Românul de criză: telefon la ofertă şi haine cârpite

Românul de criză: telefon la ofertă  şi haine cârpite

Recensiune

În magazinele din România a apărut în ultima vreme un nou tip de consumator: precaut cu banii, cu acelaşi telefon de acum doi ani şi îmbrăcat mai modest. „Cumpărătorul de recesiune“ pândeşte ofertele la electrocasnice, se uită după maşini second-hand şi-şi alege Bulgaria ca destinaţie de vacanţă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Recesiunea a schimbat comportamentul de consum a peste 70% din români, potrivit unui studiu realizat de compania MEDNET Marketing Research Center. Profilul „consumatorului de criză" se conturează prin câteva caracteristici: trăieşte la oraş, câştigă lunar între 2.000 şi 3.000 de lei şi este infinit mai atent cu banii săi.

Mai citeşte şi:

Cine urmează după Grecia

Nu-şi mai schimbă telefonul mobil atât de des ca înainte, nu mai cheltuieşte pe vacanţe mulţi bani şi, deşi se gândeşte de mai multe ori dacă e momentul să-şi cumpere o maşină nouă, de obicei renunţă.

Andrei Horga este inginer, lucrează în Bucureşti şi are un salariu de 2.500 de lei. „Încerc să strâng şi nişte bani în fiecare lună, de aceea îmi cumpăr doar mâncare, plătesc chiria şi întreţinerea. Mi-am luat la sfârşitul anului trecut un monitor pentru calculator, dar asta pentru că cel vechi mi se stricase de tot", a spus Andrei Horga.

În trei ani, a reuşit să pună bani deoparte pentru o maşină, dar anul acesta nu o va cumpăra cu siguranţă. „Aştept să văd cum mai evoluează piaţa. Poate se mai ieftinesc". Înainte, obişnuia să-şi ia haine cel puţin o dată la două luni, acum se îmbracă cu ce are. „Am suficiente haine, nu trebuie neapărat să-mi reînnoiesc garderoba", a mai spus el.

În general, românii îşi schimbau echipamentele IT şi electronicele o dată la maximum cinci ani, iar electromenajerele, o dată la 10-15 ani.

Electrocasnicele au scăzut cu 50%

Între anii 2006-2008, datorită creditului de consum, ritmul de schimbare a echipamentelor a crescut semnificativ. În 2009 însă, românii au cumpărat cu 50% mai puţine astfel de echipamente, pe fondul crizei financiare şi al dispariţiei acestui credit de consum.

„Dacă în 2007 vorbeam de aproximativ 400 de lei per achiziţie medie la produsele electrocasnice, fie maşină de spălat, combină frigorifică sau aspirator, în 2008 aceasta a crescut spre 450 de lei, iar în 2009 a scăzut în jurul a 250-300 de lei. Pentru anul în curs estimăm o scădere a valorii medii de achiziţie în contextul financiar general", a precizat Adrian Olteanu, CEO Flamingo International.

Laptop de firmă, dar cel mai ieftin

Telefonul mobil rămâne în continuare în prim-planul achiziţiilor, chiar dacă preţul a devenit un criteriu important, după cum a explicat Valentin Negoiţă, preşedintele Asociaţiei EcoTic, specializată pe colectarea deşeurilor din echipamente electrice şi electronice. Prin urmare, consumatorul de criză îşi va cumpăra acelaşi telefon Nokia cu cameră digitală şi alte tipuri de opţiuni, dar doar atunci când ofertele sunt promoţionale.

La capitolul calculatoare şi laptopuri, piaţa a cunoscut o dinamică spectaculoasă în ultimii ani: în 2008 s-au vândut peste 1.100.000 de calculatoare, din care peste jumătate laptopuri, iar în 2009, piaţa a scăzut la aproape 500.000 de unităţi, dintre care două treimi au fost laptopuri, potrivit companiei de cercetare IDC România.

„Suma cheltuită pentru un laptop este acum în jurul a 2.000 de lei pe unitate, comparativ cu 2.500 - 2.700 de lei, în anii anteriori perioadei de criză. Clienţii şi-au păstrat apetitul pentru brandurile cunoscute, îndreptându-se către modele mai ieftine ale gamei", a mai spus Adrian Olteanu. Prin urmare, consumatorul de criză preferă acelaşi laptop HP, Toshiba sau Sony, dar se îndreaptă către variantele mai ieftine. 

Ne întoarcem la petice

Pentru că mulţi români au renunţat să-şi mai cumpere haine, producţia de textile a scăzut cu 30% anul trecut, iar anul acesta va fi şi mai rău, spune Maria Grapini, preşedinta Federaţiei Patronale a Textilelor, Confecţiilor şi Pielăriei.

„Deruta de pe piaţă se simte atât în rândul investitorilor, cât şi în cel al consumatorilor. Panica amplificată face ca românul să nu mai dea bani pe haine, ba chiar să se întoarcă la cârpit. Cârpeşte tot, de la ciorapi până la haine de corp. Hainele nu mai sunt o prioritate", precizează Maria Grapini.

Oferta, cea mai căutată

Goana după oferte e mai prezentă ca niciodată în toate sectoarele de consum. Iar electricele, electronicele şi electrocasnicele nu fac excepţie. „Românul vrea aceeaşi marcă de produs, dar aşteaptă până se iveşte o ofertă", ne-a explicat Valentin Negoiţă.

Mai multe maşini second-hand

Potrivit unui studiu GfK, numai 6% din români sunt dispuşi să dea bani pe o maşină în această perioadă, faţă de anul 2008, când procentul doritorilor era mai mare. De fapt, 2009 a fost anul negru pentru comercianţii de automobile noi. Mai toate mărcile au avut scăderi de  până la 60% faţă de anul precedent.

Cei care intenţionează să-şi cumpere acum un automobil se îndreaptă către mărci precum Volkswagen, Logan şi Opel (10.000 - 15.000 de euro) şi mai puţin spre Audi şi BMW (30.000 de euro), acestea din urmă fiind mărci aspiraţionale. De altfel, înmatriculările de maşini de lux noi şi rulate în România au scăzut anul trecut cu peste 60% faţă de 2008, potrivit Direcţiei Regim Permise şi Înmatriculări a Vehiculelor.

Anul acesta, preferinţele românilor par să nu se schimbe. Luna trecută au fost vândute doar 2.000 de maşini noi. În schimb, românii au cumpărat peste 40.000 de autoturisme second-hand. Criza i-a determinat să renunţe la maşinile noi, achiziţionate masiv în ultimii ani, mai ales în leasing sau în rate. În ianuarie au fost înmatriculate doar 2.134 de autoturisme noi, în scădere cu aproape 85% comparativ cu prima lună din 2009.

Vacanţele în Portugalia, înlocuite cu Bulgaria sau Grecia

Românii caută la târguri vacanţe ieftine

Anul trecut, în plină criză financiară, românii din clasa medie au cheltuit între 300 şi 600 de lei pe vacanţele în străinătate şi între 150 şi 200 de lei pe cele din ţară. Cam cu 30% mai puţin decât în 2008. Unii dintre ei au renunţat de tot la excursii, având în vedere că, potrivit Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor din Turism (ANAT), turismul intern a cunoscut în 2009 un regres cu 13% faţă de anul precedent, iar cel extern, cu 25%.

„Anul acesta se preconizează o stagnare a situaţiei, oamenii fiind în expectativă", spune Traian Bădulescu, purtător de cuvânt la ANAT. Până la redresarea situaţiei însă, consumatorul de criză nu mai pleacă în Italia sau în Portugalia, aşa cum făcea înainte de a resimţi efectele colapsului. Acum, el alege să nu se îndepărteze prea mult de ţară. Bulgaria şi Grecia sunt destinaţiile de criză.

Potrivit lui Traian Bădulescu, românul de rând s-a transformat, în ultima vreme, într-un „vânător de oferte". Ce face el ca totuşi să plece din ţară sau măcar să se bucure de câteva zile relaxante în afara oraşului? Îşi face rezervări din timp ca sa beneficieze de reduceri. „Early booking" sau „înscrierile timpurii" se bucură de un mare succes în România acestor vremuri.

„Prin astfel de programe, turiştii beneficiază de reduceri la vacanţe cu până la 30%", precizează reprezentantul agenţiilor de turism.

Acestea au speculat noua caracteristică a consumatorului de criză şi au lansat programul „Înscrieri timpurii" când criza economică intrase deja bine în mentalul românilor.  Programul a avut succes având în vedere că au beneficiat de ofertă circa 30.000 de turişti.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările