Sparanghel: beneficii pentru sănătate, curiozităţi şi sfaturi utile

Sparanghel: beneficii pentru
sănătate, curiozităţi şi sfaturi utile

Sparanghelul are proprietăţi antiîmbătrânire şi poate preveni apariţia pietrelor la rinichi şi a durerilor articulare FOTO: Shuterstock

Sparanghelul a început să fie cultivat  în anii 3000 î.Hr., în estul Mediteranei.  În prezent creşte în soluri nisipoase, în Europa, Africa, Asia şi America de  Nord şi de Sud. În Europa, sezonul de recoltare durează din aprilie până la finalul lunii iunie. Având efect de antiîmbătrânire, antiinflamator şi chiar afrodisiac, sparanghelul este  cu adevărat un aliment deosebit.

Ştiri pe aceeaşi temă

Provenind din familia Liliaceae (alături de ceapă, praz şi usturoi),  sparanghelul are un număr scăzut  de calorii şi nu conţine grăsimi.

Curiozităţi despre sparanghel

Consumat încă din cele mai vechi timpuri, grecii şi romanii  mâncau sparanghelul crud, în timpul sezonului, şi uscat,  în timpul iernii.

De asemenea, tot romanii au început să îl  congeleze.

Metoda de preparare a sparanghelului se regăseşte  în cea mai veche carte de bucate, „De re coquinaria”, scrisă de  gastronomul Marcus Gavius Apicius.



Împăratul Augustus Octavian Caesar este cunoscut pentru inventarea expresiei „ velocius quam asparagi coquantur ” - „mai repede decât ai  fierbe sparanghel”, asociată acţiunilor de scurtă durată, iniţiate  brusc, rapid.

Varietăţi de sparanghel

Sparanghelul poate fi găsit în trei culori: verde, violet şi alb.

Cel verde  este sortimentul  cel mai des întâlnit  în supermarketuri.  Sparanghelul cu lăstari  subţiri, verzi închis, cu  capetele închise este cel mai bun.

Sparanghelul violet a fost cultivat pentru prima oară  în regiunea Albenga,  din Italia. Acesta are un gust  mai dulce decât cel verde  şi cel alb şi o textură mai  fragedă.

Sparanghelul alb este  considerat o delicatesă,  în special în Germania. Diferenţa dintre  sparanghelul alb şi cel verde este că primul  este cultivat într-un  mediu întunecat.

Sparanghel: beneficii pentru sănătate şi valoare nutriţională

Sparanghelul este ingredientul secret într-o alimentaţie echilibrată şi conţine numeroşi nutrienţi, unii dintre ei având proprietăţi  antiîmbătrânire şi protejând împotriva cancerului, pietrelor la rinichi şi durerilor  articulare.

180g de sparanghel asigură:

  • Vitamina C - 73% DZR * ajută la întărirea sistemului imunitar
  • Vitamina A - 29% DZR * ajută la păstrarea unei vederi sănătoase
  • Vitamina K - 80 % DZR * susţine funcţionarea optimă a sângelui
  • Acid Folic - 65% * esenţial pentru sănătatea femeilor însărcinate
  • Potasiu  - 9% DZR * important pentru funcţionarea normală a creierului şi a sistemului nervos
  • Mangan - 13% DZR *accelerează metabolismul şi aer efecte benefice asupra memoriei


Sfaturi utile atunci când cumpăraţi şi preparaţi sparanghel

Cum se alege sparanghelul - căutaţi tulpinile ferme,  cu capetele verde închis sau  purpurii şi cu lăstarii închişi.  Partea inferioară tăiată  nu ar trebui să fie prea  lemnoasă, deşi textura uşor  lemnoasă ajută la  prevenirea uscării.

Curăţarea şi ruperea  tulpinii lemnoase - utilizaţi un curăţător de  legume pentru a îndepărta  părţile lemnoase din  jumătatea inferioară a  fiecărui lăstar. Apoi, puteţi  să rupeţi partea lemnoasă  a tulpinii. Astfel, veţi rămâne  doar cu partea gustoasă,  care se va prepara uniform. 

Depozitarea sparanghelului -  pentru a păstra aromele  şi textura intacte, înveliţi  capetele în material textil  sau în hârtie şi păstraţi-le  în frigider.  Consumaţi-l în 48 de ore.

Prepararea sparanghelului - secretul preparării perfecte a sparanghelului este  gătirea cu abur sau prăjirea uşoară, nu fierberea.  Astfel, sparanghelul va avea o textură mai fermă,  dar îşi va păstra şi nutrienţii. La abur se va găti între 5 şi 8 minute, iar atunci când este prăjit în tigaie, durata de preparare trebuie să fie între 3 şi 5 minute.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: