Fostii ministri ai Transporturilor, Novac si Teodoru, arunca vina pe Basescu si Roman

Cei doi ministri ai Transporturilor din guvernul Vacaroiu, Aurel Novac (fost PUNR, cu mandat in 1994-1996) si Paul Teodoru (1992-1994), au fost audiati, ieri, separat, in dosarul flotei, la Palatul


Cei doi ministri ai Transporturilor din guvernul Vacaroiu, Aurel Novac (fost PUNR, cu mandat in 1994-1996) si Paul Teodoru (1992-1994), au fost audiati, ieri, separat, in dosarul flotei, la Palatul Cotroceni de catre membrii Comisiei speciale de cercetare a activitatii fostilor sau actualilor ministri. Spre deosebire de taranistul Ioan Avram Muresan, audiat anul trecut, venit cu galeria de incurajare de la partid, cei doi au sosit discret. Aurel Novac a fost mai mult decat punctual: a venit cu 25 de minute inainte de ora fixata de comisie. A fost audiat doua ore. Inca si mai discret a fost Paul Teodoru, care a fost vazut doar la iesirea din audiere, aproape de ora 13. Ambii ministri au fost chestionati de membrii Comisiei in legatura cu afacerea Klaveness. Printr-un contract, incheiat in 1991 de Petromin, cu firma norvegiana Klaveness, firma romaneasca a garantat cu 16 mineraliere un imprumut de 49.000.000 de dolari pentru modernizarea navelor, fata de banca norvegiana care a acordat creditul. Fiecare din cei doi ministri a fost intrebat in legatura cu vanzarea a doua nave din acest lot: Aurel Novac, despre "Bicaz", un mineralier de 55.000 tdw, iar Paul Teodoru, despre "22 Decembrie 1989/Fortunes", un mineralier de 171.000 tdw, a carui constructie s-a incheiat, in Portul Constanta, in 1993, si care a fost vandut in septembrie 1993. Ambii ministri si-au declinat orice responsabilitate; Aurel Novac, intrebat, a spus ca nu crede ca exista motive sa se inceapa urmarirea penala impotriva lui Paul Teodoru: "Nu am de ce sa ma simt vinovat". Novac s-a spalat pe maini: "Din 1994, flota comerciala a trecut in Administratia FPS" (condus de fostul senator PDSR, Emil Dima - n.n.). Paul Teodoru, intre ambiguitatile spuse pe picior de plecare, a lasat sa se inteleaga ca autorii morali ai acestei afaceri sunt Petre Roman si Traian Basescu, primul-ministru si ministrul Transporturilor din 1991, si ca lui Ion Iliescu "ii va fi greu" sa se pronunte in dosarul flotei, pentru ca "toata lumea l-ar ataca". Novac a auzit, ieri, prima oara de vanzarea navei "Bicaz" Aurel Novac a iesit dupa aproape doua ore si foarte deschis a dat declaratii, la rugamintile presei. El a spus ca a fost audiat in privinta vanzarii navei "Bicaz", data in 1994, in urma unei licitatii, "prin Petromin sau probabil ca Petromin a cerut aprobarea FPS, cu 3,4 milioane de dolari, expertii au evaluat-o la 5 milioane de dolari". Novac a precizat ca, din 1994, patrimoniul flotei, navele Petromin, Navrom, Romline nu mai erau in administrarea Ministerului Transporturilor, ci a FPS. "Am inteles si eu astazi, pentru prima oara, nici nu am stiut ca s-a vandut aceasta nava", a spus fostul ministru. Paul Teodoru: "Presedintelui ii este greu sa dea o parere. Toata lumea l-ar ataca" Spre deosebire de Aurel Novac, Paul Teodoru parca s-a ferit sa dea ochii cu presa. Prins pe picior de plecare la poarta Palatului, fostul ministru s-a indurat totusi sa dea cateva explicatii in legatura cu audierea. El a fost intrebat in legatura cu schimbarea pavilionului mineralierului "22 Decembrie 1989". A raspuns: "Eu am avut o singura discutie pe aceasta tema cu domnii de la Constanta (?) care m-au intrebat despre o nava care si-a schimbat pavilionul, "22 Decembrie" pentru ca nu s-au gasit documentele respective. Le-am explicat care a fost situatia, asa ca dansii s-au declarat satisfacuti. Petromin a infiintat 16 societati subsidiare cu capital integral romanesc in Cipru si atunci s-a schimbat proprietatea navelor. Contractul a fost absolut legal". "Intrebarile s-au referit la problemele contractului cu Klaveness, contract care nu a fost incheiat pe vremea cand eu eram la conducerea ministerului". Teodoru crede ca principiul acestor afaceri, tip Klaveness, a fost statuat de catre guvernul Roman, care a permis derularea afacerii Ermis, prin care s-au pierdut alte 7 nave: "In 1991 s-a cerut de la Guvern sa se aprobe primul contract de acest tip, cu firma Ermis. Cererea, daca nu ma insel, purta semnatura domnului Basescu, a ajuns la Guvern, dl. Roman a dat-o Justitiei, Ministerul Justitiei a opinat ca, potrivit Legii 31, nu mai are guvernul sau ministerul nici o atributie in acest sens, a fost trimisa la guvern, a fost insusita de guvern, de dl. Roman si a venit inapoi raspunsul la Ministerul Transporturilor. A fost o chestiune de principiu, deci toate celelalte contracte au urmat aceeasi filiera", a declarat Teodoru. El crede ca lui Ion Iliescu "ii este greu sa infirme sau sa dea o parere" in chestiunea flotei. "Toata lumea l-ar ataca, dupa parerea mea". Seful Comisiei de la Cotroceni, Nicolae Serban, a declarat, ieri, ca Aurel Novac si Paul Teodoru "au emis ordine prin care s-a retras pavilionul vaselor respective": "I-am intrebat in ce conditii au emis aceste ordine". El a explicat ca PNA doreste sa extinda cercetarile in dosarul flotei si pentru ca nu i-au putut cerceta pe Novac, Teodoru si Basescu, fosti ministri, au solicitat concursul Comisiei Speciale de la Cotroceni, singura abilitata. "Nu s-a formulat nici o acuzatie, nu exista suspiciuni" la adresa celor chemati la audieri, a precizat consilierul de stat al presedintelui. Conform legii, Comisia recomanda intr-un raport, ori inceperea urmaririi penale, ori clasarea cauzei. Presedintele este insa cel care ia decizia. Nicolae Serban nu a spus ce il va intreba Comisia martea viitoare, la ora 10, pe Traian Basescu. Doar a precizat ca acesta si-a confirmat venirea.