Ortodocşii au intrat în post. Cum să mâncăm sănătos

Ortodocşii au intrat în post. Cum să mâncăm sănătos

Românii cumpără tot mai des mâncare de post FOTO Adevărul

Moderaţia e cuvântul cheie în perioada postului: fructele, legumele, brânza tofu, mezelurile de post şi laptele de soia sunt indicate de specialişti, care spun că avem nevoie de o dietă echilibrată, care să nu dea peste cap organismul în cele 40 de zile de post.

Ştiri pe aceeaşi temă

Legume, fructe, fasole, conserve de pate de post şi tofu din plin. Acestea sunt doar câteva dintre recomandările nutriţioniştilor pentru postul de Crăciun, care a început ieri. Chiar dacă proteinele în această perioadă de 40 de zile sunt mai puţine, medicii spun că moderaţia este cuvântul cheie. Detoxifierea organismului este de bun augur, pentru că dieta mai slabă în calorii este de folos. Însă important este ca cel care ţine postul să nu se înfometeze şi să se hidrateze corespunzător. 
 
„Chiar dacă se mănâncă mai puţin în această perioadă, este important de ştiut că organismul se adaptează şi îşi poate reveni uşor. Trebuie să avem grijă la proteine, să mâncăm pâine, dar nu foarte multă, şi fasole, care este recomandată în această perioadă. Mai exista pate-ul de soia, care conţine proteine şi este tot mai căutat de români în perioada de post. Am remarcat că deja aceştia ştiu spre ce alimente să se îndrepte”, a explicat, pentru „Adevărul”, medicul Corina Zugravu, specialist în alimentaţie publică. 
 
Aceasta atrage atenţia că produsele ambalatate de post sunt încărcate cu sare. „Şi, cum mulţi oameni care ţin post sunt şi bătrâni, treaba asta le-a picat cum nu se poate mai prost. Asta pe lângă faptul că aceste produse vegetale aveau tot felul de chimicale prin ele. Însă, trebuie să precizăm că şi în categoria aceasta sunt produse bune: există pate-uri de drojdie, pate-uri de tofu, care sunt foarte bune. Însă produsele acestea bune sunt mai scumpe, motiv pentru care nu întotdeauna oamenii le cumpără”, a apreciat specialistul.
 
Ce alimente îngraşă în perioada de post
 
Există totuşi riscuri pentru cei care exagerează cu pâinea, orezul sau pastele în această perioadă. Au şanse mari să se îngraşe. Prin urmare, regimul alimentar echilibrat ar trebui să conţină proteine, lipide, carbohidraţi, variind proporţiile în funcţie de fiecare persoană în parte. 
 
„Nu este o patologie deosebită care să restricţioneze ţinutul postului, dar el trebuie ţinut corect, nu cu pâine şi cartofi, cam asta ştie românul să mănânce în post. Dacă este cineva care are o dietă particulară, ea ar trebui adaptată. Asta ar putea fi complicat pentru diabetici, de pildă. În schimb, postul este indicat pentru cei cu boli rare sau hepatite, ceva mai puţine proteine animale chiar sunt indicate în bolile respective”, a explicat Zugravu.
 
Totuşi, există o serie de combinaţii care îi pot ajuta pe cei care consumă, de obicei, foarte multă carne. De exemplu, carnea poate fi înlocuită cu ciuperci, iar în zilele de dezlegare se pot consuma fructe de mare şi peşte, bogate în proteine şi vitaminele A şi D. Medicii spun că în perioada de post pot fi consumaţi ardei copţi, supe de legume, supe creme, diverse mâncăruri cu linte, precum şi fasole boabe şi dovlecei. În privinţa laptelui de soia, nutriţioniştii atrag atenţia că el nu conţine calciu. 
 
Odihna şi hidratarea
 
Odihna şi hidratarea sunt şi ele esenţiale în perioada postului. „Trebuie să ne hidratăm cu minimum doi litri de lichide pe zi. Sunt persoane care se abţin de la consumul de apă, dar nu e în regulă. Chiar dacă beau lichidul sub formă de ceai, trebuie să se hidrateze în post. În ceea ce priveşte odihna, avem nevoie de şapte, opt ore de somn, mai ales că în această perioadă avem o mică tendinţă spre somnolenţă din cauză că s-a scurtat ziua şi se întunecă foarte devreme”, a spus medicul Corina Zugravu. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: