UPDATE Radio Trinitas, somat de CNA pentru emisiunea în care preotul Răducă a normalizat violul. În final, şi-a dat demisia din Facultatea de Teologie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

CNA, întrunit în şedinţă publică marţi, a sancţionat în premieră postul Patriarhiei Române, Radio Trinitas, cu somaţie publică pentru emisiunea ”Răspundem ascultătorilor” din data de 27 mai, cu subiectul "Darul naşterii de prunci" în care invitatul, preotul Profesor Vasile Răducă, a făcut mai multe afirmaţii controversate, printre altele normalizând violul. Miercuri, în jurul orei 17, Vasile Răducă şi-a dat demisia.

UPDATE Prodecanul Facultăţii de Teologie, Vasile Răducă, şi-a dat demisia din funcţie ca urmare a declaraţiilor scandaloase despre sarcină după viol, făcute la radio Trinitas. 

„Universitatea din Bucureşti anunţă că profesorul Vasile Răducă şi-a depus, în după-amiaza acestei zile, demisia din funcţia de prodecan al Facultăţii de Teologie Ortodoxă ”Justinian Patriarhul”. Urmează ca decanul facultăţii, prof. Ioan Moldoveanu, să înainteze rectorului Mircea Dumitru nominalizarea prodecanului care va prelua atribuţiile deţinute până astăzi de prof. Vasile Răducă”, se arată într-un comunicat al Universităţii din Bucureşti. 

UPDATE  Ministrul Educaţiei a emis un punct de vedere referitor la cazul preotului Vasile Răducă, sugerând conducerii Universităţii să îl elibereze pe acesta din funcţia de prodecan al Facultăţii de Teologie din cadrul Universităţii din Bucureşti. 

„Apreciez intervenţia Universităţii din Bucureşti, exprimată public prin poziţia rectorului. Îl susţin şi cred că este prima măsură pe care universitatea trebuie să o ia: şi anume aceea de a-l scoate din poziţia de conducător, pentru că este prodecan. Dar eu cred că şi Comisia de Etica a Universităţii se poate sesiza, cu atât mai mult cu cât domnia sa este profesor de morală. Mi se pare extrem de nepotrivită modalitatea de a se exprima pe un subiect destul de delicat”, a declarat Ecaterina Andronescu, la Realitatea TV.

UPDATE  Preotul a avut o reacţie în urma valului de critici pe care l-a stârnit. „Regret faptul că vorbele mele, adresate în contextul unui dialog la radio, cu persoane care cereau îndrumare din punct de vedere creştin ortodox pentru situaţiile delicate de viaţă în care se aflau, au avut un ecou nedorit", a precizat preotul Vasile Răducă, prodecanul Facultăţii de Teologie. 

Vasile Răducă a specificat că revine cu explicaţii pe care le găseşte necesare pentru a clarifica problemele extrem de delicate „care nu puteau fi "rezolvate" la telefon şi la radio, din lipsă de timp, dar care au avut un răspuns cât se poate de valid din punct de vedere teologic. 

Cum şi-a argumentat preotul opiniile expuse

„Din punctul de vedere al moralei creştine, relaţiile sexuale sunt permise exclusiv în cadrul căsătoriei, altfel omul îşi poate duce viaţa şi fără să întreţină relaţii sexuale. Morala creştină nu este de acord cu utilizarea prezervativului.

Cea mai bună metodă contraceptivă şi acceptată de Biserică este abstinenţa. Orice act sexual are urmări mult mai profunde decât simpla jubilare sexuală individuală a ambelor sexe şi are o finalitate. Spre exemplu, în timpului ciclului menstrual organismul femeii produce o serie de estrogeni. Unii sunt folositori organismului. Alţii sunt şi cancerigeni. Excesul de estrogeni poate fi nociv organismului femeii.

Testosteronul din lichidul seminal masculin are menirea să neutralizeze efecul nociv al acestor estrogeni. De aici necesitatea unor relaţii sexuale normale, fireşti, fără bariere fizice, precum prezervativul.

Bineînţeles că sunt şi cazuri speciale despre care nu am fost întrebat în emisiune. Din nefericire, în România ne moare femeia tânără, lovită de boli necuţătoare. De multe ori nu ştim etiologia acestor situaţii. Poate că necunoaşterea semnificaţiei profunde a actului sexual, aceea de fuziune în cadrul căsătoriei binecuvântate (De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va lipi de femeia sa. Şi vor fi amândoi un trup; aşa că nu mai sunt doi, ci un trup. Mc., 10,7-8), este una din cauze. Nu strică să vorbim despre ea persoanelor active din punct de vedere sexual şi să o cunoaştem.

Recomand spre parcurgere persoanelor mai interesate de aspectele ştiinţifice, cel puţin următoarele volume: prof. Dr. Petrache Vârtej, Ioana Vîrtej, Cătalina Poiana, Ginecologie endocrinologica, Ed. All, 2003, Dr. John C. WILLKE, Barbara H. Willke, Abortion Questions and Answers Love Them Both, Hayes Publishing Co. Inc., 2003; dr. Larisa Ciochină, Constantin Iftime, O viziune asupra vietii, ed. Provita media.

Mi s-a adresat întrebarea dacă un copil conceput printr-un viol trebuie să fie avortat. În calitate de preot ortodox, eu am comunicat punctul de vedere al Bisercii care socoteşte că acest lucru nu trebuie făcut.

Dacă minunea conceperii unui prunc s-a produs, acel prunc nu trebuie avortat, indiferent de condiţiile în care pruncul a fost conceput. Se ştie că unirea celor două celule germinale nu se produce în momentul săvârşirii actului sexual, ci după mai multe ore.

Din punct de vedere ştiinţific însă, eu nefiind medic ginecolog sau obstretician, dar prin prisma activităţii didactice fiind nevoit să parcurg literatura specializată ale cărei puncte de vedere le preiau, ştiu că cercetătorii în domeniul medical consideră că, în cele mai multe cazuri, violarea unei femei nu se soldează automat şi cu rămânerea gravidă a acesteia.

În cazul unui viol care ar presupune o eventuală stare de graviditate, în ciuda traumei suferite, victima are la dispoziţie câteva ore în care ar putea ajunge la un centru medical specializat, unde primeşte îngrijiri igienice speciale (sau poate face ea însăşi acest lucru), încât violul să nu se soldeze cu o sarcină. Aceste aspecte insă ţin şi de educaţia primită. Punctul de vedere al specialiştilor, pe care acum regret că mi l-am însuşit şi l-am expus, este că, dacă o femeie rămâne însărcinată în urma unui viol, este vorba mai degrabă de un viol la care aceasta a fost constrânsă să consimtă din punct de vedere fiziologic.

Personal, sunt împotriva oricărei forme de viol. Traumele prin care trec aceste femei sunt de neimaginat şi consider că, după trauma unui viol, poate că nu este recomandabil ca femeia să treacă printr-o nouă traumă, aceea a avortului. Aceste victime merita rugăciunea şi empatia noastră, a tuturor în paralel cu luarea oricăror măsuri ca violatorii să fie descurajaţi, pedepsiţi şi ajutaţi să nu mai facă aşa ceva.

Nu am nimic cu căsătoriile inter-etnice şi inter-religioase. În calitate de teolog, am arătat un punct de vedere cu privire la antropologia islamică, comparativ cu cea creştină. Vă rog să citiţi cel puţin Şura a IV-a din Coran. Veţi vedea de câtă demnitate se bucură femeia în islam. Nu acuz şi nu condamn punctul de vedere al islamului. Citiţi şi Evangheliile şi veţi vedea cum este văzută femeia de Hristos, respectiv, în creştinism. Pe doamna care m-a întrebat cu privire la respectiva căsătorie am îndemnat-o să privească la demnitatea pe care cele două religii o acordă femeii astfel ca, ulterior să îşi poată îndruma fiica în consecinţă".

CNA a sancţionat Radio Trinitas

Consiliul CNA a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcţia de specialitate ca urmare a reclamaţiilor primite şi a somat public postul Radio Trinitas. 

Ediţie din 27 mai a emisiunii ”Răspundem ascultătorilor” cu tema ”Darul naşterii de prunci”, în care Vasile Răducă, prodecanul Facultăţii de Teologie, a făcut afirmaţii controversate despre sex, viol şi musulmani, a fost difuzată fără a fi respectate dispoziţiile art. 47 alin. (4) din Codul audiovizualului.

Despre contracepţia post-viol Vasile Răducă a susţinut că victima violului are la dispoziţie timp pentru a împiedica o eventuală sarcină. ”Drumul pe care spermatozoizii îl duc spre a întâlni ovocitul este un drum anevoios pentru spermatozoizi, care reuşesc să penetreze peretele ovocitului la distanţă de câteva ore – chiar 30 de ore – încât o persoană care a fost violată are suficient timp să meargă la medic, dacă vreţi, la ginecolog, sau şi ea, dacă e o persoană deşteaptă şi, pur şi simplu, prin măsuri igienice, să facă de aşa manieră încât spermatozoidul să nu ajungă să atingă ovocitul şi să realizeze fertilizarea”, a spus Răducă. Un alt motiv pentru care a fost sancţionat postul de radio este răspunsul pe care teologul l-a dat unei femei care a întrebat cum să procedeze dacă fiica ei este implicată într-o relaţie cu un musulman, spunând  ”În Islam, femeia este considerată o lighioană”. 

Şi postul Antena 1 a fost amendat cu 50.000 de lei pentru emisiunea ”Acces direct”, care a abordat subiectul despre un presupus pedofil, şi a dat somaţie publică. În emisiunea ”Acces direct” din data de 19 iunie, de la Antena 1, subiectul abordat fiind legat de un presupus pedofil (titluri afişate: "Pedofil periculos? L-am găsit la locul de joacă!; Pedofil, plătit ca să abuzeze? De copii?"). La difuzarea ediţiei menţionate, au fost încălcate prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, referitoare la protecţia minorilor, coroborate cu cele ale art. 19 alin. (2) lit. f), k), l) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, articol care stabileşte criteriile în funcţie de care radiodifuzorii clasifică programele audiovizuale;

Potrivit Codului audiovizualului, la Art. 39 - (2) se arată că: "difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective"; Art. 74 - (3) distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului.

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare prevede: Art. 19 - (2) Responsabilitatea clasificării programelor revine radiodifuzorilor şi furnizorilor de servicii media la cerere, în conformitate cu următoarele criterii: (…) f) psihologia personajelor şi reperele morale pe care acestea le oferă copiilor sau adolescenţilor; (…) k) calitatea şi tipologia limbajului; l) genul sau tema programului;

Art. 47 – (4) Sunt interzise în programele audiovizuale afirmaţii defăimătoare generalizatoare la adresa unei persoane pe baza apartenenţei acesteia la un grup/o comunitate definit(ă) de gen, vârstă, rasă, etnie, naţionalitate, cetăţenie, credinţe religioase, orientare sexuală, nivel de educaţie, categorie socială, afecţiuni medicale sau caracteristici fizice.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite