Potrivit unui studiu publicat miercuri, 01.10.2014, de IP Network (grupul RTL), românii au petrecut în 2013 zilnic, în medie, 6 ore în faţa televizorului, mai mult decat populaţia oricărei alte ţări dintre cele 39 cuprinse în studiul celor de la IP Network! Cu acest volum, de 340 de minute zilnic, românii se situează şi în 2013 pe locul 1 în clasamentul rezultat din analiza experţilor media de la IP-Network. Românilor le urmează în acest clasament Serbia, cu 306 minute, apoi Portugalia cu 298 şi SUA cu 293 de minute zilnic.

În comparaţie cu 2012, cănd românii deja îşi asiguraseră supremaţia la consumul de televiziune, în 2013 pofta de consum le-a crescut cu 14 minute în medie pe zi.

Cetăţenii Comunităţii Europene petrec în medie zilnic 236 de minute în faţă televizoarelor. Germania, de exemplu, se află sub nivelul mediu, dar cam la mijlocul clasamentului, cu un consum de 221 de minute zilnic.

Studiul „Television International Key Facts” se realizează anual începând cu 1994 şi analizează comportamentul de consum al cetăţenilor din 35 de ţări europene, plus al celor din Brazilia, China, Japonia şi Statele Unite ale Americii.

Cultura pe moarte - naţiunea in pericol

Aşadar, românii se informează via televizor. Ceea ce ar fi simplu de explicat, ţinând cont că omul în general, prin natura sa, îşi percepe mediul înconjurător, în proporţie de 90%, pe cale vizuală. Pe lângă acest aspect mai există şi faptul că privitul la televizor solicită mintea umană mai puţin decât cititul unui articol de ziar sau al unei cărţi. Aşadar televizorul „ajută” mai degrabă la gândit mai puţin decât la gândit mai mult. Prin urmare este simplu pentru o televiziune să manipuleze telespectatorul, acesta nedându-şi de regulă osteneala să verifice informaţia, să o treacă prin filtrul propriului discernământ, luând-o de bună aşa cum îi este prezentată. Televiziunile însă, marea lor majoritate, reprezintă interese economice sau politice. Astfel nu se simt obligate şi nu sunt obligate (mai puţin cele publice, finanţate din banii populaţiei) la obiectivitate. Privitorul este cel obligat să selecteze informaţia, să o clasifice, să o consume într-un anumit context, fără a se lasă influenţat decisiv de aceasta.

 „Cand un popor se lasă distras prin trivialităţi, când viaţa culturală e dominată de un şir interminabil de spectacole de divertisment, ca de o imensă maşinărie de amuzament, când discursul public devine o pălăvrăgeală confuză, pe scurt, când cetăţenii sunt transformaţi în spectatori, iar problemele de interes public ale acestora declasate la un spectacol de varietăţi, atunci naţiunea este în pericol - iar dispariţia culturii o ameninţare reală”, scria cunoscutul teoretician şi critic media american, Neil Postman.

Politcienii din studiorile de televiziune

Lingvistul şi activistul politic, profesorul Noam Chomsky, completează această critică la consumul de televiziune cu afirmaţia, devenită celebră:

„ Mass-media în sine are în substanţa sa menirea să ţină lumea la distanţă de  lucrurile mult mai importante”.

Aşa s-ar explica de ce atâţia politicieni (şi mai ales cei care conduc ţara sau care vor s-o conducă, în frunte cu premierul, care din acest punct de vedere chiar a învăţat de la popor) îşi petrec atât de mult timp în studiourile televiziunilor. Independenţa acestor medii în România este îndoielnică, până şi în ceea ce priveşte televziunea publică, aşa cum deducem defintiv din discuţiile din ultima vreme, declanşate de însuşi directorul TVR.

Pericolul manipulării telespectatorilor este aşadar unul real şi foarte mare în România, ţinând cont de comportamentul românilor legat de consumul de televiziune. În contextul campaniei electorale din România este cu atât mai valabil şi mai demn de luat în serios decât acum, ca avertisment!, sloganul creat de Postman:

„Televiziunea nu a fost creată pentru idioţi. Ea îi creează”