Operatiunile de cautare - ingreunate de rechini si de adancimea mare la care se afla epava

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Victimele, in numar de 148, identificate dupa testele de ADN. Compania "Flash Airlines" nu mai era autorizata sa zboare in Elvetia, inca din octombrie 2002. * Cauzele accidentului - exclusiv de ordin tehnic

Zeci de ambarcatiuni civile si militare egiptene, precum si cateva nave italiene aflate in zona si-au reluat, ieri, operatiunile de cautare a cadavrelor si a unor fragmente din avionul Boeing 737, prabusit din motive tehnice, sambata dimineata, in Marea Rosie, in largul coastelor egiptene, la aproximativ 12 kilometri de tarm. La bordul avionului charter, care apartinea companiei private egiptene "Flash Airlines", se aflau 133 de pasageri francezi, un japonez si un marocan, precum si cei 13 membri egipteni ai echipajului. Avionul s-a prabusit in mare, la doar cateva minute de la decolarea sa de pe aeroportul din cunoscuta statiune egipteana Sharm el-Sheikh, unde pasagerii aeronavei isi petrecusera sarbatorile de iarna. Pana ieri, echipele de cautare nu descoperisera nici un cadavru intreg, ci doar resturile a aproximativ 60 din cele 148 de persoane care au disparut in accidentul aviatic. Identificarea victimelor urmeaza sa fie facuta pe baza testelor de ADN. Operatiunile de cautare sunt ingreunate atat de faptul ca epava aparatului de zbor se afla la o adancime de aproximativ 1.000 de metri, cat si de prezenta masiva a rechinilor. Potrivit unor experti in cercetari marine, citati de AP, scafandrii profesionisti nu se pot aventura la adancimi mai mari de 250 de metri, dincolo de aceasta limita fiind nevoie de utilizarea robotilor si altor dispozitive speciale de scufundare controlate de la distanta. Din acest motiv, apreciaza expertii, recuperarea cutiei negre a avionului se poate dovedi extrem de dificila. O echipa de specialisti francezi urma sa soseasca ieri seara in Egipt, pentru a identifica victimele si a investiga cauzele accidentului. Concomitent, Ministerul francez de Justitie a cerut procuraturii sa deschida o ancheta judiciara impotriva companiei "Flash Airlines", pentru uciderea din culpa a celor 133 de cetateni francezi. Atat autoritatile egiptene, cat si cele franceze au exclus ipoteza unui act terorist si au declarat ca tragedia s-a produs exclusiv din motive tehnice. Ministrul francez al Transporturilor, Gilles Robien, a declarat ca "nu exista elemente care sa indice faptul ca la originea prabusirii avionului egiptean s-ar afla alte cauze", decat cele de ordin tehnic. La randul sau, ministrul egiptean al Aviatiei Civile, Ahmed Shafik, a afirmat ca "avionul a avut o pana tehnica imediat dupa decolare, ceea ce a provocat pierderea controlului" asupra aparatului de zbor. Primele constatari ale anchetei arata ca problemele tehnice au aparut la decolare. Pilotul a incercat apoi sa intoarca aparatul aflat in zbor, insa, din cauza altitudinii prea joase, manevra sa a esuat. Potrivit "Flash Airlines", avionul prabusit a fost livrat companiei in 1992, totaliza doar 17.973 de ore de zbor si era verificat in mod regulat in Norvegia. Pilotul avionului avea o experienta de peste 5.000 de ore de zbor. De asemenea, aparatul Boeing 737-300, aflat in dotarea companiei egiptene, este considerat de catre specialisti un model destul de sigur. Cu toate acestea, Oficiul Federal al Aviatiei Civile din Elvetia (OFAC) a anuntat, ieri, ca "Flash Airlines" nu mai era autorizata in spatiul aerian elvetian, inca din octombrie 2002. Dupa un control inopinat, OFAC i-a retras companiei aviatice egiptene autorizatia de a patrunde in spatiul aerian elvetian. Un purtator de cuvant al OFAC a spus ca, in timpul controlului respectiv, au fost constatate "lipsuri importante". Purtatorul de cuvant nu a mentionat insa de ce anume "Flash Airlines" nu corespunde reglementarilor elvetiene in domeniu. De la aceasta interdictie, adica din octombrie 2002, compania nu a mai cerut autorizatie de zbor pentru Elvetia. In alta ordine de idei, numeroase oficialitati din intreaga lume si-au exprimat compasiunea pentru victimele tragediei de la Sharm el-Sheikh, transmitand condoleante omologilor francezi si egipteni. Intre pasagerii aparatului prabusit se numarau copii, precum si toti cei sapte membri ai aceleiasi familii. Statiunea balneara Sharm el-Sheikh este una dintre cele mai cunoscute destinatii turistice din Egipt si unul dintre locurile preferate ale presedintelui egiptean, Hosni Mubarak, pentru organizarea reuniunilor internationale la nivel inalt. Multe personalitati isi petrec vacantele in celebra statiune. De altfel, pana acum cateva zile, chiar familia premierului britanic, Tony Blair, s-a bucurat de frumusetea localitatii egiptene. Sharm el-Sheikh este, totodata, unul dintre principalele puncte de atractie pentru romanii care viziteaza Egiptul.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite