Conştienţi de drepturi şi obligaţii, copilul şi adultul relaţionează inter-generaţional. Să zicem că ne lipsim de această discuţie. Ce ne facem când drepturile nu pătrund în intimitatea fiecărei case? Poate să urmeze abuzul fizic, abuzul emoţional, abuzul sexual, neglijarea. Poate e nevoie să fim mai grafici cu ce se poate întâmpla în spatele sintagmei de abuz: neasigurarea alimentaţiei adecvate, dezinteres faţă de starea de sănătate, privarea copilului de afecţiune, bătăi cu mâna sau cudiverse obiecte, scuturarea copilului, punerea copilului în genunchi, legarea, trasul de urechi, expunerea la munci grele, voyeurism, exhibiţionism, hărţuirea sexuală, incitarea la prostituţie. 

Am urmărit cu îngrijorare tăcerea din perioada stării de urgenţă. Pentru o scurtă perioadă de timp s-a reuşit ceea ce îşi doresc abuzatorii. Victimele minore ale abuzurilor domestice au dispărut în spatele uşilor închise . A dispărut şansa ca principiile democratice ale societăţii să pătrundă în obiceiurile familale.. Subiectul reapare pe prima pagină când se întâmplă ceva îngrozitor şi negreşit, odată cu încetarea stării de urgenţă, au reapărut titluri care relatează fapte îngrozitoareOr să fie voci ce vor spune că nu cade în puterea lor să schimbe o viaţă de copil din altă familie. Drepturile copilului se întind de-a lungul “competenţei” fiecărui membru al comunităţii. De aceea, mă simt obligat să readuc aminte câteva dintre drepturile copilului. Sunt sigur că o să ne regăsim ca potenţiali eroi prin fapta noastră în cel puţin unul dintre aceste scenarii. Aceste drepturi trebuie să fie respectate pe 2 iunie, pe 15 iulie şi în orice altă zi. Fie că ai 5 lei sau 100 de mii în buzunar pentru a lua jucării de 1 iunie pentru copilul tău, promovarea drepturilor copilului este necesară. Aşadar, copilul are dreptul dat de natura umană, de legislaţia europeană şi de hotărâri ale Curţii Europene a Drepturilor Omului:

  • de a se naşte şi avea acces la un incubator unde să nu fie ars de o asistentă iresponsabilă; de a nu muri dacă are varicelă doar pentru că ambulanţa nu s-a grăbit, iar defibrilatorul a fost cărat 5 etaje; de a nu intra în moarte cerebrală după o anestezie la stomatolog; de a nu muri de la o viroză pentru că a fost plimbat între spitale sau pentru că doctorul nu i-a acordat atenţie. (art. 35 Carta drepturilor fundamentale a UE, CEDO Oyal/Turcia)
  • de a fi ferit acasă, pe stradă, în mijloacele de transport, în şcoală, în instituţii, în comunitate de discriminare, ameninţări, hărţuire, pumni, vătămări, scuipături şi persoane nepoliticoase. (art. 21 Carta drepturilor fundamentale a UECEDO, Oršuš și alții/Croația)
  • de a nu fi confruntat cu maldăre de gunoi neridicate aflate în descompunere care miros urât în făţa blocului, în parc, pe stradă, în pădure, pe malul răului, la gradiniţă şi în curtea şcolii.  
  • de a nu fi pus în pericol de şoferi beţi, câini de atac nesupravegheaţi, de cioburile din groapa de nisip, de fiarele ruginite ce zac peste tot, gropile din asfalt uitate de cei chemaţi să le repare, de bucăţile căzute din clădirile lăsate în paragină, de tencuiala din şcoli ce se prăbuşeşte ca urmare a infiltraţiilor de apă din urma ploilor sau orice alt motiv. 
  • de a avea acces la locuri unde să îşi petreacă timpul liber în siguranţă, fie că este la vârsta de a se da în leagăn, la vârsta de a ieşi în cluburi, restaurante sau terase ştiind că acestea respectă condiţiile de funcţionare ISU sau că este vorba de întruniri în spaţiul public, inclusiv proteste. (art. 12 Carta drepturilor fundamentale a UECEDO Partidul Popular Creştin Democrat/Moldova). 
  • de a avea acces la un mediu online unde să îşi petreacă timpul liber în siguranţă fără agresiune, hărţuire, escrocherii, link-uri periculoase, dezinformare, conţinut pornografic, materiale violente, gambling, cyberbullying şi furt de date personale. (art. 8 Carta drepturilor fundamentale a UECEDO K.U./Finlanda)
  • de libertatea de a primi sau a transmite informatii sau idei, de a citi, asculta şi vedea programe la televizor sau radio care să nu ii puna în pericol sănătatea mentală, emoţională şi capacitatea de a construi relaţii sociale. (art. 11 Carta drepturilor fundamentale a UECEDO Handyside/Regatul Unit)
  • de a fi ascultat, de a avea acces la educaţie juridică, sexuală, financiară, de protecţie a mediului, istorie a religiilor. (art. 24 (1) Carta drepturilor fundamentale a UECEDO Sommerfeld/Germania)
  • de a avea acces la o familie adoptivă dacă este cazul, la un personal medical bine pregătit, un asistent social empatic care să nu îl lege de pat; la un funcţionar public ce nu uită de respect când se află în spatele ghişeului şi nu suferă de incompetenţă, indiferenţă, corupţie, de a nu avea profesori care copiază la examene sau plagiează licenţe sau teze de doctorat, persoane care să nu afirme că “unde dai creşte”, asistente maternale care să nu simtă în suflet că “bătaia este ruptă din rai”. (art. 24 Carta drepturilor fundamentale a UERegulamentul Bruxelles II bisCEDO Câmpeanu/România)
  • ca vocabularul său de copil să nu conţină “mingie”, “vroiam”, “ţigare”, “Jmecher”, “renumerat”, “piţipoancă”, “apocalipsa 5G”, “vaccinul produce autism”, “gen”. 
  • de a nu fi nevoit să aleagă drept model fie din rândul lumii interlope, fie din lumea parveniţilor deoarece "gen, ăştia" au resursele necesare pentru a cumpăra audienţă la ora de vârf.
  • de a constata că cele peste 10.000 de acte legislative pe care este obligat să le respecte sunt respectate şi de cei care le fac, existând acces la un proces echitabil. (art. 47 Carta drepturilor fundamentale a UE, CEDO T./Regatul Unit
  • de a fi ocrotit de familie, la respectarea vieţii de familie, de a fi îngrijit de părinţi, de a întreţine relaţii personale cu ambii părinţi, de a fi protejat de comunitate, direcţia pentru protecţia copilului, şcoală, poliţie şi justiţie. (art. 7 Carta drepturilor fundamentale a UECEDO R.M.S./Spania)
  • de a fi încrezător că îşi va putea construi un destin în ţara în care s-a născut.
  • de a călători oriunde în Europa pentru a îşi construi un destin, deoarece România este o ţară europeană. 
  • dreptul de a călători oriunde în lume, dar nu pentru că este privat de toate aceste drepturi în ţara în care s-a născut. 

Simt că este necesară o concluzie concisă: putem mai mult de atât. Fiecare hotărâre şi prevedere legală a fost creată pentru că un drept al copilului nu a fost respectat. Fiecare hotărâre reprezintă victime, speranţe şi destine curmate. Să respectăm ce simţim şi să respectăm litera de lege. Să nu ne jucăm cu drepturile copilului nici măcar de 1 iunie.