Mâncăm în momentele potrivite cu ceasurile corpului? De ce ar fi important acest lucru

Mâncăm în momentele potrivite cu
ceasurile corpului? De ce ar fi important acest lucru

Oamenii de ştiinţă încearcă să afle dacă şi care sunt cele mai potrivite momente în care e bine să mâncăm

Ne alimentăm în conformitate cu ritmurile circadiene şi ne-am putea schimba obiceiurile de masă pentru a ne îmbunătăţi strarea de sănătate şi a ne ajuta să scăpăm de kilogramele în plus? Ce opinie au specialiştii.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ne alimentăm în conformitate cu ritmurile circadiene şi ne-am putea schimba obiceiurile de masă pentru a ne îmbunătăţi strarea de sănătate şi a ne ajuta să scăpăm de kilogramele în plus? Ce opinie au specialiştii, potrivit bbc.com.

Micul dejun ca un rege

Ce ai mâncat în această dimineaţă la micul dejun sau la prânz? S-ar putea să nu fie o friptură sau orice altceva consumat în mod normal la cină. Cu toate acestea, sunt oameni de ştiinţă care consideră că îngurgitarea mai multor calorii cât mai devreme dimineaţa şi schimbarea orelor de masă în general mai devreme poate îmbunătăţi starea de sănătate.

O cercetare în domeniu a arătat că femeile care au încercat să slăbească, au reuşit să facă acest lucru cu mai mult succes luând prânzul mai devreme în timpul zilei, în timp ce alt studiu a legat întârzierea primei mese a zilei cu creşterea indicelui de masă corporală.

„Există deja o vorbă foarte veche şi pe care eu o consider foarte adevărată: să mănânci micul dejun ca un rege, prânzul ca un prinţ şi cina ca un cerşetor“, a spus dr. Gerda Pot, profesor asociat în ştiinţele nutriţiei la King's College London.

Acum, oamenii de ştiinţă încearcă să afle mai multe despre factorii care duc la aceste rezultate şi discută despre relaţia dintre mâncare şi ceasurile corporale, denumite de câţiva „crononutriţie“, sperând să afle mai multe despre acest subiect.

Când mâncăm

Cei mai mulţi ne gândim la ceasul corporal atunci când vorbim despre somn. De fapt, spun specialiştii, există „ceasuri“ în aproape fiecare celulă din corp. Ele ne ajută să ne pregătim pentru sarcinile cărora trebuie să le facem faţă peste zi, cum ar fi trezitul dimineaţa, prin reglarea tensiunii arteriale, a temperaturii corporale şi a nivelurilor hormonale, printre altele.

Experţii analizează acum dacă obiceiurile noastre alimentare – inclusiv mesele neregulate şi mâncatul târziu – sunt şi cât de departe de a fi optime pentru ritmurile noastre interne.

Dr. Pot care studiază crononutriţia, afirmă: „Avem un ceas în organism care arată momentul oportun pentru fiecare proces metabolic pe parcursul celor 24 de ore. Aceasta înseamnă că, metabolic vorbind, o masă îmbelşugată luată seara nu este chiar cel mai înţelept lucru pentru corpul nostru care se pregăteşte pentru somn“, a explicat Pot.

Dr Jonathan Johnston, expert în cronobiologie şi fiziologie integrativă la Universitatea din Surrey, a declarat că studiile sugerează că organismele noastre sunt mai puţin apte să procese mâncarea în timpul serii, însă nu se ştie exact de ce.

Una dintre teorii este legată de capacitatea corpului de a cheltui energia. „Sunt câteva dovezi preliminare care arată că energia utilizată pentru a digera o masă este mai mare dimineaţa şi nu seara“. Înţelegerea exactă a legăturii dintre momentul alimentaţiei şi sănătatea noastră este important, mai spune dr. Johnston deoarece ar putea ajuta la combaterea epidemiei de obezitate la nivel mondial.

Studiile pe animale au arătat că anumite alimente consumate în anumite momente pot reseta ceasul circadian, iar acum cercetătorii caută să afle dacă acest lucru este valabil şi în cazul oamenilor.

Într-un studiu efectuat pe 10 bărbaţi, dr. Johnston a constatat că amânarea cu cinci ore a timpului pentru masă a modificat în mod clar un marker biologic al ceasurilor corporale. Acesta a fost un studiu restrâns însă dr. Johnston e de părere că alimentaţia în anumite momente ar putea face parte dintr-o strategie care să-i ajute pe oameni să reseteze ceasul circadian perturbat.

Mai multe întrebări

Prin urmare, ar trebui să mâncăm mai devreme? Experţii spun că există o mulţime de întrebări cărora trebuie să li se găsească răspuns. De exemplu, care sunt momentele optime pentru a mînca şi care sunt cele pentru evitarea hranei? Cum afectează acest lucru ceasul nostru biologic intern – fie că aparţinem genului activ dimineaţa sau, dimpotrivă, suntem „bufniţe de noapte“? Există alimente care sunt rele în mod deosebit în anumite momente ale zilei?

Atât dr. Johnston, cât şi dr. Pot sunt de părere că ar trebui să consumăm mai mult din calorii pe parcursul zilei, făcând din prânz cea mai bogată masă.

Prof. Alexandra Johnstone, nutriţionist care a început să studieze domeniul cronoalimentaţiei este ceva mai precaută. Ea spune că, deşi există studii potrivit cărora mutarea meselor mai devreme către prima parte a zilei ar avea efecte benefice pentru sănătate, ar dori să aibă o explicaţie mai clară a faptului care determină acest lucru.

Viitoarele studii ar putea duce astfel de lămuriri şi pot da oamenilor informaţii clare asupra momentului optim când ar trebui să se hrănească.

 



 

 

 

 

citeste totul despre: