Piaţă vs. Hipermarket. De unde e mai avantajos să-ţi cumperi produsele pentru masa de Paşte şi cât costă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii nu vor aloca nici în acest an o sumă foarte mare pentru Sărbătorile Pascale. De pe masă nu vor lipsi însă ouăle, cozonacul, pasca şi drobul. Diferenţa faţă de anii trecuţi e faptul că preţurile practicate în pieţe sunt net mai mari decât cele din marile centre comerciale.

500 de lei. Aceasta este suma pe care o familie cu venituri medii o va cheltui pentru masa de Paşte în acest an. Bugetul menţionat va fi utilizat pentru a cumpăra carne de porc, de miel sau de pui, dar şi pentru achiziţia ouălor şi a cozonacilor, arată o analiză întocmită de specialişti, conform cărora preţurile din pieţe sunt mai mari decât cele practicate de supermarketuri sau de marile centre comerciale. 

Concret, kilogramul de pulpă de carne fără os costă 16 lei în pieţe în timp ce în hipermarket costul unui kilogram ajunge la 13 lei, arată news.ro. Potrivit sursei citate, kilogramul de carne de miel ajunge la 20 de lei în piaţă iar cel de pulpă inferioară ajunge la 25 de lei. Asta în condiţiile în care în hipermarketuri acelaşi kilogram este cu un leu mai puţin. Problema, subliniază specialiştii în alimentaţie publică, e faptul că produsele de carne din piaţă nu au o trasabilitate sigură, astfel că există îndoieli cu privire la calitatea mărfurilor care ajung pe mesele românilor. 

În cazul ouălor, preţul celor din pieţe ajunge la 0.5 lei bucata, iar în hipermarketuri preţul este de 0,4 lei bucata. În ceea ce priveşte ouăle gata vopsite, un carton cu 10 ouă costă undeva la 14-15 lei în supermarket. Dar de pe masa românilor nu va lipsi, la fel ca în fiecare an, cozonacul, astfel că din bugetul alocat sărbătorilor pentru masa de Paşte vor merge sume importante către cumpărarea făinii, a uleiului şi a ingredientelor necesare. 

Sociolog: „500 de lei nu e o sumă mare“

O variantă mai ieftină este cozonacul din comerţ, gata făcut. Totuşi, medicii atrag atenţia că acesta este îmbuibat de aditivi alimentari şi zahăr, precizând că mai sănătos ar fi ca el să fie făcut în casă. Lipsa banilor îi determină totuşi pe români să nu mai menţină tradiţiile la fel ca înainte, astfel că mulţi preferă carnea de porc în loc de cea de miel, pe motiv că cea din urmă e mai scumpă, dar şi cozonacul gata ambalat. 

„Legat de bugetul pe care îl au la dispoziţie, nu este o sumă mare, dacă vorbim de un buget pentru întreaga familie. Este discutabil, e greu să faci previziuni referitoare la suma pe care o vei cheltui. Pentru a face cozonaci în casă ai nevoie de pricepere, în schimb, să vopseşti nişte ouă îţi ia doar câteva minute. S-au păstrat tradiţiile care sunt mai uşoare“, a arătat sociologul Mircea Kivu, precizând că va fi tot mai dificil de păstrat viu spiritul sărbătorilor, în special în mediul urban. 

„Din cauza lipsei banilor, tradiţia începe să dispară. Adică omul îşi ia puţină carne de miel pentru ziua de Paşte şi îşi face o ciorbă şi o pulpă la cuptor şi a terminat cu consumul de carne de miel. Şi se îndreaptă mai mult către carnea de pasăre deoarece este ceva mai ieftină“, a completat şi Dragoş Frumosu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară (FSIA). 

Ce cadouri vor cumpăra românii

O tradiţie care nu a dispărut este cea a cadourilor. Şi în acest an, românii intenţionează să ofere daruri celor dragi, copiii fiind principalii beneficiari. Totuşi, spre deosebire de anii precedenţi, în 2017 vor fi oferite haine, majoritatea achiziţionate prin intermediul magazinelor online, arată cel mai recent studiu făcut de Answear.ro. Bugetul pentru achiziţia de cadouri este de 300 de lei, după cum au răspuns un sfert din respondenţii la studiu, însă sunt persoane care intenţionează să aloce între 500 şi 1.000 de lei pentru cadourile de sărbători. 

În ceea ce priveşte produsele pe care le-ar achiziţiona pentru a-şi reînnoi garderoba de primăvară sau cu ocazia sărbătorilor de Paşte, 60% din  cei ce au răspuns cercetării şi-ar cumpăra încălţăminte elegantă sau sport. Printre preferinţele doamnelor se numără sandale şi balerini, în timp ce bărbaţii au ales tenişii şi pantofii sport. La capitolul îmbrăcăminte, 45% din cei chestionaţi şi-ar achiziţiona în această perioadă rochii, în timp ce 31%, respectiv 30,7% ar opta pentru cămăşi sau blugi, arată studiul.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite