Europa se lanseaza in cucerirea "Planetei Rosii"

Dupa ce a asteptat multa vreme un moment propice pentru a organiza o misiune spre "Planeta Rosie", Europa va lansa, in 2003, sonda Mars Express, in prezent aflata in faza testelor finale - mecanice, termice si electrice - la Centrul de Teste Spatiale Intespace din Toulouse (Franta). Sonda stiintifica va fi lansata spre Marte in cadrul unui program pe termen lung al ESA - Agentia Spatiala Europeana - ce are ca principal obiectiv cautarea, de pe o orbita martiana, a apei sub suprafata "Planetei Rosii". Ea va incerca si sa descopere urme de viata cu ajutorul unui aparat ce va fi lansat pe solul martian pentru a colecta si analiza esantioane din acesta. In afara obiectivelor stiintifice ce i se vor stabili, Mars Express va asigura serviciile de releu de comunicatie intre Terra si aparatele trimise pe suprafata lui Marte de alte tari. Intre 2003 si 2004 mai multe sonde stiintifice iau drumul lui Marte, inaugurand astfel o noua era a explorarii singurei planete din sistemul nostru solar susceptibila sa aiba urme de viata. Prima misiune spre Marte a Europei - Mars Express - inaugureaza o noua categorie de misiuni numite "flexibile", relativ putin costisitoare, ce trebuie realizate repede. Costul ei, 150 de milioane de euro, reprezinta o treime din al celor precedente, dar de o amploare similara. Mars Express are un vehicul spatial cu instrumentele sale, un aparat ce ajunge pe Marte, un centru de exploatare la sol si un lansator. Cele sapte instrumente stiintifice de la bord vor realiza o serie de experiente de teledetectie destinate studierii intr-o lumina noua atmosfera, compozitia solului si geologia martiana. In particular, o camera stereoscopica cu rezolutie inalta va oferi imagini in culori si in relief de pe suprafata lui Marte pe care se pot distinge detalii de la 12 la 15 metri. Robotul mobil Beagle 2, dupa numele navei de explorare pe care Charles Darwin a plecat in 1831 sa descopere marile neexplorate, ofera Europei o exceptionala ocazie sa caute viata pe Marte. Beagle 2 va infrunta temperaturi de pana la -100 grade C. Vehiculul spatial va fi lansat de pe cosmodromul Baikonur din Kazahstan, intr-un interval exceptional de favorabil de 11 zile ce debuteaza la 1 iunie 2003. La aceasta data, distanta dintre Terra si Marte va fi minima, 55 milioane de km, situatie care nu se repeta decat din 17 in 17 ani. Plasata pe orbita de o racheta Soiuz-Fregate a consortiului euro/rus Starsem, Mars Express ar trebui sa ajunga la sfarsitul lui decembrie 2003 pe o orbita eliptica cvasipolara in jurul planetei Marte.

Societate