adăuga în cerealele de dimineaţă, în iaurt, în shake-urile de fructe sau în supe. Atenţie însă! Aceste cereale pot modifica eficienţa pilulelor contraceptive, tratamentului diabeticilor, precum şi a medicamentelor anticoagulante. De aceea, este bine să consulţi medicul înainte de a introduce în dietă în mod regulat seminţele de in.

Specialistul nostru

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi
directorul Institutului de Cercetări Alimentare Bucureşti

Mai ales iarna, sunt recomandate cerealele integrale pentru a furniza energie sănătoasă. Este vorba mai ales despre grâul comun, grâul dur, grâul spelta, orezul brun, fulgii de ovăz, meiul, hrişca, amarantul şi quinoa (ultimele două să găsesc mai rar în magazinele specializate). Puteţi apela şi la produse din cereale integrale, cum sunt pâinea, pastele şi alte făinoase. Pastele din grâu dur au un indice glicemic scăzut, un tip de amidon rezistent la digestie, prevenind acumularea kilogramelor. Atenţie! Condiţia principală este să le asociem corect, adică nu cu carne. Pastele din grâu dur sunt veritabile dacă nu se lipesc la fierbere. Cel mai bine este să consumăm pastele fierte „al dente", adică între 7 şi 12 minute.

Răbdare

Cerealele integrale ajută la o scădere în greutate în acord cu nevoile organismului, deci are loc în timp.

Dacă ţi-a plăcut ştirea, dă-ne LIKE pe Facebook AICI

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: