Ca să afli ce drepturi ai în faţa poliţiştilor trebuie să-i dai în judecată

În august 2015, APADOR-CH finaliza un proiect despre abuzurile poliţiştilor, pe parcursul căruia constatase că mulţi cetăţeni nu ştiu exact cum să se comporte atunci când sunt opriţi de poliţie pe stradă. „Trebuie să mă legitimez chiar dacă poliţistul nu se legitimează? Are voie să mă percheziţioneze chiar dacă n-am făcut nimic? Mă poate duce la secţie chiar dacă am buletinul la mine?“.

Legile sunt foarte vagi. În legea poliţiei, de exemplu, există un articol care practic permite poliţiştilor să conducă pe oricine la secţia de poliţie sub pretextul legitimării – aşa numita conducere administrativă, care poate dura până la 24 de ore.

Ne-am asumat noi rolul de a-i educa pe cetăţeni despre drepturile pe care le au atunci când interacţionează cu agenţii - deşi această îndatorire îi revine totuşi instituţiei publice -, dar ne-am lovit de secretomania Poliţiei Române, care ne-a comunicat sec, la cererea de informaţii pe Legea nr.544/2001, că acele proceduri, deşi nu sunt secret de serviciu, nu sunt nici destinate publicului larg. Deoarece:

Cunoaşterea de către public a paşilor detaliaţi necesari a fi urmaţi de către poliţişti în desfăşurarea activităţilor specifice poate fi utilizată pentru premeditarea şi pregătirea minuţioasă a activităţii criminogene în sine” – zice poliţia.

Contra cost, totuşi, publicul larg şi elementele criminogene ar fi putut afla procedurile astea, dacă ar fi cumpărat cartea scrisă de doi domni poliţişti - Eugen Neata şi Mihai Pruteanu - Elemente de tactică poliţienească şi proceduri operaţionale privind intervenţia structurilor de ordine şi siguranţă publică. Acum cu 10% mai ieftină, adică numai 39.02 de lei. Cartea cuprinde, aşadar, informaţii publice, dar pe care nişte poliţişti le vând ca să-şi rotunjească veniturile. Cu binecuvântarea fostului ministru, Chestor-şef de Poliţie Petre Tobă, care scrie aşa în prefaţă:

Suntem prima instituţie care intră în contact cu cetăţeanul la producerea unui eveniment în spaţiul public, iar percepţia acestuia este conturată în special de reacţia Poliţiei atunci când are nevoie de ea. De aceea, este necesară o acţiune unitară în aplicarea normelor legale, în conformitate cu procedurile de lucru. Consider că orice aport la profesionalizarea poliţiştilor este binevenit. În acest context, este de apreciat iniţiativa autorilor de a elabora o asemenea lucrare, care reprezintă, adunate la un loc, normele legale şi dispoziţiile specifice, elemente de tactică poliţienească şi proceduri operaţionale, putându-se astfel transforma într-un instrument de lucru care să vina în ajutorul poliţiştilor.“    

În octombrie 2015, am dat în judecată Ministerul Afacerilor Interne şi Inspectoratul General al Poliţiei Române pentru nerespectarea prevederilor Legii 544/2001. În faţa instanţei, cele două instituţii au susţinut că „divulgarea” acestor informaţii publice ar „genera un risc major la adresa activităţilor Poliţiei” şi că nu consideră normal să respecte Legea 544/2001 în acest caz:

Considerăm că nu poate reprezenta un cadru de normalitate ca orice cetăţean/asociaţie să poată accesa în baza Legii nr. 544/2001, menţiunile detaliate referitoare la modul de desfăşurare a activităţilor efectuate de personalul Poliţiei Române.

Divulgarea prevederilor cu caracter intern referitoare la modul de lucru care poate afecta activitatea poliţiştilor în sensul oferirii de elemente ce pot fi speculate de elementele criminogene.

Instanţa ne-a dat dreptate şi la fond şi la recurs, considerând nejustificat refuzul MAI şi IGPR de a furniza acele informaţii publice. Recursul s-a judecat în 9 septembrie 2016, la aproape un an de la deschiderea procesului, iar decizia a rămas definitivă. Poliţia e obligată să facă publice procedurile de legitimare, amprentare, fotografiere, percheziţie corporală şi de bagaje şi conducere administrativă la secţie. Gratis. De îndată ce le vom obţine, le vom publica pe site-ul nostru ca să le afle oricine vrea să ştie ce drepturi are atunci când e oprit de un poliţist pe stradă.