România va avea un Sistem Informatic Naţional pentru Adopţie. De când va fi funcţional

0
Publicat:
Ultima actualizare:
România va avea un sistem informatic naţional, ce permite urmărirea copiilor aflaţi în situaţii de risc  Foto: Arhivă
România va avea un sistem informatic naţional, ce permite urmărirea copiilor aflaţi în situaţii de risc  Foto: Arhivă

A fost lansat Primul Sistem Informatic Naţional pentru Adopţie- SINA, miercuri, 21 ianuarie 2021, în cadrul unei conferinţe online cu DGASPC-urile din întreaga ţară, organizată de Autoritatea Naţională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii (ANDPDCA). Potrivit termenelor din proiect, în 2 ani de zile SINA ar trebui să fie funcţional.

„Pentru prima dată, prin intermediul acestui proiect, România va avea un sistem informatic naţional, ce permite urmărirea copiilor aflaţi în situaţii de risc, încă de la momentul intrării în sistemul de protecţie şi până la ieşirea acestora din sistem prin adopţie, reintegrare în familie sau majorat. Totodată, SINA va urmări pachetul de servicii acordat copilului, intervenţiile şi evoluţia acestora de-a lungul timpului petrecut de copil în sistemul de protecţie” se artă în comunicatul transmis de ANDPDCA, beneficiar al proiectului, în parteneriat cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS).

Conform sursei citate, acest sistem informatic va permite cetăţenilor şi instituţiilor cu responsabilităţi în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi adopţiei accesul la servicii electronice, informaţii şi schimb de date în timp real, fiind un sistem umbrelă care va permite interconectarea tuturor actorilor implicaţi în cadrul unui sistem integrat, la nivel naţional. 

Cum va funcţiona?

Informaţiile vor fi introduse în sistem direct de la nivel local (prin SPAS-Servicii Publice de Asistenţă Socială şi DGASPC ), astfel încât ele să permită o decizie rapidă şi în lanţ pentru copiii expuşi riscului de separare de familie şi pentru cei separaţi temporar sau definitiv de aceasta. 

Seturi de informaţii vor fi disponibile şi către Ministerul Muncii şi autorităţile aflate în subordinea acestuia în sistem informatizat (în prezent multe informaţii circulă pe suport de hârtie). 

Totodată, SINA va crea un cadru interoperaţional de lucru cu alte instituţii implicate în domeniul adopţiei şi în demersurile premergătoare acestia, Ministerul Justiţiei şi Ministerul Afacerilor Interne. 

Cui se adresează ?

Sistemul se adresează persoanelor potenţial adoptatoare, angajaţilor ANDPDCA, din DGASPC-uri, SPAS precum şi instanţelor judecătoreşti sau furnizorilor de servicii sociale sau organismelor private autorizate să desfăşoare activităţi în cadrul procedurii de adopţie internă. 

Avantajele acestui sistem:

  • va furniza o serie de servicii electronice necesare eficientizării timpilor de procesare a solicitărilor de adopţie,
  • va ajuta la determinarea celor mai bune opţiuni pentru potrivirea dintre copil şi persoana sau familia adoptatoare 
  • va permite monitorizarea post-adopţie a copilului,
  • va permite accesul persoanelor interesate de adopţie la informaţii referitoare la cadrul legal şi la modul în care se derulează procesul de adopţie, de la exprimarea intenţiei şi până la finalizarea procedurilor.

Iar unul dintre obiectivele proiectului este acela de a implementa Dosarul Electronic al Copilului, inclusiv în etapele premergătoare adopţiei, precum şi în etapa de monitorizare post-adopţie. 

Rezultate aşteptate:

Un sistem informatic unic pentru domeniul protecţiei copilului din România care facilitează cetăţenilor schimbul de informaţii la nivelul 4 de sofisticare pentru adopţie, precum şi pentru celelalte categorii identificate ca fiind de interes pentru sistemul protecţiei copilului în România. 

Ce este nivelul 4 de sofisticare? 

În conformitate cu modelul Comisiei Europene privind stadiul de dezvoltare a platformelor de e-government există 5 niveluri de sofisticare a serviciilor electronice: informarea, interacţiunea, interacţiunea bidirecţională, tranzacţionarea şi personalizarea. 

Actualul sistem informatic Child Welfare Monitoring and Tracking Information System, funcţional din 2004, are sistemele de hardware uzate moral şi acoperă doar o parte dintre atribuţiile actuale de coordonare a activităţii de protecţie a copilului. 

În plus nu conţine funcţionalităţi de conectare cu instituţiile pe care le coordonează şi îndrumă în teritoriu (DGASPC-uri şi SPAS-uri) şi nici cu alte autorităţi ale administraţiei pulice centrale. 

Imagine indisponibilă

Perioada de implementare a proiectului este de 36 de luni (30.12.2019 - 30.12.2022), iar potrivit termenelor din proiect, în 2 ani de zile SINA ar trebui să fie funcţional. 

Valoarea totală a proiectului este de 45.970.431,72 lei (din care 38.763.530,28 valoare eligibila nerambursabilă din FEDR) 

Proiectul este cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Competitivitate 2014-2020 „Competitivi împreună”

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite