Alimente bogate în antioxidanţi

Alimente bogate în antioxidanţi

Alimente bogate în antioxidanţi    FOTO Arhivă

Antioxidanţii sunt substanţe nutritive care provin din alimente şi care au rolul de a preveni şi încetini îmbătrânirea precoce. Antioxidanţii nu pot fi sintetizaţi de organism, de aceea este important să includem zilnic în dietă alimente bogate în antioxidanţi. Iată o listă cu 10 alimente bogate în antioxidanţi.

Ştiri pe aceeaşi temă

De ce avem nevoie de antioxidanţi? Toate celulele organismului utilizează oxigen. În acest proces se produc în mod natural radicalii liberi, care determină deteriorarea oxidativă a corpului. Antioxidanţii au rolul de a distruge radicalii liberi, prevenind şi reparând daunele provocate de aceştia. Bolile de inimă, diabetul, cancerul, bolile neurodegenerative sunt grăbite de radicalii liberi. Or, antioxidanţii atacând radicalii vor reduce riscul apariţiei acestor boli. Aşa că este esenţial să avem zilnic pe masă alimente bogate în antioxidanţi.

Alimente bogate în antioxidanţi: usturoi, morcovi, vinete, sfeclă roşie, brocoli

Datorită conţinutului valoros de antioxidanţi, usturoiul este un super-aliment pentru imunitate. El conţine magneziu, potasiu, fosfor, vitamina C. Alicina, responsabilă de mirosul usturoiului, este principala substanţă antioxidantă care ţine la distanţă răcelile, bolile de inimă, diabetul, infecţiile. Cel mai bine este să consumaţi usturoi crud, pentru a beneficia de toate proprietăţile lui terapeutice. Dacă aveţi probleme cu digestia şi nu îl toleraţi, puteţi consuma usturoiul uşor preparat termic.

Cea mai mare parte a vitaminelor din morcovi se află chiar sub coaja subţire a acestora. De aceea, evitaţi să îi curăţaţi prea mult, mai ales dacă optaţi pentru morcovi bio. Cu cât morcovii sunt mai portocalii, cu atât conţin mai mulţi antioxidanţi: betacaroten şi alţi carotenoizi. Sunt legume care se pot consuma zilnic sub cele mai variate forme, cruzi, la abur, la cuptor.

Vinetele, unele dintre principalele componente ale regimului mediteranean, sunt bogate în antocianine, substanţe antioxidante care dau culoare cojii de vânătă. Cu cât coaja este mai închisă la culoare, cu atât este mai bogată în antioxidanţi.

Sfecla roşie cuprinde o largă panoplie de antioxidanţi. Consumată crudă în salate, coaptă în coajă sau foarte puţin fiartă, sfecla roşie asigură un aport preţios de antioxidanţi: luteină, zeaxantină, flavonoide. Acest aliment trebuie consumat de două ori pe săptămână.

Din familia cruciferelor (varză, conopidă), brocoli se remarcă datorită antioxidanţilor care au puterea de a alunga riscul cancerului. Carotenoizii şi sulforafanul sunt cei care fac din brocoli o legumă anticancer. Se recomandă trei-cinci porţii de brocoli pe săptămână, preparat câteva minute la abur.

Alimente bogate în antioxidanţi: migdale, afine, mere, kiwi, citrice

Pentru persoanele care au probleme cu colesterolul, migdalele sunt alimente de neocolit, deoarece conţin fitosteroli care contracarează absorbţia grăsimilor rele din sânge. Nucile, fisticul şi alunele neprăjite fac partea din aceeaşi familie a fructelor oleaginoase bogate în vitamina E, un puternic antioxidant. Important este să nu le consumaţi în exces, nu mai mult de o mână din aceste fructe pe zi, şi nesărate şi neprăjite.

Afinele şi celelalte fructe de pădure (zmeură, mure, fragi, merişoare, coacăze) sunt excelente pentru sănătatea vaselor de sânge, a ochilor şi a creierului. Aceste mici minuni ale naturii au efecte mari datorită conţinutului de vitamina C, antocianine şi resveratrol. Consumaţi-le în fiecare zi, câte o porţie de 80-100 g, şi veţi avea toate şansele de a vă bucura de viaţă cât mai mult timp.

Cu cât merele se oxidează mai repede odată tăiate şi provin din regiuni nepoluate, cu atât sunt mai bogate în antioxidanţi. Mâncaţi-le cu coajă, unde se concentrează o bună parte din vitamine, minerale şi mai ales fibre. Substanţele-vedetă din mere sunt vitamina C, polifenolii (mai ales în coajă), cuercetina, potasiu, magneziu. Doza: 1 măr pe zi.

Nici fructele exotice nu sunt de neglijat când vine vorba despre antioxidanţi. Kiwi, de exemplu, ne furnizează acid fenolic şi carotenoizi, vitamina C. Nutriţioniştii spun că este bine să consumăm kiwi împreună cu banane, pentru a potenţa efectul antioxidant.

Citricele – lămâi, portocale, grepfrut, mandarine – sunt campioane în substanţe antioxidante: vitamina C, A, flavonoide. Sunt benefice pentru circulaţie, ajută ficatul în funcţia lui de detoxifiere, asigură echilibrul acido-bazic al corpului, reglează nivelul zahărului din sânge.

citeste totul despre: