Arhiepiscopul Tomisului, pune în pericol direct viaţa şi sănătatea copiilor şi trebuie oprit urgent

Pe 16 mai, domnul Teodosie, în a doua zi de la instaurarea stării de alertă ca urmare a pandemiei de Covid-19, a oficiat personal ritualul împărtăşirii prin care mai multe persoane au folosit aceeaşi lingură, consecutiv, care li s-a introdus în gură pentru a primi alcool din acelaşi vas, după care erau şterse la gură cu acelaşi prosop (cu care era ştearsă şi lingura, din când în când). Ritualul a fost săvărşit şi unor copii, din care unii cu vârste foarte mici (fiind purtaţi în braţe de mamele lor), punându-le în pericol viaţa şi sănătatea (un articol care prezintă şi condamnă faptele a fost publicat şi de Gabriel Andreescu – click aici).

Persoanelor care erau împărtăşite, aflate una lângă cealaltă, nu li s-a cerut să respecte distanţa de siguranţă şi majoritatea nu purtau măşti igienice, contrar regulilor impuse în perioada stării de alertă. După ce au fost împărtăşite, persoanele (care nu purtau mănuşi), inclusiv copii, erau invitate să ia bucăţi de pască din acelaşi bol (aurit). Nici arhiepiscopul şi nici preoţii care îl asistau nu purtau măşti şi nici mănuşi de protecţie. După oficierea ritualului împărtăşirii, toţi preoţii au fost puşi, unul după altul, să bea vinul din vasul în care fusese introdusă ligura pentru fiecare persoană împărtăşită şi apoi să se şteargă la gură cu acelaşi prosop.

Toate s-au întâmplat în timp ce autorităţile publice interziseseă oficierea ritualului, dacă  nu sunt respectate strict normele sanitare: folosirea lingurilor de unică folosinţă şi a recipientelor de unică folosinţă din care alcoolul să se toarne în lingură. La rândul lor, membrii Sinodului Bisericii Ortodoxe Române (BOR) au decis întreruperea practicării acestui ritual în comun. În plus, Ministerul Sănătăţii, prin Direcţia de Sănătate Publică (DSP) Constanţa a interzis Arhiepiscopiei Tomisului, în mod explicit, săvârşirea ritualului împărtăşirii prin folosirea unei singure linguri şi a unui singur vas cu alcool, încă din data de 23.03.2020.

Şi iată, domnul Teodosie şi preoţíi din subordine au contribuit în mod direct la răspândirea coronavirusului SARS CoV - 2, zădărnicind prevenirea şi combaterea transmiterii acestuia şi punând în pericol viaţa acelor copii, a celorlalte persoane care au fost împărtăşite şi a celor cu care aceştia/acestea vor intra în contact.

Deşi Patriarhia BOR a reacţionat condamnând faptele arhiepiscopului Teodosie, acesta a continuat să sfideze prevederile legale şi normele interne ale BOR. În comunicatul de presă transmis de Arhiepiscopie în data de 16.05.2020, preluat de mass-media, sunt prezentate informaţii şi date false în legătură cu transmiterea virusului SARS CoV-2, afirmându-se că prin ritualul de împărtăşire nu este încălcată nicio normă legală (sau bisericească) şi nu transmite coronavirusul (informaţii şi date contrazise de evaluarea Institutului Naţional de Sănătate Publică (INSP), de recomandările acestui Institut şi de adresa DSP Constanţa).

Un film care prezenta faptele a fost popularizat online şi a doua zi jurnalişti şi jurnaliste au participat la slujba religioasă pentru a urmări dacă va continua ritualul împărtăşirii. Împărtăşirea copiilor a avut loc, însă pe ascuns, în interiorul bisericii, pentru a păcăli reprezentanţii/reprezentantele mass-media, aşa cum a declarat domnul Teodosie, care a afirmat că va continua să oficieze acest ritual, în aceleaşi condiţii: „Unii cred că linguriţa şi sfântul potir îmbolnăvesc. Nicidecum. Şi iată, ce lucru nefiresc în vremea noastră. Cei care se împărtăşesc cu Hristos sunt vinovaţi că nu respectă nu ştiu ce regulă. Au venit cei din presă să mă vadă cum împărtăşesc. Au venit degeaba. S-au împărtăşit copii în biserică, dar tot vom împărtăşi” (anunţ la care credincioşii instigaţi public la încălcarea prevederilor legale penale au aplaudat).

Prin comunicatul transmis şi prin discursul ţinut cu ocazia oficierii slujbei religioase de a doua zi, domnul Teodosie a îndemnat credincioşii să participe la ritualul împărtăşirii fără respectarea normelor sanitare. În susţinerea îndemnului la încălcarea prevederilor legislaţiei penale, domnul Teodosie a afirmat că „În fiecare biserică se împărtăşesc copiii, dar se face pe ascuns”.

A doua zi, Asociaţia a depus un denunţ penal împotriva arhiepiscopului şi a Arhiepiscopiei Tomisului, pentru continuarea săvârşirii infracţiunii de zădărnicire a prevenirii şi combaterii bolilor infectocontagioase, pentru săvârşirea infracţiunii de instigare publică la săvârşirea de infracţiuni şi a infracţiunii de comunicare şi răspândire de informaţii false (prin ameninţarea securităţii naţionale, având în vedere faptul că pandemiile sunt probleme de securitate naţională). Am solicitat, de asemenea, luarea măsurilor preventive în ceea ce îl priveşte pe domnul Teodosie. Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanţa a trimis denunţul la Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT) care va cerceta faptele domnului Teodosie şi sub aspectul infracţiunilor care intră în competenţa acestei structuri.

Zece alte deemersuri au fost depuse de Asociaţie la Preşedintele României, Primul-Ministru, Avocatul Copilului, Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Ministerul Sănătăţii, INSP, Direcţia de Sănătate Publică Constanţa, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Constanţa, Inspectoratul de Poliţie al judeţului Constanţa. Cu două zile în urmă i-am chemat în judecată pe domnul Teodosie şi pe Arhiepiscopia Tomisului, ca instanţa să dispună încetarea faptelor iresponsabile ale acestora. Între timp, prin prevederile imperative ale Ordinului Ministerului Sănătăţii şi al Ministerului Afacerilor Interne, s-a impus dezinfectarea lingurii şi a vasului după fiecare persoană care le foloseşte, ca metodă alternativă la utilizarea lingurii şi a vasului de unică folosinţă.

Din istoricul faptelor domnului Teodosie

În data de 15.03.2020 domnul Macedon (Teodosie) Petrescu, în plină pandemie cu Covid-19, a oficiat personal ritualul împărtăşirii. Nici arhiepiscopul Tomisulului şi nici cei 10 preoţi care îl asistau nu purtau măşti de protecţie. Toate acestea s-au întâmplat în timp ce autorităţile publice şi opinia publică îşi exprimaseră repetat îngrijorarea faţă de comportamentele care răspândesc virusul SARS CoV-2 şi cereau introducerea stării de urgenţă – cum s-a întâmplat, într-adevăr, a doua zi, când preşedintele României a semnat decretul intrării în stare de urgenţă.

În data de 18.03.2020, Asociaţia a depus un denunţ penal împotriva domnului Teodosie şi a Arhiepiscopiei Tomisului pentru săvârşirea infracţiunii de zădărnicire a prevenirii şi combaterii bolilor infectocontagioase. Încă nu am primit rezoluţia de clasare (din care Arhiepiscopia Tomisului a făcut public un extras) pe care o vom contesta în termen.

Articolul pe care l-am publicat imediat în Adevărul – în care am prezentat şi condamnat faptele comise de arhiepiscop şi de preoţii din subordine şi pericolul la care sunt expuşi cei care participă la acest ritual şi oamenii cu care aceştia vor veni în contact – a fost urmat, în aceeaşi zi, de articolul sfidător şi ironic al purtătorului de cuvânt al arhiepiscopiei, preotul Eugen Tănăsescu. Pamfletul, „Linguriţa e penală? Cam penibilă ideea”, care a ajuns să susţină că vinul folosit în ritualul de împărtăşire practicat de BOR ... dezinfectează.

În aceeaşi zi Asociaţia a solicitat MAI  să dispună, de îndată, interzicerea utilizării de către cultele religioase a obiectelor de cult care sunt folosite consecutiv, de mai multe persoane, pe perioada instituirii stării de urgenţă. La fel au fost sesizate şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi INSP. O petiţíe similară a fost adresată de Asociaţie Patriarhiei BOR.

În data de 21.03.2020 MAI a emis Ordonanţa militară prin care, printre altele, a fost restricţionat exerciţiul dreptului la manifestarea religiei şi a convingerilor, împărtăşirea putând fi oficiată doar credincioşilor bolnavi, la domiciliul acestora ori la spital. Chiar şi în aceste condiţii, ritualul împărtăşirii (credincioşilor bolnavi) nu poate fi oficiat decât cu respectarea normelor de igienă sanitară, indispensabile. În aceeaşi zi,  INSP a făcut publică evaluarea conform căreia, contrar celor susţinute sistematic de BOR, coronavirusul se transmite prin ritualul împărtăşirii. Această informaţie este autentică, are autoritate, iar instituţiile şi autorităţile publice din România trebuie să ţină cont de ea şi să dispună imediat interzicerea acestui ritual (ceea ce s-a şi întâmplat). BOR, la rândul ei, are obligaţia să ţină cont de această informaţie publică transmisă publicului larg.

Normele actuale privind prevenirea răspândirii virusului SARS CoV-2 interzic fără nicun fel de ambiguitate ritualul practicat de către arhiepiscopul Teodosie, ceea ce explică denunţul penal despre care am amintit. Interdicţia a fost recunoscută de Sinodul BOR prin întreruperea practicării acestui ritual în comun.

Pentru că trăim într-un stat de drept, domnul Teodosie Petrescu trebuie să răspundă penal pentru înstigarea la nerespectarea legii, prin oficierea acestui ritual în condiţii periculoase şi prin încurajarea practicii respective în contextul descris, cu consecinţe deosebit de grave. Prin nota transmisă de Ministerul Sănătăţii, prin DSP Constanţa, i s-a solicitat Arhiepiscopiei Tomisului, imperativ, „să impună urgent interzicerea folosirii unei linguriţe pentru împărtăşitul mai multor persoane” şi s-a subliniat că „este important  ca pentru distribuirea/porţionarea împărtăşaniei recipientul să permită turnarea în linguriţă şi nu scufundarea acesteia în pocal, manoperă ce poate duce la contaminarea conţinutului cu risc pentru sănătatea persoanelor prin transmiterea unei boli infecţioase”. Amintesc că singura autoritate competentă să elaboreze şi să dispună măsuri privind siguranţa sănătăţii, în aplicarea reglementărilor impuse prin instituirea stării de urgenţă, sau a stării de alertă, în această perioadă, este INSP, direcţiile de sănătate publică aflându-se în coordonare metodologică cu această autoritate.

În replică, prin comunicatul transmis ca răspuns la dispoziţia DSP Constanţa, Arhiepiscopia Tomisului a transmis un mesaj ofensator, din care cităm: „Ne miră foarte tare conţinutul adresei, care pare a fi scrisă direct de către profesorul Emil Moise; probabil, din exces de zel, funcţionarii direcţiei s-au grăbit să se acopere cu hârtii, auzind de ameninţările penale ale lui Emil Moise (...) o eventuală discuţie asupra ritualului religios trebuie purtată de autorităţi la nivelul Patriarhiei”.

Decretul Preşedintelui României de prelungiure a stării de urgenţă a statuat că practicarea ritualurilor de cult este condiţionată de respectarea strictă a măsurilor de protecţie individuală şi colectivă. Preşedintele României a îndemnat românii să nu participe, în perioada sărbătorilor pascale, la slujbele religioase – de altfel interzise. Şi de această dată, domnul Teodosie a avut o reacţie sfidătoare, de îndemn la nerespectarea legii: „Exprimarea lui Iohannis este ca un soi de blestem. Să nu mai facă astfel de afirmaţii!”.

Şi după încetarea stării de urgenţă, INSP a stabilit că: „Se va evita oferirea/primirea împărtăşaniei în condiţile în care nu se pot asigura linguriţe şi pahare de unică folosinţă” (repet, „a se evita” în acest context nu diluează obligativitea respectării regulii). Între timp, au fost emise norme care elimină formula de „recomandare”.

Reacţia domnului Teodosie a fost  în stilul celor precedente: „Sfânta Împărtăşanie nu pot să ne-o recomande ei. E greu de acceptat, nu poate fi acceptat aşa ceva”.

Faptele domnului Teodosie nu au fost oprite de autorităţi şi nici sancţionate, deşi acestea au fost în mod repetat sesizate de Asociaţie, deşi mass-media s-a referit sistematic şi de fiecare dată critic la aceste fapte şi atitudini de sfidare, deşi multe alte manifestări de o gravitate mult mai mică, imputate altor persoane au fost sancţionate (uneori excesiv, cum ar fi bătăile aplicate unor persoane în comuna Bolintin, pentru că erau în faţa curţii fără declaraţie pe propria rtăspundere). Cum de nu poate fi oprit? Cine îl susţine?

Însă nu numai faptele iresponsabile ale domnului Teodosie au consecinţe grave, dar şi pasivitatea autorităţilor publice, incluzând lipsa de reacţie a acestora după ce au fost sesizate. Răspunderea funcţionarilor publici, în aceste condiţii, este penală. Eu îmi continui demersurile.