Măsuri de ultimă oră propuse de Ministerul Muncii pentru angajatori: Cum poate fi diminuat riscul infectării cu noul tip de coronavirus

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Stabilirea unor programe individualizate de muncă, modificarea temporară a locului de muncă la domiciliul salariatului sau desfăşurarea activităţii prin telemuncă sunt măsurile pe care Minsterul Muncii le propune angajatorilor pentru a diminua riscul angajaţilor de infectare cu noul coronavirus.

„MMPS recomandă 3 măsuri de flexibilizare a raporturilor de muncă în contextul suspendării cursurilor şcolare în unităţile de învăţământ, fapt care poate genera necesitatea ca unul dintre părinţi să rămână la domiciliu pentru supravegherea copilului minor, dar şi în cazul în care se consideră că prezenţa lucrătorilor la locul de muncă ar putea constitui un risc”, se arată într-un comunicat al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS).


Prima măsură se referă la stabilirea unor programe individualizate de muncă, cu acordul sau la solicitarea salariatului în cauză cu respectarea duratei maxime legale a timpului de muncă.


A doua măsură ar putea fi modificarea temporară a locului de muncă la domiciliul salariatului unilateral sau prin acordul părţilor, cu precizarea în mod expres în decizia sau, după caz, în actul adiţional de modificare a locului de muncă, a următoarelor elemente:

  • faptul că salariatul lucrează de la domiciliu;
  • perioada în care se aplică această măsură;
  • programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului său şi modalitatea concretă de realizare a controlului;
  • obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime şi materialelor pe care le utilizează în activitate, precum şi al produselor finite pe care le realizează. În această situaţie, angajatorul are obligaţia de a asigura instruirea lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.

A treia măsură ar putea fi desfăşurarea activităţii prin telemuncă, în urma încheierii unui act adiţional la contractul individual de muncă, atunci când îndeplinirea atribuţiilor specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine salariatul presupune folosirea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor.


Actul adiţional va conţine următoarele:

  • precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă;
  • perioada şi/sau zilele în care telesalariatul îşi desfăşoară activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
  • locul/locurile desfăşurării activităţii de telemuncă, convenite de părţi;
  • programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului şi modalitatea concretă de realizare a controlului;
  • modalitatea de evidenţiere a orelor de muncă prestate de telesalariat;
  • responsabilităţile părţilor convenite în funcţie de locul/locurile desfăşurării activităţii de telemuncă, inclusiv responsabilităţile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
  • obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la locul desfăşurării activităţii de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, după caz;
  • obligaţia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispoziţiile din reglementările legale, din contractul colectiv de munca aplicabil şi/sau regulamentul intern, în materia protecţiei - datelor cu caracter personal, precum şi obligaţia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
  • condiţiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activităţii în regim de telemuncă.

Ce se întâmplă în caz de forţă majoră

„În cazul instituirii, în condiţiile legii, a stării de carantină sau în caz de forţă majoră, contractul individual de muncă se va suspenda de drept, în conformitate cu prevederile art. 50 lit.c) şi f) din Codul Muncii. MMPS solicită angajatorilor, dar şi salariaţilor să dea dovadă de flexibilitate şi de deschidere în ceea ce priveşte stabilirea unor programe de lucru individualizate şi în vederea menţinerii unor relaţii de muncă normale şi corecte. MMPS apreciază că, în măsura în care nu există un indiciu clar privind infectarea la locul de muncă, activitatea trebuie să se desfăşoare în condiţii normale, cu  asigurarea tuturor condiţiilor de igienă şi de protecţie a salariaţilor”, se arată în comunicat, cu  referire la personalul din instituţiile publice.


În ceea ce priveşte măsurile preventive de securitate şi sănătate în muncă pentru angajatori, Ministerul Muncii propune  fiecărui angajator prioritizarea serviciilor esenţiale sau relevante de cele neesenţiale, cu respectarea drepturilor la securitate şi sănătate în muncă a lucrătorilor.


Determinarea naturii şi nivelului de risc pentru orice activitate susceptibilă să prezinte un risc de expunere la COVID-19 şi stabilirea următoarelor măsuri:

  • limitarea expunerii;
  • elaborarea unui plan de măsuri, întocmit în baza recomandărilor medicului de medicina muncii cu care are contract;
  • anunţarea imediată a Direcţiei de Sănătate Publică competentă teritorial.
  • utilizarea e-mailului şi a teleconferinţelor pentru a reduce contactele fizice şi deplasările în interes de serviciu dacă acestea nu sunt necesare în mod imperativ;
  • întocmirea unui plan de asigurare a continuităţii activităţii în situaţia în care un număr semnificativ de lucrători nu ar putea sa îşi desfăşoare activitatea la locul de muncă organizat de către angajator.

„Următoarele măsuri ar putea fi luate: identificarea acelor locuri de muncă pentru care trebuie asigurată continuitatea, identificarea acelor lucrători cu calificări/competenţe care le dau posibilitatea să fie mutaţi de la un loc de muncă la altul astfel încât să se asigure continuitatea activităţii, identificarea lucrătorilor care au infrastructura IT necesară de a lucra de acasă”, se mai arată în comunicat.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite