Gâlceava Funeriu – Pricopie sau de ce iau copiii note mari şi mici la examene

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Examenul de Capacitate pentru copiii de clasa a opta a repornit gâlceava politică din învăţământul românesc. Echipa fostului ministru, Daniel Funeriu, se ceartă cu echipa actualului ministru, Remus Pricopie, pe cât de grele au fost subiectele de anul acesta.

Echipa Funeriu spune că au fost floare la ureche pentru ca actualii guvernanţi să poată raporta rezultate deosebite, aşa cum raportau miniştrii lui Ceauşescu producţia de porumb la hectar. Echipa Pricopie se apără, spunând că subiectele au fost de dificultate normală, nu ca pe vremea lui Funeriu, când copiii s-au speriat de şcoală mai ceva decât sătenii din Năneşti de farfuriile zburătoare.

Sigur, este bine să ştim care este nivelul real de pregătire al copiilor noştri. Dar când nivelul ăsta este stabilit de echipa unui ministru pus acolo pe criterii politice, evaluarea devine extrem de subiectivă. Însuşi faptul că dificultatea subiectelor se schimbă odată cu partidele aflate la guvernare arată cît de neserios este totul. Să foloseşti notele unor copii doar ca să ai motiv să-ţi iei la mişto rivalul politic mi se pare un lucru extrem de grav. Oamenii ăştia îşi bat joc de viitorul României.

Notele şi procentele de promovare nu rezolvă nici una dintre marile probleme ale învăţământului românesc. Când o grămadă dintre elevii unei generaţii au fost trântiţi la examene, s-a spus că, de frică, generaţiile următoare vor pune mâna pe carte. Vi se pare cumva că s-a întâmplat acest lucru ? La fel, când s-au dat subiecte uşoare şi note mari, s-a spus că elevii vor prinde drag de şcoală. Aţi observat cumva că s-a întâmplat asta ? Nu, nici una dintre minuni nu s-a produs, pentru că nu astea sunt problemele adevărate.

S-a tot spus că elevii din ultimele generaţii sunt praf, că în afară de tablete şi smartphone-uri nu-i interesează nimic altceva. Dar s-a uitat vreun deştept din minister pe manualele după care învaţă copiii ăştia ? A observat vreun competent din ăsta, plătit din bani publici, că o bună parte din programele şcolare sunt concepute în 1950 toamna ? A asistat vreun specialist „luminat” din educaţie la orele de curs dintr-o şcoală oarecare din România ? A observat că până şi pe profesori îi plictiseşte materia pe care trebuie să o predea ? Politicienii care îşi bat joc sistematic de învăţământul românesc s-au gândit în vreun an să dea mai puţini bani grupurilor de interese pe care le reprezintă şi să mărească salariile de mizerie ale profesorilor ? S-a ocupat vreo instituţie competentă a statului român de mafia manualelor proaste şi pline de greşeli care au umplut ţara ?

Când un singur politician din România va încerca să-şi pună măcar în sinea lui întrebările de mai sus, înseamnă că există speranţe să aflăm de ce copiii noştri iau note mici la examene. Altfel, o să ne tot consumăm în dispute de doi lei ca să aflăm, la sfârşit, cine e mai bazat, Funeriu sau Pricopie. Şi pentru că tot am pornit de la examene, nu pot să nu observ  că de la căderea lui Ceauşescu încoace tot căutăm şi nu găsim formula ideală de admitere în licee şi facultăţi. S-au încercat o grămadă de variante, care mai de care mai complicate matematic. Dintre toate, cele mai proaste mi se par cele care iau în calcul notele din timpul anilor şcolari. Cine crede că acest sistem îi va face pe elevi să înveţe mai bine se înşeală. Nivelul tot mai scăzut de cunoştinţe al absolvenţilor din ultimii ani stă mărturie. A crescut, în schimb, importanţa pilelor.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite