Pierderi de milioane în industrie din cauza secetei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În septembrie, barjele eşuate  pe Dunăre puteau fi des întâlnite
În septembrie, barjele eşuate pe Dunăre puteau fi des întâlnite

Blocajul barjelor cu materii prime şi materiale pe Dunăre şi pe apele interioare au dublat costurile de transport şi au provocat întârzieri în contracte de ordinul milioanelor de euro. Seceta dă bătăi de cap agricultorilor, care îşi văd investiţiile puse în pericol, dar pe industriaşi îi aduce chiar la disperare.

La prima vedere, lipsa ploilor nu ar avea cum să afecteze activităţile din fabrici şi uzine, dar realitatea arată că transporturile de mare tonaj destinate industriei grele, care se fac de regulă pe apă, sunt practic blocate în perioadele secetoase, lăsând industria fără materiile prime şi materialele necesare în procesul de producţie. Şi acum, ca şi în 2003, traficul greu de pe Dunăre a fost practic blocat pentru mai mult de două săptămâni, astfel că transporturile de minereuri, buşteni, sârmă, tablă şi alte mărfuri industriale au întârziat, provocând industriaşilor pierderi de 500.000-700.000 de euro pe zi.

Trenul, de două ori mai scump ca barja

Pe de-o parte, industriaşii s-au văzut nevoiţi să apeleze la transportul mărfurilor cu trenul în locul celui cu barja, mai ieftin, înregistrând astfel o dublare a costurilor cu transportul. De cealaltă parte, cei care nu au avut resursele necesare pentru a suporta această creştere neaşteptată a costurilor au fost nevoiţi să întârzie în onorarea contractelor, situaţie care din nou a provocat nu doar pierderi masive, ci şi neîncredere între parteneri.

Şi în comerţul exterior au fost consemnate unele pierderi, pentru că multe din mărfurile blocate pe Dunăre erau destinate exporturilor sau veneau din import. „Firmele au fost nevoite să transporte cu trenul sau cu TIR-ul ceea ce de obicei se aduce pe apă, astfel că au avut cu siguranţă pierderi din cauza secetei", ne-a declarat Mihai Ionescu, secretarul general al Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România. 

Scăderea apelor, bucuria şoferilor

Companiile de transport de mărfuri pot fi considerate drept primii câştigători de pe urma secetei din această perioadă. Asta pentru că, în lipsa „concurenţei" din transportul naval, camioanele, în special cele de mare tonaj, sunt puse mai intens în mişcare. „Comenzile noastre au crescut cu 25-30% în zilele în care barjele au stat blocate pe Dunăre", ne-a spus proprietarul unei companii de expediţii.

În fine, o altă categorie de câştigători de pe urma secetei poate fi considerată breasla speculatorilor de cereale. „Ai grânele blocate pe vapor? Ţi le preiau eu, dar, desigur, la preţuri mai mici, de exemplu cu 0,4 lei pe kilogramul de grâu, nu 0,6 lei", ne-a explicat Gabriel Ionescu, coordonatorul diviziei de consultanţă din cadrul AgroManager.

Croazieră întreruptă

Recent, un vas de croazieră cu 150 de pasageri la bord a rămas blocat pe un prag de nisip, în apropierea Portului Bechet din judeţul Dolj, din cauza nivelului scăzut al fluviului. Călătorii nu au intrat în panică, ci au profitat de vremea frumoasă şi au făcut plajă.

Forţă majoră la Hidroelectrica

La sfârşitul lunii trecute, conducerea Hidroelectrica a anunţat că va reduce livrările de electricitate cu 37%, după activarea clauzei de forţă majoră din contractele de furnizare din cauza secetei. Producţia Hidroelectrica a început să scadă în trimestrul al doilea şi a ajuns la 63% din producţia prognozată pe baza debitelor multianuale. Faţă de decembrie 2010, producţia de energie hidro este mai mică de mai bine de două ori. „Zilele trecute s-au produs 9.800 de MWh", a afirmat, în septembrie, Constantin Trihenea, directorul general al Hidroelectrica.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite