10 alimente numai bune de pus pe grătar, alături sau chiar în locul fripturii

10 alimente numai bune de pus pe grătar, alături sau chiar în locul fripturii

Pe lângă ingredientele obişnuite, pe grătar poţi pune şi unele fructe, care îşi potenţează astfel aroma FOTO: Daydreamer Desserts

Micii şi cotletul de porc nu sunt nici cele mai gustoase preparate la grătar, şi în mod cert, nu sunt nici cele mai sănătoase. Pentru amatorii de alimente fripte pe grătar există, totuşi, şi variante care nu doar că nu pun în pericol sănătatea, ci pot fi considerate chiar aliaţi de viaţă lungă şi, în plus, sunt delicioase.

Ştiri pe aceeaşi temă

1. Salata verde

Sursă importantă de vitamine A, C şi K, salata verde poate căpăta un gust mult mai bun decât atunci când este consumată proaspătă dacă este pusă pe grătar timp de trei minute. Rupe-o în bucheţele mici şi presară deasupra ulei de măsline, sare şi piper.

2. Pepenele roşu

Feliile de pepene puse pentru scurt timp pe grătar capătă o aromă de fum care pare că intensifică gustul dulce al acestuia, spune medicul Heather Bauer, citată de „Huffington Post“. Licopenul, antioxidantul de bază din pepene (dar şi din roşii), este mai uşor absorbit de organism dacă este preparat termic.

3. Pizza

Un preparat gustos şi sănătos pe grătar poate fi chiar pizza. Aluatul trebuie să fie din făină integrală, iar grătarul trebuie să fie bine încins când îl pui să se frigă, altfel se lipeşte. Lasă-l să se facă doar pe o parte, apoi ia-l de pe grătar şi pune pe partea coaptă legume, ciuperci, brânză. Sunt de preferat verdeţurile, dovlecelul, roşiile şi busuiocul, fiindcă sunt o combinaţie care poate fi comparată cu o „bombă“ de antioxidanţi pentru organism. Apoi pune pe grătar din nou, pe partea nefăcută.

4. Ananas

Dacă pui câteva felii de ananas proaspăt pe grătar, îi intensifici aroma. Bauer recomandă să presari puţin zahăr şi scorţişoară pe ambele părţi ale feliilor şi să le laşi aşa în frigider aproximativ 30 de minute înainte de a le pune pe grătar. Ele nu vor trebui să stea mai mult de 5 minute pe foc pe fiecare parte.

Ananasul are doar 52 de calorii la 100 de grame. De altfel, nutriţioniştii spun despre acest fruct că ar avea „calorii negative“, adică are un aport caloric scăzut şi, în acelaşi timp, stimulează arderea naturală a grăsimilor din corp. De asemenea, ananasul ne oferă aproape integral necesarul zilnic de vitamina C, potrivit WebMD.

Iar enzima principală din compoziţia ananasului, bromelaina, este recunoscută pentru proprietăţile sale de stimulare a digestiei. Aşadar, în combinaţie cu carnea preparată pe grătar, care se ştie că suprasolicită aparatul digestiv, ananasul are şi rol de „medicament“.

5. Mango

Un adevărat superaliment, acest fruct este, de fapt, un complex de vitamine, de minerale şi de fibre alimentare care poate atenua din efectele nocive ale cărnii preparate pe grătar. Astfel, specialiştii americani recomandă să pui mango pe grătar şi să-l foloseşti pe post de topping la senvişul cu friptură pe grătar sau la burger.

6. Ciupercile champignon

Cu numai 40 de calorii la 100 de grame, ciupercile champignon sunt o alegere perfectă pentru un grătar sănătos. Ele oferă organismului atât proteine, cât şi minerale esenţiale dificil de asimilat din alte surse, dintre care cele mai importante sunt seleniul şi cuprul.

Trebuie, mai întâi, să le cureţi şi să le îndepărtezi codiţa. Le poţi umple cu un amestec din ceapă, usturoi, ulei de măsline şi puţin oţet, lasă-le să stea aproximativ o oră, ca să extragă gustul din umplutură, apoi pune-le pe grătar nu mai mult de 10 minute.

7. Struguri

În combinaţie cu puiul, de exemplu, atunci când faci frigărui, adaugă şi câteva boabe de strugure. Nu conţin deloc grăsimi sau colesterol, nivelul de sodiu este foarte redus şi, în plus, sunt foarte ofertanţi în ceea ce priveşte conţinutul de vitamina C şi K.

8. Sparanghel

Înainte de a pune tijele de sparanghel pe grătar, trebuie, evident, să le cureţi, să le tai din tulpină, dar şi să le pui într-o pungă de plastic (de preferat una care se închide), împreună cu un dressing din ulei de măsline, sare şi piper, pe care să o scuturi bine ca să se acopere integral sparanghelul de ulei. Apoi pune-le pe grătar nu mai mult de 5 minute.

„Sparanghelul conţine un spectru larg de vitamine – de la cele din grupul B, la A, C, E şi K, dar şi fibre alimentare din belşug, care uşurează digestia“, precizează Bauer.

9. Căpşune

Cu aceste fructe delicioase şi încărcate cu antioxidanţi poţi face frigărui-medicament. Bauer recomandă să le stropeşti cu oţet balsamic şi să presari zahăr peste ele, apoi să le pui pe grătar unul-două minute.

Un studiu recent a demonstrat că aceste fructe, împreună cu afinele, reduc considerabil riscul de a suferi un infarct miocardic în cazul femeilor. „Dacă femeile încep să consume cu regularitate căpşune şi afine încă de la vârste mici (20 de ani), riscul de a suferi un atac de cord scade semnificativ mai târziu în viaţă“, spunea la începutul acestui an cercetătoarea Aedín Cassidy, şefa Departamentului de Nutriţie al Şcolii Medicale Norwich, din cadrul Universităţii East Anglia, din Marea Britanie.

10. Piersici

Nominalizate printre superalimentele lunii iulie, datorită combinaţiei de vitamine (A, C, E şi K), minerale (în special potasiu, ideal pentru persoanele cu risc de afecţiuni cardiovasculare) şi fibre alimentare din compoziţia lor, piersicile sunt ideale pentru grătar, crede Bauer.

Taie-le în jumătăţi şi pune-le pe grătar cu coaja în jos, iar în locul sâmburelui stoarce sucul de la o jumătate de lămâie şi presară puţină sare, puţin zahăr şi scorţişoară. Lasă-le aşa pe grătar trei minute, apoi le poţi întoarce şi pe partea cealaltă, pentru aproximativ două minute. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările