Potasiul: la ce foloseşte şi de unde îl luăm

Potasiul: la ce foloseşte şi de unde îl luăm

Oboseala, starea de confuzie şi iritabilitatea pot semnala o carenţă de potasiu Foto Shutterstock

Fiecare părticică din corp are nevoie de potasiu pentru a exista. Asta pentru că, alături de sodiu şi clor, el susţine activitatea electrică a celulelor, proces fundamental vieţii.

Ştiri pe aceeaşi temă


Potasiul este un metal alcalin deosebit de răspândit în natură, fiind al şaptelea element ca abundenţă din scoarţa terestră. În cazul organismului, acesta este ca electrolitul pentru bateria maşinii.

Aproape 95% din cantitatea acestui mineral din corpul uman se concentrează în celule, prezentându-se în proporţie de 90% sub formă de ioni încărcaţi pozitiv, ceea ce-l face indispensabil pentru desfăşurarea  fenomenelor electrice normale de membrană celulară.

Astfel, fără potasiu, celulele nu mai pot genera energie şi mor. Tocmai de aceea,  potasiul are cele mai însemnate roluri în sistemul neuromuscular: el controlează funcţionarea nervilor şi contracţia muşchilor. Cum şi inima e un muşchi este de înţeles de ce auzim atât de des medicii vorbind despre potasiu. Chiar şi cele mai mici fluctuaţii ale acestui mineral au consecinţe notabile asupra cordului.

Totodată, potasiul are rol de reglare a tensiuni arteriale, dar şi a greutăţii corporale, deoarece extrage sodiul din celule, fapt ce reduce volumul de lichide din organism.

Nu în ultimul rând, mineralul activează funcţia renală şi participă la reacţiile chimice care implică proteinele si glucidele, stimulând producţia de insulină.

Semne că există o carenţă

Primele manifestări sunt oboseala şi slăbiciunea musculară. Apoi, intervin crampele musculare, greaţa, pierderea apetitului, balonarea, constipaţia, durerea abdominală, insomniile, starea de confuzie, iritabilitatea, tabloul fiind completat de probleme ale inimii, în special aritmii.

În general, carenţa de potasiu apare din cauza auzului de alcool, cafea, dulciuri, laxative, a tratatemtelor prelungite cu antiinflamatoare şi cortizon, dar şi a dietelor foarte sărate. Cercetătorii avertizează că faţă de predecesorii noştri, al căror aport de sodiu era de şapte ori mai mic decât cel de potasiu, noi consumăm de trei ori mai multă sare decât necesarul zilnic de potasiu. Or, tocmai aceste diferenţe în raportul sodiu/potasiu stau la baza unor boli cronice, deosebit de răspândite în societatea modernă.

De unde luăm potasiu

Pentru asigurarea necesarului zilnic de potasiu trebuie să mâncăm alge marine (2.480 mg potasiu/100gr), caise uscate (1.400 mg), fistic (1.500 mg), fasole uscată (1229 mg), germenii de grâu (1050 mg), stafide (1.000 mg), smochine (970 mg), spanac (774 mg), migdale (741 mg), făină de ovăz (344 mg), banane (451 mg), salată verde (360 mg), carne de vită (355 mg), peşte (330 mg), ciuperci (320 mg), cartofi noi (320 mg), suc de portocale (249 mg/100ml), struguri (197 mg) mere şi pere (150 mg), ouă (123 mg), făină de grâu (115 mg).

Alte surse de potasiu sunt grepfruitul, kiwi, curmalele, prunele, avocado, căpşunele, roşiile, vinetele, varza de Bruxelles, boccoli, castraveţii, pătrunjelul, ţelina, varza, feniculul, cerealele integrale şi produsele lactate. În lapte se găsesc circa 140 mg de potasiu la 100 ml, iar în iaurt aproximativ 450 mg.

Dacă ţi-e teamă că vei depăşi doza zilnică recomandată, poţi sta fără grijă. Potasiul este un mineral hidrosolubil, ceea ce înseamnă că excesul este eliminat din corp prin urină.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: