Romania - continent

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Astfel, dupa 25 noiembrie, o calatorie cu trenul va deveni cu aproape 50 la suta mai scumpa. Dupa ce ca aceasta scumpire este fara precedent, prin amploarea ei, in februarie 2002 va mai urma o

Astfel, dupa 25 noiembrie, o calatorie cu trenul va deveni cu aproape 50 la suta mai scumpa. Dupa ce ca aceasta scumpire este fara precedent, prin amploarea ei, in februarie 2002 va mai urma o majorare a tarifelor cu 38 la suta. In acest fel, pentru multi, calatoria cu trenul va deveni inaccesibila. Asta in conditiile in care trenul este, conform statisticilor, mijlocul de transport preferat de majoritatea romanilor. De exemplu, pentru un cetatean cu salariu mediu, un bilet de accelerat, la clasa a II-a, pe ruta Bucuresti - Mangalia, va echivala cu contravaloarea muncii sale pe doua zile. Barem la tara, unde un tichet pe vreo 200 de km face cat o pensie de ceapist, scumpirea inseamna o noua legare de glie a taranilor. Prin ricoseu, vor suferi si cei din mediul urban, caci multi producatori agricoli nu se vor mai incumeta sa se suie in tren cu papornitele cu legume, sa le vanda "la oras". Apoi, scumpirea va afecta grav si mobilitatea fortei de munca, care e un factor important intr-o economie. Si asa, fara mari scumpiri, anul trecut numarul de calatori a scazut cu circa 6 la suta fata de 1999. Aceasta explozie brusca a preturilor biletelor de tren se datoreaza, in principal, acordurilor pe care Romania le-a semnat cu Uniunea Europeana si cu FMI. Conform acestor acorduri, subventia pe care o primeste de la stat CFR-ul trebuie sa scada de la 50 la suta din valoarea biletelor, cat este astazi, la 30 la suta. Cum, in acest caz, nu s-a utilizat metoda scumpirilor gradate, aplicate luna de luna, care se foloseste la majorarea tarifelor la energia electrica si termica, socul resimtit de populatie va fi extrem de puternic. Constient de acest lucru, dar nevoit sa impace capra cerintelor impuse de UE cu varza masurilor de protectie sociala promise in campania electorala, Guvernul a aplicat o politica amestecata, ciupind cate ceva de unde a putut. In primul rand, scumpirea echivaleaza cu o reducere a subventiei pana la 41 la suta din pretul biletelor, nu pana la 30 la suta, cum cerea FMI-ul. In al doilea rand, majorarea de tarife s-a facut diferentiat, in functie de tipul de tren si de genul de calatori. Practic, cei mai arsi la buzunar au fost cei considerati "oameni cu bani". Astfel, in timp ce preturile la trenurile personale, folosite in special de navetisti, au crescut cu doar 23 la suta, la accelerate tarifele au sarit cu 78 la suta. In continuare, unele categorii considerate defavorizate, cum ar fi elevii, studentii si pensionarii, primesc un set intreg de facilitati. La trenurile de lux, de tip Intercity, subventia dispare cu desavarsire, iar biletul va aduce, ca pret, cu unul de avion. Cum aceste trenuri erau folosite de cetatenii cu venituri putin peste medie (cei care au cu adevarat bani prefera Opel-ul sau avionul), in timp Intercity va disparea, din lipsa de calatori. In rest, pentru a se mai stoarce bani de undeva, anul acesta s-a organizat o adevarata vanatoare de blatisti. Cu eforturi impresionante, folosind jandarmi si oprind trenurile in camp, Directia de Control a CFR Calatori a verificat vreo 360.000 de trenuri si a taxat cateva sute de mii de calatori cu nasul. Din pacate, aceste metode au dat rezultate bune doar pe accelerate si rapide. In cazul unor personale, cum ar fi celebrele curse Bucuresti - Oltenita sau Craiova - Calafat, controalele s-au terminat cu adevarate batalii intre blatisti si jandarmi. Chiar Miron Mitrea, ministrul Transporturilor, si-a recunoscut infrangerea in acest domeniu, declarand ca "exista cateva rute clasice pe care nu avem ce face. Am trimis politistii, iar a doua zi, in loc de 900, am gasit 1.000 de blatisti, iar a treia zi si mai multi". Singura solutie pe care a intrezarit-o Mitrea a fost imprejmuirea garilor cu probleme cu garduri inalte de sarma. Dar, in Romania, orice gard se rupe sau se sare usor. Probabil, mult mai eficienta ar fi incheierea unor acorduri intre CFR si intreprinderile care au angajati navetisti. Astfel, asa cum minerilor din Valea Jiului li se trece contravaloarea curentului consumat acasa pe statul de plata, blatistilor navetisti de azi li s-ar putea "trage" abonamentul subventionat la personal direct din salariu. Aceasta majorare a tarifelor pe CFR nu e deloc un fenomen singular in Romania anului 2001. Numai intr-o luna si ceva, s-au scumpit, pe rand, curentul, energia termica, benzina, telefonul, serviciile postale si chiar apa chioara de la robinet. Toate aceste scumpiri sunt cu atat mai dureroase, cu cat se produc in prag de iarna, cand bugetul fiecarei familii atinge un "varf" de sarcina. Datorita exploziei preturilor, se produce o nivelare sociala in jos, oamenii "medii" devenind aproape saraci, iar cei saraci coborand, in ciuda diferitelor masuri de protectie, spre limita de supravietuire. Singura consolare este faptul ca noi toti, prin sacrificiul fiecaruia, contribuim la stabilizarea unui buget de stat anemiat. Din acest motiv, Guvernul nu mai trebuie sa pompeze banii stransi cu atata truda in gaurile negre din economie. Altfel spus, ar fi pacat ca trenul sa devina avionul romanilor numai ca, la Brasov, 7.000 de oameni sa faca cateva sute de camioane intr-un an de zile.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite