Mai precis, introducerea obligativităţii acordării serviciului medical de posesia şi activarea cardului de sănătate, de la 1 mai, coroborată cu deficienţele sistemului, incompetenţa şi neprofesionalismul manifestate de responsabilii de implementarea sistemului, a creat o adevărată isterie şi un haos nemaiîntâlnit la nivel naţional.

S-a creat o isterie mediatizată pe măsură la sediile CNAS, unde mulţi români, care nu au intrat până în prezent în posesia bucăţii de plastic, s-au înghesuit pentru a-şi lua importantul card de care depinde sănătatea şi viaţa lor de acum înainte. Îmbulzeala şi disperarea acestora s-a produs în ciuda asigurărilor oficialilor de la CNAS, că vor primi asistenţă medicală şi fără card, până când vor intra în posesia acestui document.

Pe de altă parte, unii români rămaşi fără card au fost puşi în faţa realităţii din cabinetele medicale, din policlinici şi spitale unde, unii medici au refuzat să le acorde asistenţa necesară şi tratamentul fără ca pacienţii să poată prezenta cardul respectiv, de teamă că nu li se va deconta consultaţiile medicale acordate. O altă situaţie care a mărit haosul a fost generată de cardurile inactive, de blocarea lor, de pierderea cardurilor de către unii cetăţeni, precum şi de ritmul lent al consultaţiilor din cauza timpului pierdut de către medici pentru activarea cardurilor şi introducerea datelor necesare pe acestea.

Dacă autorităţile, prin şefii CNAS, dau asigurării cetăţenilor că vor beneficia o perioadă, de serviciile medicale şi în lipsa cardurilor, acuzând prin vocea preşedintelui Vasile Ciurchea, că  unele „cadre medicale sabotează zilnic, sistemul, prin utilizarea excesivă şi incorectă a cardului”, mulţi medici reclamă deficienţele sistemului, semnalând anumite probleme reale în acordarea asistenţei medicale pe baza acestui document.

Imaginea, acţiunile şi realitatea văzută de oficialii CNAS sunt total diferite de realităţile şi problemele întâmpinate de medici în teren, cum ar fi: condiţiile de acordare a serviciilor medicale la domiciliu persoanelor nedeplasabile; acordarea de asistenţă atunci când cade curentul, internetul, se defectează calculatorul, se blochează cardul, este inactiv sau a fost pierdut; acordarea asistenţei în caz de urgenţă. De exemplu, un medic se plângea de faptul că nu se poate deplasa la domiciliul pacientului şi nu-i poate acorda asistenţă medicală de calitate, cărând cititorul de card după el şi ocupându-se în acelaşi timp şi cu activarea cardului şi introducerea datelor necesare pe acesta.

Fără nici un fel de garanţie, firesc, unii medici se tem să acorde asistenţă medicală şi tratament pacienţilor fără card, de teamă că nu vor fi plătiţi pentru aceste servicii de CNAS, în ciuda asigurărilor verbale date de şefii acestei instituţii. De asemenea, în unităţile de urgenţă folosirea cardului de sănătate încetineşte foarte mult practica medicilor din cauza birocraţiei în plus generată de activarea şi utilizarea acestor carduri. Astfel, în loc să se ocupe cât mai urgent de starea de sănătate a pacienţilor, cadrele medicale sunt obligate să presteze şi activităţi birocratice, lucru care creează un haos şi o stare de nemulţumire şi nervozitate şi mai mare atât în rândul pacienţilor, cât şi în rândul personalului medical.

Un lucru evident este relevat de implementarea utilizării cardului de sănătate până în prezent, haosul şi isteria pun şi mai mult în pericol sănătatea şi viaţa bolnavilor, prin scăderea calităţii actului medical acordat din cauza nervozităţii şi presiunii la care sunt supuşi medicii şi personalul medical.

O altă mare problemă de rezolvat într-un timp destul de scurt, rămâne dobândirea mult râvnitului card de sănătate de către românii care nu l-au primit încă. Circa 3% nu au intrat în posesia acestui document. Conform procedurii de distribuţie a CNAS, cardurile care n-au fost predate destinatarilor de către poştă, returnate, pot fi ridicate de la sediile acestor instituţii.

Dar există numeroase cazuri când aceste carduri care la verificare, apar emise de CNAS sau CASAOPSNAJ, după caz, nu se regăsesc nici la Poştă şi nici returnate la sediile emitenţilor. În astfel de cazuri, în care mă regăsesc şi eu ca asigurat medical, cetăţenii sunt în dilemă, nu ştiu ce să facă şi nici nu sunt ajutaţi prea mult de oficialităţi pentru a-şi rezolva problema şi a intra în posesia documentului.