UPDATE Haos după ce softul cardului de sănătate nu a funcţionat timp de cinci ore: cozi la cabinete, pacienţi refuzaţi şi bolnavi disperaţi că nu primesc reţete

UPDATE Haos după ce softul cardului de sănătate nu a funcţionat timp de cinci ore: cozi la cabinete, pacienţi refuzaţi şi bolnavi disperaţi că nu primesc reţete

Medicii nu mai pot face operaţiuni cu cardurile de sănătate

Întregul sistem de sănătate a fost blocat vineri, timp de cinci ore, după ce programul informatic care gestionează sistemul cardurilor de sănătate nu a funcţionat. Medicii de familie nu au putut consulta pacienţii care au format cozi în faţa cabinetelor, reţetele nu au putut fi eliberate, spitalele nu făcut internări şi externări, iar laboratoarele nu au recoltat sânge. După ora 12.30, CNAS a anunţat că problemele au fost remediate.

Chiar dacă de la 1 septembrie, cardul de sănătate este obligatoriu şi a devenit unicul instrument de validare al serviciilor de sănătate, sistemul informatic a dat vineri erori iar medicii care au ajuns la cabinete au constatat, cu stupoare, că nu pot face consultaţii, dar şi că nu pot elibera reţete pacienţilor. Probleme nu au existat doar la nivelul medicilor de familie, ci ele au afectat inclusiv activitatea laboratoarelor, cea din spitale, din farmacii şi din ambulator.

„Am avut, de dimineaţă şi până acum (12.30, n.red.), 40 de pacienţi care au aşteptat la uşă şi pe care nu am putut să îi consult pe motiv că nu a funcţionat sistemul informatic. Abia acum fac a doua consultaţie pe care o şi validez. Practic, în cinci ore am putut acorda asistenţă medicală strict copiilor şi celor care au venit cu adeverinţă de asigurat. A fost un adevărat blocaj”, a declarat, pentru „Adevărul”, doctorul Gabriel Munteanu, medic de familie.

„Ar fi nevoie de un sistem de avarie”

Sistemul a fost deblocat, conform oficialilor din Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), vineri după-amiaza. Defecţiunea a fost depistată însă încă de la primele ore ale dimineţii, mai exact, de la ora 06.55, după cum a explicat chiar Vasile Ciurchea, şeful instituţiei.

„Este un sistem tehnic, apar şi defectiuni. Nu este prima dată, mi-aş dori să fie şi ultima dată. Serviciile medicale pot fi acordate pentru că amprenta de timp şi de loc a cardului funcţionează. Nimeni nu trebuie să stea şi să aştepte să îi apară pe ecran card valid”, a declarat Vasile Ciurchea într-o intervenţie televizată.

În ciuda îndemnului venit de la oficial, furnizorii de servicii nu au acordat servicii medicale pentru a nu fi nevoiţi să le plătească, ulterior, din propriul buzunar. „Legislaţia spune clar că nu putem da servicii decât în baza cardului de sănătate. Ar trebui să existe un sistem informatic de avarie care să preia problemele în astfel de situaţii, ideea este să îi permitem pacientului să primească servicii, nu să-l privăm de ele”, a declarat, pentru „Adevărul”, doctorul Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).

„Pacienţii vor să îşi arunce cardurile de sănătate”

Deşi de la 1 septembrie au mai fost probleme cu sistemul informatic, ele nu au fost atât de grave, completează Tănăsescu, adăugând că a primit sesizări din toată ţara, de la medici de familie care se plângeau că nu pot consulta pacienţii, cei care au avut cel mai mult de suferit în urma deficienţelor apărute. 

„Au fost bolnavi care au renunţat la serviciile medicale, unii au renunţat să îşi mai ia tratamentul. Consecinţele acestor erori informatice sunt foarte grave, pacienţii sunt disperaţi şi vor să arunce cardurile. Probleme foarte mari au fost în Teleorman, în Călăraşi, în Craiova. Pacienţii sunt furioşi pentru că erau refuzaţi de medici. Nu e normal să se întâmple aşa ceva”, a explicat, pentru „Adevărul”, Cezar Irimia, preşedintele Asociaţiei Pacienţilor Cronici din România (APCR).

Cum ar fi trebuit să procedeze furnizorii de servicii

Niciun pacient nu mai poate primi servicii medicale, deoarece, de la 1 septembrie, nicio consultaţie oferită în lipsa cardului de sănătate nu va fi plătită. „Începând cu ora 6.55, vineri, 18.09.2015, la sistemul de  card -CEAS a apărut o defecţiune. Echipa de suport lucrează la remedierea acestei defecţiuni”, a anunţat Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) pe site-ul propriu.

Până la remediere, CNAS roagă furnizorii de servicii medicale să procedeze după cum urmează:

- după introducerea cardului în cititor, se tastează pin-ul de către asigurat iar sistemul este pregătit să păstreze amprenta de timp şi numărul de card folosit.
- se înregistrează serviciul CEAS în aplicaţia de furnizori.
- de la momentul (care va fi anunţat de CNAS) repunerii în funcţiune a sistemului CEAS, serviciile efectuate şi operate în aplicaţie de furnizori vor trebui încărcate în PIAS în limita celor 72 de ore.
- toate serviciile prestate şi operate în sistem începând cu ora 6.55 până la remedierea defecţiunii se vor valida în PIAS doar pe baza amprentei de timp şi număr de card.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările