CAMPANIE „Tu ştii ce mănânci?” Află care sunt cele mai sănătoase uleiuri şi cum se folosesc la gătit!

CAMPANIE  „Tu ştii ce mănânci?” Află care sunt cele mai sănătoase uleiuri şi cum se folosesc la gătit!

Uleiul se floarea-soarelui este ideal pentru salate

Deoarece uleiul este indispensabil la prepararea celor mai multe mâncăruri, este important să ştim ce sortiment să alegem şi mai ales cum să-l utilizăm corect pentru a nu ne pune sănătatea în pericol.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ulei de măsline

În ultimii ani, a fost intens promovată ideea că uleiul de măsline este cel mai sănătos, întrucât ne fereşte de boli. Şi într-adevăr, lista beneficiilor este lungă: previne depunerea colesterolului pe artere şi, implicit, scade riscul de apariţie a bolilor cardiovasculare (principala cauză de deces la nivel mondial), normalizează tensiunea arterială, combate constipaţia, conţine antioxidanţi care ţin stresul sub control, previne apariţia cancerului de sân prin inhibarea unor gene, acţionează similar unui analgezic etc.

Din păcate, uleiul de măsline autentic, adică extravirgin (presat la rece), este inaccesibil celor mai mulţi români, deoarece are un preţ chiar şi de zece ori mai mare decât uleiul de floarea-soarelui, frecvent folosit în bucătărie.Şi totuşi, în ciuda preţului piperat, uleiul de măsline extravirgin are punctul de fum extrem de scăzut (este contraindicat la prăjit) şi, prin urmare, ar trebui folosit numai în salate. În caz contrar, substanţele nutritive pe care le conţine (de exemplu, polifenolii) se degradează şi, implicit, uleiul îţi pierde proprietăţile terapeutice.

Potrivit prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare din Bucureşti, din cauza excepţionalei sale valori alimentare (polifenoli, acizi graşi esenţiali (Omega 3, 6 şi 9) şi vitamina E), dar şi din cauza preţului crescut, uleiul de măsline este cel mai frecvent falsificat ulei. Pentru a nu cădea în capcana producătorilor, dr. Menci ne recomandă să optăm pentru uleiul rafinat de măsline care poate fi folosit atât în salate, cât şi la gătit.

Ulei de floarea-soarelui

Din păcate, uleiul de floarea-soarelui se foloseşte îndeosebi la gătit, deşi nu rezistă la temperaturi de peste 180 grade Celsius, indispensabile pentru gătirea eficientă a alimentelor. Prin prăjire, se descompune în substanţe nocive, precum acrilamida şi acroleina, care sunt neurotoxice, cancerigene şi, în plus, favorizează îngrăşarea. Ba, mai mult, îngreunează digestia, favorizând tulburări grave la nivelul aparatului digestiv.

În aceste condiţii, dr. Menci ne recomandă să încercăm, pe cât posibil, să folosim uleiul de floarea-soarelui numai în salate. Însă şi în acest sens există o recomandare. Fiind bogat în acizi graşi Omega 6, uleiul de floarea-soarelui ar trebui folosit în combinaţie cu cel de cânepă sau de in, surse recunoscute de Omega 3. Ei au capacitatea de a atenua tulburările de ritm cardiac, de a normaliza nivelul trigliceridelor din sânge şi de a echilibra tensiunea arterială. Pentru a stabili un echilibru între aceşti acizi esenţiali, raportul ar trebui să fie de 1:4.

Ulei de palmier

Este ideal pentru prăjit, deoarece rămâne stabil până la temperaturi de 230˚C. Ai grijă însă să alegi varianta nehidrogenată. Acest tip de ulei este bogat în vitaminele A şi E, antioxidanţi puternici indispensabili apărării organismului de acţiunea nocivă a radicalilor liberi (accelerează procesul de îmbătrânire şi favorizează apariţia inflamaţiilor în corp). Uleiul de palmier nu se descompune în substanţe toxice, însă acest lucru este valabil doar dacă este prăjit o singură dată. Şi totuşi, chiar şi acest tip de ulei trebuie folosit cu măsură, deoarece nu reduce numeroasele riscuri pe care le au alimentele prăjite asupra sănătăţii.

Uleiul de cânepă

Se apreciază că uleiul de cânepă ar fi replica Europei Centrale la uleiul de măsline originar din Italia şi din Grecia. Potrivit nutriţioniştilor germani, cânepa conţine 90% grăsimi nesaturate, fiind o sursă esenţială de acizi linoleici, care protejează împotriva atacului de cord şi cancerului.

Ulei din seminţe de in

Uleiul din seminţe de in conţine de două ori mai mulţi acizi graşi esenţiali Omega 3 decât peştele. Se poate folosi în salate sau sub formă de capsule.

Citeşte şi:

TEST Stai mult la serviciu? Află dacă eşti dependent de muncă!

Un condiment folosit la pizza distruge celulele canceroase

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările