Dieta şi cancerul mamar. Ce se ştie până acum

Dieta şi cancerul
mamar. Ce se ştie până acum

Dieta fără grăsimi rele reduce riscul de obezitate şi, indirect, de cancer mamar

Pentru femeile care au un risc mediu de a face cancer de sân, schimbarea anumitor obiceiuri care ţin de stilul de viaţă, cum ar fi limitarea consumului de alcool şi menţinerea unei greutăţi normale, le poate reduce oarecum riscul, afirmă specialiştii Clinicii Mayo.

Ştiri pe aceeaşi temă

În continuare, rămân multe întrebări legate de relaţia dintre alimentaţie, alcool  şi prevenirea cancerului mamar. Specialiştii Clinicii Mayo au făcut un rezumat al lucrurilor cunoscute în prezent despre diverse alimente şi băuturi alcoolice.

Astfel, dieta bogată în grăsimi nu creşte direct riscul dar contribuie la producerea obezităţii, care este asociată cu un risc ridicat. Recomandarea este aceea ca grăsimile ingerate să nu reprezinte mai mult de 30% din caloriile zilnice, dintre care maximum 10% să fie grăsimi saturate. Totodată, trebuie reduse la minimum sursele animale de grăsime, precum cărnurile şi produsele lactate grase.

Uleiul de măsline poate avea un efect protector, dar sunt necesare cercetări suplimentare pentru a stabili cu certitudine acest lucru. Recomandarea specialiştilor este de a înlocui grăsimea saturată cu uleiul de măsline sau cu alte grăsimi mononesaturate.

Fructele şi legumele au un efect moderat în cancerul mamar. Pentru a avea şi alte beneficii pentru sănătate, ar trebui să consumăm minimum cinci porţii pe zi.

Nivelul redus de vitamina D creşte riscul

Nivelurile reduse de vitamina D pot creşte riscul de apariţie a cancerului mamar. Nivelurile normale pot fi păstrate atât prin expunerea la lumină naturală, cât şi prin consumul de lapte şi sucuri îmbogăţite cu vitamina D sau din suplimente.

Produsele din soia nu produc nicio creştere şi nicio descreştere clară a riscului. Soia trebuie consumată cu moderaţie, iar suplimentele cu soia nu sunt recomandate nimănui.

Folaţii şi acidul folic (vitamine de tip B) prezenţi în năut, fasole, linte, spanac, sfeclă, brocoli, scad riscul în special la femeile care consumă alcool. Cantitatea zilnică recomandată este de 40 de micrograme.

Peştele şi uleiul de peşte reduc dezvoltarea cancerului mamar în cadrul studiilor făcute pe animale. Însă, la oameni nu s-a observat vreun efect puternic. Prin urmare, recomandarea este de consuma peştele şi uleiul de peşte ca parte a unei diete sănătoase.

Uleiul de in are un efect necunoscut în cancerul mamar şi trebuie consumat cu moderaţie.

Alcoolul are un risc crescut, iar persoanele care obişnuisc să consume trebuie să o facă, de asemenea, cu moderaţie.

Sedentarismul afectează metabolismul normal

Există însă dovezi clare că mişcarea făcută cu regularitate reduce riscul de cancer mamar şi nu numai. Peste 60 de studii au investigat legătura dintre acest tip de cancer şi exerciţiile fizice, majoritatea evidenţiind un risc redus la femeile care au fost mai acitve fizic.

Lipsa de mişcare şi obezitatea afectează metabolismul normal al insulinei. Mişcarea regulată reduce nivelurile de insulină şi de alţi factori de creşetere asemănători insulinei, ale căror niveluri ridicate au fost asociate cu riscul crescut de cancer mamar.

Agenţia Internaţională pentru Cercetarea Cancerului estimează că între o pătrime şi o treime din cazurile de cancer ar putea fi puse pe seama efectelor combinate ale supraponderalităţii şi lipsei de mişcare.

 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: