Cât lapte e bine să bei şi de ce laptele degresat nu merită cheltuiala?

Cât lapte e bine să bei şi de ce laptele degresat nu merită cheltuiala?

Specialiştii recomandă maximum două pahare (500 ml) cu lapte integral pe zi FOTO Shutterstock

Laptele gras, integral, oferă mai multe substanţe nutritive de care avem nevoie şi nu îngraşă, aşa cum sugerau unele teorii recente. Dimpotrivă, spun specialiştii, laptele degresat ar fi mai riscant pentru siluetă decât cel obişnuit.

Ştiri pe aceeaşi temă


Consumul de lapte integral, nedegresat este asociat cu un risc mai mic de a ne îngrăşa excesiv în zona abdominală (cunoscut fiind faptul că grăsimea abdominală este cea mai periculoasă pentru sănătate) decât consumul de lapte degresat. Aceasta este concluzia unui studiu suedez recent pe 1.782 bărbaţi, publicat în „Scandinavian Journal of Primary Health Care“.

O metaanaliză şi mai recentă a 16 studii publicate în „European Journal of Nutrition“ confirmă rezultatele cercetării suedeze.

Descoperirile acestor studii nu sunt chiar descoperiri şi nu sunt chiar surprinzătoare, de vreme ce se ştie de multă vreme că grăsimea din alimentaţie nu înseamnă neapărat depuneri de grăsime în corp. Ideea că toate grăsimile sunt rele încă persistă în mintea majorităţii oamenilor, în ciuda mormanelor de dovezi că nu este aşa. Mai degrabă îngrăşarea este consecinţa unei alimentaţii sărace în grăsimi şi bogate în carbohidraţi (zaharuri)“, explică medicul nutriţionist Walter Willett, de la Şcoala de Sănătate Publică Harvard, într-un interviu acordat publicaţiei „New Scientist“.

Ideea că laptele gras ar fi rău pentru sănătate şi pentru siluetă a încolţit cândva în anii 1950-1960, când au apărut primele studii ce sugerau că grăsimile saturate cresc nivelul colesterolului în sânge. Cum grăsimea din lactate are un conţinut crescut de grăsimi saturate (cam 65%), a fost o concluzie logică la vremea aceea că lactatele nu sunt bune. „Ideea aceasta nu este complet eronată“, spune Willett. „Dar efectul de reducere ponderală al eliminării sau limitării grăsimilor saturate în alimentaţie depinde de produsele cu care acestea sunt înlocuite. În mod conştient sau inconştient, avem tendinţa să înlocuim o reducere drastică a caloriilor cu alte calorii, unele chiar provenind din surse şi mai nocive“, completează specialistul.

Cât lapte gras ar trebui să includem în dietă?

„Laptele reprezintă şi o modalitate de hidratare a organismului, datorită conţinutului important în apă. Alături de alte lichide, poate acoperi necesarul zilnic, atât la copii, cât şi la adulţi. Pentru persoanele active, la care necesarul de apă, proteine şi minerale este mai mare decât la cele sedentare, laptele este o cale de a susţine efortul fizic şi refacerea organismului după efort. Chiar dacă putem obţine proteine, calciu şi vitamina D şi din alte surse alimentare sau din suplimente nutritive, laptele are avantajul că ne oferă aceste substanţe nutritive în doze suficiente pentru a menţine starea de sănătate, a ne întări sistemul imunitar, iar pentru copii reprezintă un aliment esenţial pentru buna lor dezvoltare. Dintre toate mineralele conţinute în organismul nostru, calciul este cel mai bine reprezentat din punct de vedere cantitativ şi este nevoie să existe în mod curent în alimentaţia noastră; el are roluri fiziologice multiple, iar carenţa de calciu pune probleme serioase pentru sănătate. Laptele reprezintă una dintre cele mai bune surse de calciu“, spune nutriţionistul sportiv Şerban Damian, acreditat CIO.

Potrivit recomandărilor americane, ar fi bine să nu depăşim 250-500 ml de lapte pe zi. „Această cantitate ne oferă şi un nivel suficient de calciu. E bine să fie lapte integral, nedegresat“, precizează Willett. 


Citeşte şi:

VIDEO În post, ar trebui să excludem uleiul de orice fel, recomandă medicul nutriţionist Simona Tivadar

Mâine începe Postul Crăciunului, iar multe dintre produsele de post de pe piaţă sunt, de fapt, combinaţii de mai multe E-uri. Care sunt alimentele de post cu cele mai multe chimicale şi ce probleme de sănătate pot provoca am aflat de la invitaţii Adevărul Live: Sorin Mierlea, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, şi medicul nutriţionist Simona Tivadar.

5 moduri în care salatele te îngraşă

Dacă mănânci numai salate nu înseamnă nici că ai o dietă echilibrată, nici că vei slăbi, mai ales dacă le îneci în sosuri sau le adaugi cartofi prăjiţi.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările