Cele mai bune surse de vitamina imunităţii. Cât trebuie să mănânci ca să acoperi necesarul zilnic

Cele mai bune surse de vitamina imunităţii.
Cât trebuie să mănânci ca să acoperi necesarul zilnic

Salatele de crudităţi conţin cantităţile optime de vitamina C FOTO Arhivă

Extrem de necesară pentru dezvoltarea normală a organismului şi pentru autorepararea ţesuturilor, vitamina C se regăseşte adesea în cantităţi reduse în corp, dacă aportul nu este constant. Suplimentele alimentare nu sunt întotdeauna cea mai sănătoasă sursă, aşadar, ar trebui să mâncăm zi de zi fructe şi legume care acoperă necesarul zilnic.

Ştiri pe aceeaşi temă


„Vitamina C este de o importanţă capitală pentru organism. Ea intervine în fenomenele de oxidoreducere, este antiinfecţioasă, tonifiantă, participă la distrugerea toxinelor, la  folosirea fierului, la acţiunea glandelor suprarenale. Influenţează deopotrivă funcţionarea tiroidei şi menţine rezistenţa capilarelor“, scria medicul Jean Valnet, medic şi chirurg militar, în cartea sa „Tratamentul bolilor prin legume, fructe şi cereale“, publicată în 1981.

Studiile realizate de-a lungul timpului au aprofundat cunoştinţele despre importanţa vitaminei C în corp:

  • Formează o proteină importantă pentru piele, tendoane, ligamente şi vase de sânge.
     
  • Stimulează vindecarea rănilor şi formarea cicatricelor.
     
  • Ajută la repararea şi la menţinerea în parametri optimi a cartilajelor, oaselor şi dinţilor.

Organismul uman nu poate produce vitamina C şi nici nu o poate depozita în rezerve la care să apeleze atunci când are nevoie – când suntem răciţi, de exemplu. De acee, este extrem de important ca vitamina C să se regăsească din belşug în dieta de zi cu zi.

Previne sau nu răceala şi gripa?

Ei bine, în ceea ce priveşte rolul de prevenţie a răcelii şi a gripei, informaţiile obţinute până acum de cercetători sunt controversate.

Potrivit Mayo Clinic, mai mult de 30 de studii clinice care au inclus peste 10.000 de participanţi au arătat că administrarea zilnică de vitamina C nu reduce considerabil riscul de răceală. Totuşi, în cazul celor care au răcit după ce au făcut cure cu vitamina C, răceala a durat mai puţin.

În schimb, faptul că vitamina C stimulează imunitatea şi recuperarea organismului după o boală sau după un accident este cunoscut.

De unde o luăm

Vitamina C există în toate fructele şi legumele proaspete. Însă este vitamina cea mai sensibilă la prepararea termică – ea scade cu mai bine de 50% în alimentele fierte în apă.

„Este absentă în leguminoasele uscate, cum sunt fasolea, lintea şi năutul, în migdale, nuci, alune şi cereale, dar apare cu prilejul germinării seminţelor (în fasole, mazăre, soia încolţite)“, spunea Jean Valnet. 

Alimentul (100 g) Conţinutul de vitamina C în mg
Măceşe                                        1.500
Coacăze negre                                           400
Pătrunjelul                                           200
Măcrişul                                           124
Ardeiul iute crud                                          120
Tarhonul proaspăt                                          120
Varza verde crudă                                          120
Mărarul                                          100
Ardeiul                                           100
Varza de Bruxelles crudă                                            80
Varza roşie crudă                                            70
Lămâia proaspătă                                             65
Portocala proaspătă                                            60
Conopida crudă                                             60
Spanacul crud                                             50

 

Care este necesarul zilnic de vitamina C

Doza zilnică de vitamina C necesară este variabilă. Pentru un sugar, este de circa 300 mg, pentru copilul cu vârste între 1 şi 14 ani – 30-90 mg. Până la 20 de ani, organismul cere 100 mg de vitamina C pe zi, apoi nevoile scad, ca să se stabilească la 75 mg.

Excepţie fac anumite stări: oboseală fizică sau intelectuală, sarcină, alăptare, maladii infecţioase, intervenţii chirurgicale – toate acestea necesită creşterea aportului de vitamina C, până la 150-200 mg pe zi şi uneori mai mult.

Alimentul  Cantitatea fructului acoperind nevoia zilnică pentru copil  Cantitatea fructului acoperind nevoia zilnică pentru adult
Coacăza neagră                      25 g                      40 g
Portocală                      50 g                      75 g
Lămâie, grepfrut                       70 g                     100 g
Pepene                      120 g                     180 g
Ananas                       150 g                      225 g
Banană, cireaşă, caisă, corcoduşă, afină                       300 g                     450 g
Piersică, prună                      500 g                     750 g 


Citeşte şi:

5 lucruri pe care nu le ştiai despre grăsimea corporală

Mulţi dintre noi o detestă, dar nu toată grăsimea de pe corp este nocivă. De altfel, colăceii nu sunt cei mai periculoşi, ci ţesutul adipos care nu este la vedere ar trebui să ne îngrijoreze, spun specialiştii.

Castanele, ideale în curele de slăbire

Fierte sau prăjite, castanele sunt un deliciu pentru gurmanzi şi nu numai. Acestea au proprietăţi curative care ajută persoanele bolnave de inimă, anemicii, dar şi pe cei care au probleme cu stomacul.

7 moduri să-ţi conturezi muşchii zi de zi fără prea mult efort

Prea puţini dintre noi au suficient timp sau sunt dispuşi să facă efortul de a merge la sală de trei ori pe săptămână, aşa cum recomandă specialiştii pentru un trup bine conturat şi, desigur, pentru a-şi menţine starea de sănătate. Dar sunt câteva mici lucruri pe care le putem face în fiecare zi, astfel încât să nu ne dăm programul peste cap.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările