Motivul pentru care IGSU angajează peste 8.500 de oameni. Pompierii se dedublează ca să facă faţă intervenţiilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
52% din subofiţerii din efectivele de
intervenţie au vârsta cuprinsă între 41 şi 55 de ani Foto ilustrativă: IGSU
52% din subofiţerii din efectivele de intervenţie au vârsta cuprinsă între 41 şi 55 de ani Foto ilustrativă: IGSU

Un singur echipaj de salvatori deserveşte două autospeciale de intervenţie. Aceasta este situaţia halucinantă la care s-a ajuns în ultimii ani din cauza restructurărilor, şi tocmai de aceea Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă va angaja în perioada următoare, cu voia Guvernului, 8.400 de militari şi subofiţeri.

8.400 de posturi noi vor fi înfiinţate pentru militarii voluntari angajaţi pe bază de contract şi subofiţeri din zona operativă în cadrul structurilor Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU). Anunţul a fost făcut, recent, de premierul Florin Cîţu. „Am luat deja măsuri pentru consolidarea IGSU şi a unităţilor subordonate. Urmează să aprobăm o hotărâre de Guvern prin care vom înfiinţa 8.400 de posturi noi pentru militarii voluntari angajaţi pe bază de contract şi subofiţeri din zona operativă. Anul acesta vor fi încadraţi 1.400 dintre ei, astfel încât până în 2025 să recuperaţi o parte importantă din posturile pierdute în ultimii ani”, a afirmat şeful Guvernului. 

Mai concret, în total, se doreşte suplimentarea efectivelor IGSU din Ministerul Afacerilor Interne cu 8.546 posturi, din care 121 de ofiţeri, 25 de maiştri militari şi subofiţeri şi 8.400 de soldaţi şi gradaţi profesionişti, conform unui Memorandul întocmit cu ceva timp în urmă de şeful IGSU, general-maior Dan-Paul Iamandi. Avizat de ministrul Lucian Bode, documentul trimis spre aprobare premierului Florin Cîţu demonstrează că în IGSU deficitul de personal este o problemă cronică. 

Peste 14.000 de posturi desfiinţate 

În perioada 2010-2014, numărul angajaţilor IGSU a fost diminuat în mod constant, în urma reducerii efectivelor ministerului şi a necesităţii de redistribuire a unor posturi pentru încadrarea absolvenţilor promoţiilor de cadre militare pregătite pentru nevoile acestuia. Principala cauză a diminuării personalului a reprezentat-o procesul de restructurare instituţională derulat în perioada 2010-2011 prin care, în contextul nefinalizării celei de-a treia etape de profesionalizare, un număr de 14.058 de posturi au fost desfiinţate (557 de ofiţer, 64 de maistru militar, 12.299 de subofiţer, 99 de funcţionar public, 457 de personal contractual şi 582 de soldat/gradat profesionist), iar 1.300 de persoane au fost disponibilizate. Drept urmare, pompierii, de exemplu, au ajuns să lucreze în situaţii cel puţin hilare. Astfel, conform documentului, s-a ajuns ca un singur echipaj să deservească două autospeciale de intervenţie, „măsură adoptată pentru a asigura o capacitate credibilă de răspuns la diversele situaţii de urgenţă produse în zonele de competenţă şi care impunea alertarea personalului din turele libere la intervenţiile complexe şi de amploare sau intensitate ridicată”. 

De zece ori mai multe intervenţii 

Mai mult, cu toate că numărul personalului s-a diminuat, cel al intervenţiilor a crescut de aproape zece ori. „Se poate observa faptul că, în anul 2020, numărul intervenţiilor executate creşte de 9,88 ori faţă de numărul intervenţiilor executate în anul 2007 (de la 52.729 la 520.866),în timp ce efectivele sunt diminuate în anul 2020 cu un procent de 12,57% faţă de cele din 2007 (de la 30.729 la 26.866)”, se mai arată în document. În fine, în Memorandumul întocmit de generalul Dan-Paul Iamandi se mai arată că este necesară şi o întinerire a efectivelor IGSU. „Se impune specificat faptul că implicaţii majore asupra modului de îndeplinire a misiunilor îl va avea inclusiv procesul de îmbătrânire graduală şi sistematică a efectivelor, în prezent, peste 51% din subofiţerii încadraţi la nivelul structurilor de intervenţie (categorie de cadre militare care reprezintă peste 85% din total efectivelor acestora) având vârsta cuprinsă între 41 şi 55 de ani”, se specifică în document. 

Condiţii de angajare 

Cei care vor să ajungă pompieri trebuie să aibă cetăţenia română şi domiciliul în România. Candidaţii trebuie aibă vârsta de minimum 18 ani împliniţi şi să fie apţi din punct de vedere medical, fizic şi psihologic, fapt care va fi certificat de structurile de specialitate ale MAI, printr-o examinare medicală şi evaluare psihologică, potrivit reglementărilor specifice în domeniu. În acelaşi timp, cei care vor să ajungă pompieri trebuie să nu fie în curs de urmărire penală ori de judecată pentru săvârşirea de infracţiuni şi trebuie să facă dovada că nu au antecedente penale, cu excepţia situaţiei când a intervenit reabilitarea.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite