Fumatul, mărul discordiei acasă şi la serviciu. Cum este perceput în România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fumatul este, poate, cel mai controversat obicei în ţara noastră, creând frecvent dispute aprinse atât în familie, cât şi la locul de muncă, cu atât mai mult cu cât în România există mai mult de 5,5 milioane de fumători.

Reveal Marketing Research a realizat în ultimele luni mai multe studii, printre care şi un studiu reprezentativ la nivel naţional urban de largă audienţă, pentru a descoperi îndeaproape percepţia şi atitudinea pe care românii le dezvoltă faţă de fumat. Au fost identificate motivele pentru care românii continuă să fumeze, modul în care fumătorii se raportează la acest viciu şi care sunt punctele sensibile pe care fumatul le creează în relaţiile interpersonale, precum şi informaţii despre alternativele pe care fumătorii le percep ca fiind disponibile. 

Pentru a putea obţine rezultate relevante, cei 1.100 de participanţi la studiu au fost selectaţi din toate categoriile de educaţie şi venit, în vârstă de peste 18 ani. Jumătate dintre ei sunt fumători, iar jumătate nefumători. Metoda de cercetare folosită este CATI, chestionar standardizat aplicat telefonic persoanelor selectate aleator.

Una dintre cele mai importante descoperiri ale studiului este faptul că diferenţele de atitudine faţă de fumat duc la conflicte între fumători şi nefumători. Fumătorii tind să accepte criticile, şi le însuşesc, dar acest lucru pare că le afectează imaginea de sine. Unul dintre motivele de conflict identificate în studiu este mirosul neplăcut al ţigărilor. 43% dintre românii nefumători au încercat să îi convingă pe cei dragi să renunţe la acest obicei, iar 15% au ajuns chiar la conflicte provocate de acest subiect. 

Nefumătorii, geloşi pe atenţia acordată ţigării

Un alt detaliu care creează tensiuni interpersonale este acela că, în relaţiile de cuplu sau familiale, nefumătorii de multe ori percep că, deşi ei le oferă toată atenţia partenerilor fumători, aceştia îşi împart atenţia între ei şi ţigară. Cu toate acestea, indiferent dacă fumează sau nu, toate persoanele apreciază relaţiile mai mult decât fumatul. 

În ceea ce priveşte alternativele la ţigări, şi implicit fumat, 23% dintre fumători consideră că sunt informaţi despre alternative (produsele cu tutun încălzit şi ţigările electronice), iar 11% dintre nefumători sunt de aceeaşi părere. Deşi o mare parte dintre fumătorii români ştiu de existenţa alternativelor, doar 40% dintre cei care cunosc alternativele au ales să le încerce, iar 38% au intenţia de a le încerca.

Cine munceşte mai mult, fumătorul sau nefumătorul?

Printre descoperirile surprinzătoare făcute de acest studiu se află şi tensiunile create de fumat la locul de muncă. Pe de o parte, colegii nefumători simt că lucrează mai mult decât colegii lor fumători, care iau deseori pauze de fumat, astfel este percepută o diferenţă în timpul dedicat muncii. Pe de altă parte, din cauza timpului limitat şi a presiunilor de a performa bine la locul de muncă, fumătorii se simt judecaţi când sunt nevoiţi să iasă în afara clădirii ca să fumeze.

O altă concluzie a studiului realizat de Reveal Marketing Research este aceea că, atunci când se apucă de fumat, românii o fac pentru a se simţi „cineva”, pentru că în acest fel simt că îşi pot exprima mai bine identitatea şi pentru că îi ajută să se simtă mai împliniţi.

Fumătorii se simt vinovaţi

O concluzie de asemenea evidentă este că bărbaţii sunt mai atraşi de fumat decât femeile – 57% faţă de 43%. 

În mod surprinzător, studiul a arătat că fumătorii români sunt persoane cu o viaţă mai activă, preocupate de starea de sănătate, de alimentaţie şi mai atente la propria imagine. Un motiv care să justifice aceste alegeri sănătoase ar putea deriva dintr-un sentiment de vină, ca o compensare a faptului că aceştia fumează. 

Ce cred românii despre fumat

Din studiul Reveal Research reies şi motivele pro şi contra fumatului. Fumătorii români apreciază aspectele emoţionale pozitive ale fumatului, cum ar fi eliberarea de stres şi socializarea – fumatul fiind perceput ca fiind o metodă bună de a cunoaşte oameni noi în spaţiile special amenajate pentru fumători. 

La polul opus, nefumătorii percep mai degrabă aspectele negative legate de fumat, cum ar fi repulsia faţă de miros, impactul pe care fumatul îl poate avea asupra sănătăţii, dar şi adicţia pe care acest obicei o poate creea. 

„Studiul, de asemenea, ne arată că unele din miturile trecutului nu mai sunt valabile în ziua de astăzi. Doar o foarte mică parte a românilor mai consideră că fumatul este „cool” sau că fumătorii sunt persoane mai atractive sau mai de succes decât restul. Chiar dimpotrivă, percepţia despre nefumători este că aceştia se bucură mai mult de viaţă şi au mai mult timp pentru activităţi care le fac cu adevărat plăcere”, spune Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research.

info fumat reveal research 2020 studiu 1

Reveal Marketing Research oferă soluţii de cercetare de piaţă complete (tradiţionale şi digitale), strategie şi consultanţă în crearea mărcii şi abordarea clienţilor, date rapide şi de încredere în România şi Europa Centrală şi de Est. Reveal are 12 ani de experienţă în peste 20 de industrii, în special pe piaţa FMCG şi online.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite