Un român se pregăteşte în Himalaya ca să străbată Alpii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Toma Coconea. FOTO: Arhiva personală
Toma Coconea. FOTO: Arhiva personală

Toma Coconea (38 de ani) se antrenează de şase luni sub „Acoperişul Lumii“ pentru a reuşi să traverseze cu parapanta Alpii, de la Salzburg la Monte Carlo, într-o cursă contracronometru.

Un român din Petroşani se antrenează în Nepal pentru a cuceri, în premieră, una dintre cele mai importante competiţii de anduranţă din lume: Red Bull X-Alps. Este o cursă foarte solicitantă, căreia îi fac faţă foarte puţini sportivi şi pe care Toma Coconea, de 38 de ani, a fost deja la un pas să o câştige în două rânduri.

Red Bull X-Alps este un concurs în care concurenţii trebuie să parcurgă în cel mai scurt timp posibil, fie pe jos, fie cu parapanta, aproape 900 de kilometri. Pentru a-şi îndeplini visul, multiplul campion naţional la parapantă, specialist şi în alte sporturi aeriene, a adoptat un regim draconic de muncă şi antrenament.

Şi, pentru că acasă nu are condiţii prielnice de a se pregăti pentru competiţia care începe pe 7 iulie, la Salzburg, şi se termină la Monte Carlo, Toma Coconea s-a mutat cu arme şi bagaje tocmai în îndepărtatul Nepal, la poalele Munţilor Himalaya. Toma lucrează acolo la o firmă locală de agrement pentru cei care doresc să zboare cu parapanta, iar restul timpului şi-l dedică hobbyului şi împlinirii obiectivului: câştigarea Red Bull X-Alps. „E o competiţie care mă motivează şi care îmi vine ca o mănuşă, deoarece îmbină perfect activitatea de parapantist, alpinist, salvamontist şi atlet“, a mărturisit Toma Coconea.

1.800 de kilometri prin munţi, în două săptămâni

Ajunsă la a şasea ediţie, competiţia din Alpi este una dintre cele mai solicitante. Dovadă şi faptul că la precedenta ediţie, din 2011, din totalul concurenţilor selectaţi pentru a participa, doar doi au reuşit să termine cursa. Printre ei – şi Toma Coconea. „Este o competiţie foarte dură, dar care face parte, practic, din viaţa mea, având în vedere că am participat la toate cele cinci ediţii de până acum. Este un vis al meu să câştig această cursă şi sper ca 2013 să fie anul meu“, a mărturisit Toma Coconea.
Câştigătorii Red Bull X-Alps termină traseul, de obicei, în 11-14 zile. Concurenţii zboară cu parapanta, aleargă cu tot echipamentul în spate şi îşi petrec toată această perioadă departe de civilizaţie. E o luptă pentru supravieţuire cu natura şi cu propriul organism. „În fiecare zi de competiţie slăbeşti cam un kilogram, la care se adaugă lupta cu frigul din munţi, dar şi alte fenomene meteo pe care le întâlneşti, respectiv grindină, ceaţă, ploaie sau ninsoare“, povesteşte românul care va lua Alpii în piept.

Şi, pentru că este o competiţie atât de dură, selecţia este pe măsură. În vara anului trecut au fost depuse câteva sute de CV-uri, dar numai câteva zeci de persoane au primit acceptul pentru a lua startul în competiţie. Juriul care-i selectează pe sportivi este foarte exigent, dar chiar şi aşa un mic procent dintre cei care pleacă din Salzburg ajung la timp la Monte Carlo.
Visul românului din Petroşani de a cuceri Alpii trece însă prin îndepărtata Asie. Mai exact, prin Nepal, locul unde şi-a stabilit cartierul general în urmă cu aproape şase luni. Lanţul muntos Himalaya este poate cel mai potrivit pentru antrenamentele pe care Toma Coconea şi le-a programat înainte de cantonamentul din Alpi.

Antrenamente spartane pentru un vis european

Este conştient că va avea adversari redutabili, motiv pentru care fiecare zi înseamnă o adevărată luptă la galere. Ziua de muncă începe dis-de-dimineaţă, în jurul orei 6.30, cu o alergare de aproximativ 45 de minute. Trei ore mai târziu îşi începe activitatea la „Fly Nepal“, acolo unde are programate trei-patru zboruri cu parapanta, în tandem cu turiştii veniţi din toată lumea. Iar pentru a se menţine în formă, în timp ce turiştii sunt transportaţi către locul de decolare cu maşina, Toma Coconea urcă pe jos un deal cu o diferenţă de nivel de 800 de metri.

Finalul zilei îl dedică tot antrenamentului, iar în funcţie de condiţiile meteo zboară pe distanţe mai mici sau mai mari. Cu rucsacul în care are parapanta şi restul echipamentului, şi care cântăreşte în jur de 15 kg, aleargă spre locul de cazare. Şi asta se petrece în fiecare zi, începând din septembrie.

Se întâmplă însă şi ca noaptea să-l prindă pe vreun pisc din Himalaya, unde aşteaptă sosirea dimineţii pentru a-şi lua din nou zborul. „În perioada următoare voi intensifica ritmul antrenamentelor, iar cu o lună şi jumătate înainte de începerea competiţiei voi pleca în Alpi, pentru a pregăti cât mai bine ediţia din acest an“, plănuieşte Toma Coconea. Împlinirea acestui vis înseamnă şi sacrificii. În afara vieţii spartane, trebuie suportată distanţa de casă. „Mi-e dor de prieteni, mi-e dor de primăvara şi iarna din România, dar ştiu că altfel nu se poate“, oftează ambiţiosul sportiv.

Va zbura cu parapantă personalizată

Ultima ediţie a Red Bull X-Alps, în 2011, a măsurat, de la linia de start până la cea de sosire, 864 de kilometri. Dar, cum drumul în linie dreaptă este imposibil, Toma Coconea a parcurs, pentru a ajunge de la Salzburg la Monaco, aproximativ 1.000 km în mers şi peste 800 km în zbor în cele 14 zile de concurs. Câştigătorul de acum doi ani, elveţianul Chrigel Maurer, a făcut tot aproximativ 1.800 de kilometri în total, dar 1.321 în aer şi numai 486 pe sol, în mers, motiv pentru care a economisit aproape trei zile. Maurer a terminat cursa în 11 zile, 4 ore şi 52 de minute, iar Coconea – singurul concurent care a mai izbutit să treacă linia de sosire –, în 14 zile.

Faptul că un român s-a numărat printre cei doi concurenţi care au trecut linia de sosire l-a surprins pe Will Gadd, unul dintre experţii Red Bull X-Alps: „Sunt mai mult decât impresionat de evoluţia lui Toma Coconea de anul acesta. A zburat bine, comparativ cu anii precedenţi, nu a făcut greşeli majore şi a muncit mult să ajungă la această performanţă“. Rezultatul obţinut în urmă cu doi ani, ocuparea locului secund, nu a trecut neobservată, astfel încât mai multe firme de profil s-au oferit să-l sprijine acum pe petroşenean. Şi, cum cel mai important ajutor este aripa de zbor, Toma Coconea va beneficia de o parapantă personalizată. Nu este însă suficient, pentru că în competiţie se va lupta cu cei mai buni piloţi din lume, mulţi dintre ei având în spate echipe foarte puternice şi bani pe măsură pentru a câştiga a şasea ediţie a Red Bull X-Alps. Chiar şi aşa, Toma Coconea este optimist şi crede că munca asiduă de cel puţin jumătate de an din Nepal nu va fi în zadar.

Lucrează la o firmă de turism nepaleză

Toma Coconea lucrează în Pokhara, o micuţă localitate din Nepal, aproape de lanţul munţilor Himalaya. Este un adevărat rai pentru turişti, în special aceia veniţi din Europa şi China. Cei care îşi doresc să aibă parte de adrenalină pot opta şi pentru un zbor cu parapanta, apelând la una din cele 20 de firme de profil care funcţionează în zonă. Printre piloţii care zboară cu turiştii în tandem se află şi Toma Coconea, iar sfaturile sale sunt mereu apreciate de cei care se ocupă cu organizarea zborurilor.
Iar Toma nu-şi pune la bătaie vasta experienţă doar pentru nepalezi, ci şi pentru parapantiştii români care merg să-şi satisfacă hobbyul în perioada de iarnă în această ţară asiatică. Vlad Damian este unul dintre parapantiştii care au fost în Nepal, iar întâlnirea cu Coconea a fost o surpriză. „Tomi este o persoană deosebită, cu care ne-am întâlnit în mai multe rânduri pe parcursul şederii în Pokhara. A vizionat alături de noi zborurile pe care le-am făcut, ne-a spus unde am greşit şi ce ar fi trebuit să facem. În concluzie, mi-a dat sfaturi extrem de utile nu doar mie, ci şi celorlalţi români din grup cu care am ajuns în Nepal“, spune Vlad.

Iubit de copiii nepalezi

În cele câteva luni de zile petrecute în Nepal, Toma Coconea a reuşit să se facă foarte iubit. Cei mai bucuroşi sunt, când îl văd, copiii nepalezi. Într-o ţară extrem de săracă, parapantiştii sunt văzuţi ca nişte adevăraţi eroi ai aerului. „Mi s-a întâmplat de multe ori să aterizez în diferite locuri îndepărtate, iar de fiecare dată am fost înconjurat de copii. Sunt foarte prietenoşi şi extrem de ataşaţi de noi, parapantiştii“, explică Toma Coconea.

Cel mai mult îl iubesc pe temerarul român copiii din apropierea Pokharei, acolo unde Toma are şi cele mai multe zboruri. Mulţi dintre ei au ajuns să-l strige pe numele mic, Toma, şi îl ajută de fiecare dată să strângă aripa de zbor. Ştiu că pentru fiecare operaţiune de acest gen se vor alege cu 20-30 de rupii (echivalentul unui leu românesc). 

Cunoscut în străinătate, anonim în România

Toma Coconea este, practic, o legendă în lumea sporturilor aeriene. Şi-a început activitatea încă din 1991, în perioada de pionierat a parapantiştilor din România, pe vremea când avea doar 16 ani. De-a lungul timpului a devenit multiplu campion naţional al României, iar în 2003 s-a înscris la prima ediţie a Red Bull X-Alps, competiţie la care a devenit deja un veteran. Printre cei mai valoroşi din lume în parapantism, Toma Coconea este foarte cunoscut în străinătate, dovadă şi faptul că este chemat periodic în Franţa sau în alte state europene pentru perfecţionarea piloţilor de acolo.

Toma Coconea şi echipa sa, formată din încă doi oameni, se descurcă pe cont propriu, fără niciun sprijin din partea statului, dar are şi promisiuni de la câteva firme din România că se vor implica în acest eveniment important. Triumful în competiţia de anduranţă din Alpi nu este răsplătit foarte generos în bani, dar înseamnă enorm în plan sportiv şi personal. Câştigătorului i se deschid oportunităţi foarte largi nu doar în lumea zborului cu parapanta, ci şi în alte ramuri sportive. Dacă plecarea în cursă este din Austria, de la Salzburg, sosirea este programată la Monte Carlo, în principatul Monaco. Tot aici are loc şi premierea, iar ceremonia este oficiată de însăşi prinţul Albert de Monaco.

Un curs de parapantism în România, până la 650 de euro

În România, zborul cu parapanta are nu numai o îndelungată tradiţie, dar şi condiţii foarte prielnice de desfăşurare. Numeroase cluburi oferă cursuri de iniţiere pentru doritori. Există asociaţii la Braşov, Cluj, Sibiu, Buzău şi în alte localităţi importante.
Parapantismul este un sport destul de scump, iar pregătirea este temeinică.

La asociaţia „Adrenaline“ din Sibiu, cursurile de iniţiere durează 45 de zile şi conţin 40 de ore de teorie (cu noţiuni de legislaţie, meteorologie, cunoaşterea aeronavei, principii de zbor, navigaţie aeriană, proceduri operaţionale, performanţe de zbor şi planificarea zborului, performanţe umane) şi încă 15 ore de pregătire practică la sol şi în zbor. În urma acestor cursuri, care costă 500 de euro, se dobândesc abilităţi pentru alegerea echipamentului, pregătirea pentru zbor, decolare, zbor în zona pantei, aterizare şi se primeşte licenţa de pilot.

Lucrurile nu se opresc însă aici. Urmează un al doilea modul, care costă încă 150 de euro, durează alte 30 de zile şi cuprinde 20 de ore de teorie (principii ale zborului dinamic, termic, termo-dinamic, manevre rapide de coborâre şi telefonie) şi încă 10 ore de pregătire de zbor comandă simplă şi tandem.

Oferta este foarte variată. ASPAR, asociaţie din Cluj, oferă 150-250 de zboruri pe parcursul cursurilor, Asociaţia Aripi de Argint din Buzău pune la dispoziţie şi echipament şi solicită numai 300 de euro, şcoala de zbor Nimbus to limits, din Braşov, postează gratuit, pe internet, şi cursurile teoretice, inclusiv cele de meteorologie, prim-ajutor şi trucuri utile în parapantism.
Echipamentul nou şi complet pentru parapantă costă câteva mii de euro. În schimb, odată iniţiat în acest hobby, poţi îndeplini visul lui Icar: zborul. În condiţii propice, parapanta poate duce omul la peste 3.000 de metri altitudine.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite