Marian Staş

Marian Staş

Profesor
Vezi mai multe
  • acum 12 zile
  • acum 25 zile

    Pilotare curriculară 2021-2022. Testul real de voinţă politică PNL & USR-PLUS & UDMR

    Intenţionat n-am scris şcoli-pilot. Dacă ne îmbătăm cu apă rece şi ne furăm căciula pe faţă, adunăm otova într-un snop ce ne vine la îndemână, legăm snopul cu o panglică frumoasă pe care scriem pilotare, şi vindem iute încă o formă fără fond, ready-made. Nu. Miza excepţională este ca, în anul şcolar 2021-2022, cel puţin o şcoală să piloteze propria ofertă curriculară. Curriculum oferit de şcoală. Curriculum la decizia elevilor, din oferta şcolii.

  • acum 2 luni

    Hard fără soft, formă fără fond

    Puneţi o piramidă cu susu-n jos. Stă de una singură dreaptă, sprijintă doar în vârf? Nu stă. Cade pe-o rână. Aşa şi cu Educaţia. Zile de şcoală mai multe ori mai puţine, semestre ori trimestre, directori făcuţi într-un fel ori altul, inspectorate croite ca acum ori altfel, profesori şcoliţi în fel şi chip... Fără curriculum de secol XXI, mai devreme ori mai târziu, toate se vor hâi pe-o rână, forme fără fond. Asemeni piramidei cu susu-n jos.

  • acum 2 luni

    En attendant...

    Vrem sau nu, ne place sau nu, săptămâna are 5 zile de lucru, luni-marţi-miercuri-joi-vineri. Vrem sau nu, ne place sau nu, dacă facem şcoală 5 ore pe zi la gimnaziu şi 6 ore pe zi la liceu, bugetul săptămânal de timp pe care îl avem la dispoziţie este de 25 de ore la gimnaziu şi 30 de ore la liceu. În această realitate, “luatul din foarfecă” a fost, este şi va fi mereu opţiunea din start falimentară la fiecare iteraţie de noi planuri-cadru.

  • acum 2 luni

    Învăţare şi evaluare, à la Harvard. Studiu de caz. CS50

    Harvard Kennedy School m-a angajat douăzeci de veri să predau Metode cantitative pentru că ştiu să lucrez cu cei al căror prim gând este fie “I hate Math”, fie “Math is humiliating”, ei încheind programul plăcându-le şi mai vrând. Interacţiunea de învăţare dintre “profani” (nu ştiu, nu înţeleg, nu-mi place, la ce-mi trebuie!…) şi mate, info, inginerie etc., e mereu fascinantă. La Harvard College, CS50 face şi pietrele să înveţe programare!... :-)

  • acum 3 luni

    Foarfeca la români. Pildă de plan-cadru

    “Planul-cadru […] este una din relele eternizate ale şcolii noastre, ca toaleta din curtea şcolii, ca subfinanţarea şi ca analfabetismul funcţional” Şi, încă: “Despre planul-cadru se vorbeşte în termeni de foarfecă; exclusiv şi dintotdeauna. E ca un reflex de client care de când se ştie vrea ca frizerul să-l ia din foarfecă, [...], în baza convenţiei fatale că orice se taie creşte la loc.” Florin Antonescu, “Tribuna Învăţământului”. Genial!

  • acum 3 luni

    Legea IB. A treia oară poate-i cu noroc

    Spargerea monopolului curricular comunist. Subsidiaritate curriculară autentic europeană. Emancipare curriculară de secol XXI. Spuneţi-i cum vreţi. Esenţa, aceeaşi: trimiterea nefastului Tabel-Plan-Cadru-Unic în lada istoriei. Testul acid roşu încins al rezistenţei feroce la schimbare în materia curriculară: frâna pe introducerea programelor IB în şcolile noastre publice. Saga IB la români, tablou vivant legislativ-parlamentar, la zi. Act III.

  • acum 3 luni

    13 versus 26. Curajul emancipării curriculare

    31 ianuarie 1865. Camera Reprezentanţilor adoptă al 13-lea Amendament la Constituţia S.U.A., abolind sclavia în America. “Lincoln”, fascinantul film făcut de Spielberg, spune povestea adevărată a acestei clipe astrale, a cărei pildă este despre curajul asumării necunoscutului, în numele unei întregi naţiuni. Mutatis mutandis, asta avem de pus în fapt noi, acum. Curajul emancipării curriculare, cum n-am mai făcut niciodată până azi.

Vezi mai multe
Modifică Setările