Moda la reduceri – afacere sau ţeapă?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cumpărătorii vin în număr mare  la magazine în perioada reducerilor
Cumpărătorii vin în număr mare la magazine în perioada reducerilor

Comercianţii speculează dorinţa românilor de a avea haine de firmă, dar ţin la preţ chiar şi în perioada promoţiilor. În ţările vestice, cu un buget de 100 de euro (420 de lei) te poţi îmbrăca din cap până-n picioare. La noi nu-ţi poţi lua decât trei articole vestimentare.

Magazinele din ţară au început deja să afişeze reducerile de preţ la articolele de îmbrăcăminte şi de încălţăminte, deşi perioada oficială a soldurilor începe la 15 ianuarie.

Monica Pintea, designerul cu bursă la Atena

Galaţi: În 2010, se poartă French Evolution!

Reducerile după Sărbători pornesc de la 20% şi pot merge până la 80% din preţul iniţial al produselor.

„Când se fac promoţii, comercianţii practică, la început, o reducere de 25% şi pe parcurs o măresc, astfel încât aceasta poate ajunge şi la 70-80% din preţul iniţial. Vânzătorii au tot interesul să scape de stocurile de haine. Orice stoc nevândut presupune costuri suplimentare pentru depozitare, iar hainele nu se depozitează în orice condiţii", explică Sabina Catană, specialist în marketing, city manager Iaşi.

300 de lei, o pereche de adidaşi

Şi totuşi, chiar reduse, articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte nu sunt pentru toate buzunarele. Reprezentanţa Nike din Plaza România se laudă cu reduceri de preţ de 40% la adidaşi. Cu toate acestea, o pereche de pantofi sport costă acum circa 300 de lei.

„Eu mi-am cumpărat la sfârşitul anului trecut de la Milano o pereche de adidaşi Nike pe care am dat 40 de euro, adică în jur de 150 de lei. E drept că mai depinde şi de model, dar în România, hainele şi pantofii costă prea mult, chiar şi în perioada de reduceri", spune Andrei Scurtu, care s-a întors de curând din Italia, unde a lucrat trei ani.

El a mai spus că sunt magazine în Italia, cum ar fi Oviesse, unde în această perioadă hainele sunt foarte ieftine. „De acolo cumperi cămăşi cu 5 euro. Mai sunt magazine, de unde, în perioada reducerilor, cu 20 de euro îţi iei un pulover, o cămaşă şi o pereche de pantaloni", mai spune Andrei.

Ioana Antonesei, din Bucureşti, fostă bursieră la Universitatea din Grenoble, s-a bucurat din plin de reducerile de iarnă din Franţa. „Anul trecut am fost cu o bursă Erasmus.

În perioada promoţiilor mi-am cumpărat de la Pink şi de la Jennifer pantaloni cu 7 euro şi cămaşă cu 3 euro. Nu mai spun de tricourile şi de maiourile care se vindeau ca pâinea caldă cu un euro bucata", povesteşte Ioana Antonesei.

Adaos comercial de 300%

În străinătate, preţul iniţial al hainelor sau al încălţămintei „cu ştaif" este echivalent cu preţul redus al aceloraşi tipuri de produse de  la noi. Hainele „de firmă" vândute în România sunt în general mai scumpe decât afară din cauza adaosului comercial pe care românii îl practică pentru a-şi amortiza investiţiile.

„Este economie de piaţă, iar politica de preţ aparţine comercianţilor. Noi nu putem interveni în această politică a preţului. Ei pot să practice un adaos comercial şi de 200%, chiar dacă astfel nu reuşesc să vândă mare lucru.

Pare în detrimentul lor, dar ei nu ies de obicei în pierdere. Încep apoi să scadă treptat din preţ şi de aceea un articol de îmbrăcăminte vândut şi cu 50% mai ieftin poate fi considerat de unele persoane totuşi prea scump", precizează Constantin Cerbulescu, directorul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

Adriana Capotă, inspector în cadrul Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti, ne-a explicat că atâta timp cât produsul are afişat două preţuri - cel iniţial şi cel redus - totul este în regulă.

Reduceri pentru cei cu mulţi bani

Un vânzător de la magazinul Cotton ne-a spus că preţurile se reduc într-adevăr cu cât scrie, dar dacă, iniţial, acesta este foarte mare, reducerea nu-i avantajează decât pe cei care au foarte mulţi bani.

„Reducerile sunt reale, ceea ce face însă ca preţul hainelor să fie foarte mare chiar şi în această perioadă este adaosul comercial, care în mall-uri poate ajunge şi la 300%. Chiriile în mall sunt foarte mari şi de aici şi preţul foarte ridicat al articolelor de îmbrăcăminte", mai spune Sabina Catană.

Preţurile mari din magazine în perioada de reduceri mai au o explicaţie: comercianţii speculează snobismul românilor de a se îmbrăca în haine de firmă.

„Oricât de scumpe ar fi aceste haine, românul tot va da banii pe ele", a explicat Sabina Catană. Ea a adăugat că motivul pentru care un articole de îmbrăcăminte de la firma Zara are acelaşi preţ şi în Spania, ţara de origine a firmei, dar şi la Viena este numărul mare de distribuitori.

„La noi nu sunt decât câţiva reprezentanţi ai acestor firme. Ei practică preţuri foarte mari pentru că sunt siguri că românul snob le va goli rafturile, chiar şi în aceste condiţii, a spus Sabina Catană.

Reduceri istorice în Spania

În Spania, perioada reducerilor a început la 7 ianuarie, iar centrele comerciale şi marile magazine au fost luate cu asalt de către cei care au economisit în timpul Sărbătorilor.

La magazine precum Zara, Bershka sau Pull and Bear, pe o pereche de pantaloni raiaţi, care costau între 45 de euro şi 50 de euro, se pot plăti acum doar 15 euro.

Din cauza crizei economice, anul trecut s-au închis peste 200.000 de magazine în Spania, motiv pentru care patronii sunt nevoiţi să aplice aceste reduceri „istorice". Laura Chiva, Castellon

Vacanţe de cumpărături în marile oraşe europene

Românii care vor să-şi cumpere haine, încălţăminte, parfumuri sau chiar bijuterii de firmă şi să nu scoată prea mulţi bani din buzunar iau cu asalt, în luna ianuarie, marile oraşe europene, dar şi Emiratele Arabe Unite, special pentru shopping.

În luna ianuarie, marile magazine lichidează stocurile din colecţia toamnă-iarnă a anului trecut şi recurg la reduceri de preţuri de până la 70%. Potrivit reprezentanţilor din turism, mii de români îşi pun „banii la ciorap" în timpul anului special pentru a pleca la o şedinţă zdravănă de shopping în perioada reducerilor, când îşi cumpără vestimentaţie de calitate pentru aproape tot anul.

Una dintre cele mai căutate destinaţii în acest sens este Viena, unde turiştii au parte de o vacanţă „trei în unu": shopping, vizitare de muzee şi distracţie. Cele mai bune centre şi artere comerciale sunt Shopping Center, Donau Zentrum şi Maria Hilfer Strasse.

Dacă mergeţi cu maşina, vă puteţi cumpăra haine şi încălţăminte de firmă la cele mai mici preţuri din complexul comercial Pandorf, situat pe autostrada care leagă Viena de Budapesta.

Odată ajunşi la Viena, nu trebuie să rataţi complexul comercial Pandorf, care are peste 150 de magazine cu branduri celebre la preţuri chiar şi de două-trei ori mai mici decât cele cu care suntem obişnuiţi în România.

Cu sacoşele pline la Barcelona

Oraşul spaniol Barcelona este un alt loc ideal pentru cumpărături în luna ianuarie, datorită celebrului bulevard Las Ramblas, care este înţesat de magazine şi de case de modă ale celor mai celebri designeri din lume. Atât femeile, cât şi bărbaţii vor rămâne foarte plăcut impresionaţi când vor vedea că îşi pot cumpăra din Barcelona pantaloni cu doi euro, pantofi cu maximum zece euro sau tricouri cu un euro bucata.

O destinaţie bună şi mai apropiată de shopping este Budapesta, ideală mai ales pentru românii din nordul şi vestul ţării. La ieşirea din Budapesta spre Viena există complexul comercial Premier Outlet, unde preţurile sunt chiar un pic mai mici decât la Pandorf.

Cât costă un weekend de shopping

Viena - 279 de euro
Istanbul - 99 de euro
Dubai - 650 de euro
Barcelona - 288 de euro
Praga - 340 de euro
Budapesta - 99 de euro
Milano - 270 de euro
Roma - 290 de euro

Sursa: Agenţiile de turism

No title
Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite