Cât de mult ajută la slăbit două diete la modă: alcalină şi 5:2

Cât de mult ajută la slăbit două diete la modă: alcalină şi 5:2

Dieta 5:2 presupune consumul nelimitat de mâncare cinci zile pe săptămână şi post cu 500-600 de calorii în celelalte două zile FOTO: Shutterstock

În căutarea unei soluţii eficiente de a scăpa de kilogramele acumulate în lunile de iarnă fără efort, tot mai multă lume ajunge la aceste două diete în vogă: dieta alcalină şi „5:2“. Ambele sunt populare îm rândul vedetelor de la Hollywood, dar eficienţa şi siguranţa lor sunt puse sub semnul întrebării de specialişti.

Ştiri pe aceeaşi temă

Dieta alcalină

Victoria Beckham, deşi nu prea arată ca cineva care trebuie să slăbească, este una dintre vedetele care au încercat această dietă. Numele complet al dietei este „Programul Alcalin pentru Sănătate“ şi se bazează, în principal, pe consumul de alimente alcaline pentru a menţine pH-ul organismului între 7,35 şi 7,45.

PH-ul (prescurtare de la potenţial de hidrogen) măsoară gradul de aciditate versus alcalinitate al tuturor lichidelor. Această scală este situată între 0 – cel mai ridicat nivel de aciditate – şi 14 – maximum de alcalinitate.

Activităţile metabolice din organism depind în mare măsură de parametrul pH al mediului intern. Aceasta deoarece majoritatea enzimelor care intervin în metabolism au un pH optim de acţiune. Când el se dezechilibrează chiar şi puţin, ajungând la o valoare de 7,2, activităţile metabolice nu se mai pot desfăşura în condiţii bune, ceea ce afectează toate organele şi ţesuturile.

De unde vine

Susţinătorii dietei alcaline spun că aceasta nu numai că ne ajută să pierdem în greutate, ci ne şi poate scăpa de o varietate de probleme de sănătate, cum ar fi diabetul, artrita, cancerul şi poate chiar încetini procesul de îmbătrânire.

Tot această dietă poate îmbunătăţi aportul de energie şi memoria şi ajută la prevenirea durerilor de cap, balonării, problemelor cardiace, durerilor musculare şi insomniei.

Originea acestei diete este în secolul XIX, în Franţa, unde biologul Claude Bernard a descoperit că dacă schimbă dieta iepurilor, din erbivoră în carnivoră, urina lor devine din alcalină, acidă.

Care este principiul de bază

Teoria pe care se bazează dieta spune că sângele nostru este uşor alcalin, cu un nivel normal al pH-ului situat între 7,35 şi 7,45. De aceea, dieta ar trebui să reflecte acest nivel al pH-ului.

Susţinătorii regimului cred că o dietă bogată în alimente care cresc aciditatea perturbă echilibrul organismului şi produce o pierdere de minerale esenţiale cum ar fi potasiul, magneziul, calciul şi sodiul, deoarece corpul încearcă să restabilească echilibrul pierdut.

Acest dezechilibru, se pare, îi face pe oameni mai predispuşi la boli şi la acumularea de kilograme în exces.

Scopul suprem al dietei este să mănânci 70% alimente alcaline, şi doar 30% alimente acide. În categoria alimentelor al căror aport trebuie limitat intră orezul, pastele, peştele, carnea, lactatele şi cerealele. Şi felul în care găteşti legumele, de exemplu, poate avea un impact major asupra dietei tale.

Spanacul proaspăt este alcalin, dar cel gătit devine acid.

De asemenea, trebuie să uiţi de cafea, de ceai, de zahăr, de băuturi acidulate şi de alcool.

Ce spun experţii

Potrivit specialistului Rick Miller, dieta nu face niciun rău. „Premiza de la care porneşte această dietă este mărirea aportului de mâncăruri alcaline (cum ar fi fructele şi legumele) şi reducerea aportului de mâncăruri acide (cum ar fi carnea, sarea şi cerealele rafinate). Deci oricum regimul este bazat pe o hrană sănătoasă. Normal că ajută la pierderea în greutate“, adaugă Rick Miller.

„Teoria spune că dieta alcalină presupune alimentele care ajută la menţinerea echilibrului pH-ului ideal al corpului pentru a îmbunătăţi sănătatea. Dar organismul menţine echilibrul pH-ului indiferent de dietă“, spune purtătorul de cuvânt al Asociaţiei Britanice pentru o Dietă Sănătoasă, Rick Miller.

Dieta 5:2

Această dietă este de fapt un post cu intermitenţe. Mănânci normal timp de cinci zile şi-ţi reduci drastic caloriile în celelalte două zile ale săptămânii (600 de calorii pentru bărbaţi şi 500 pentru femei). Ţine de noi să le împărţim.

Această dietă a devenit o senzaţie după difuzarea unui documentar de postul de televiziune BBC2, realizat de jurnalistul şi doctorul Michael Mosley. După doar cinci săptămâni, Mosley a slăbit aproape şase kilograme, şi-a îmbunătăţit nivelul glicemiei şi al colesterolului.

Susţinătorii dietei spun că ajută la prelungirea vieţii, la scăderea riscului de cancer, de diabet şi de Alzheimer. Se spune că Gwyneth Paltrow, Jennifer Aniston şi Jennifer Lopez au încercat-o.

Ce spun experţii

Totuşi, părerea generală a doctorilor este că nu există nicio dovadă că această dietă face tot ce promite.

„Da, există nişte efecte ale postului intermitent în ceea ce priveşte întârzierea îmbătrânirii, dar toate aceste studii au implicat rozătoare, nu oameni, iar rezultatele au fost obţinute în condiţii supravegheate de laborator, nu în viaţa reală“, spune acelaşi Rick Miller.

El mai avertizează şi că dacă reduci la un sfert aportul de calorii necesar zilnic poţi suferi de probleme digestive.

Unii experţi cred că în zilele în care se poate consuma orice, există riscul să se mănânce excesiv şi că este foarte greu să compensezi efectele supraalimentaţiei de cinci zile printr-un post drastic de două zile.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările