De multe ori auzim sau folosim sloganul „suntem cetăţeni europeni şi avem drepturi!” pentru a ne arăta, pentru a striga, o anumită indignare faţă de politicieni, guvernanţi sau cine ştie ce alte grupuri. Îl utilizăm în campanii media, în clipuri pe youtube sau chiar când participăm la proteste de stradă.  Dar ce aţi zice dacă din slogan am elimina cuvântul „european”? Ar rămâne doar „suntem cetăţeni şi avem drepturi”.  Ar fi corect, ar fi drept, pentru că da, ştim cu toţii că avem drepturi ca cetăţeni ai acestei ţări şi că ele sunt scrise chiar în primele rânduri ale Constituţiei, în capitolul II – Drepturile şi libertăţile fundamentale. 

Din păcate, sunt puţini cei care ştiu că drepturile din Constituţie le pot fi apărate, ca urmare a unei sesizări sau din oficiu, de către o instituţie menţionată expres şi ea în Constituţie – Avocatul Poporului.

Avocatul Poporului este numit pe o durată de 5 ani pentru apărarea drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice.

Şi mai puţini sunt cei care ştiu că în momentul în care li se încalcă un drept de către o autoritate a administraţiei publice, ca de exemplu – dreptul la sănătate, dreptul de a primi informaţii publice de la administraţia locală sau centrală etc, au posibilitatea de a-şi căuta dreptatea la Avocatul Poporului, înainte de a se duce în instanţă.

De aceea, APADOR-CH împreună cu ANBCC şi ActiveWatch au derulat în ultimul an un proiect pentru popularizarea rolului Avocatului Poporului în ... popor şi pentru eficientizarea, astfel, a instituţiei acestuia. Am studiat modul în care Avocatul Poporului de la noi funcţionează, comparativ cu instituţii similare din Europa, am vrut să înţelegem ce merge şi ce nu în forma noastră de organizare, ce ar trebui îmbunătăţit şi i-am îndemnat pe oameni să-l pună la treabă ori de câte ori au nevoie de el.

În ultimele două săptămâni am mers în fiecare oraş în care Avocatul Poporului are birou teritorial – adică  la Piteşti, Ploieşti, Oradea, Iaşi, Alba Iulia, Timişoara, Braşov, Suceava şi Cluj – şi am vorbit cu oamenii de acolo despre rostul Avocatului Poporului.

Am strâns idei, am aflat opinii despre cum ar trebui sau nu ar trebui să funcţioneze instituţia. Au fost păreri negative precum – „nu funcţionează, e politizat, mai bine îl desfiinţăm” sau pozitive precum, „dom’le’, e nevoie de un Avocat care să fie numit de către popor, că aşa se numeşte – Avocatul Poporului”. Concluzia a fost că indiferent de opiniile pro sau contra, oamenii simt nevoia de o mai mare implicare a acestei instituţii în problemele societăţii: de la descurajarea guvernului de a mai emite ordonanţe de urgenţă dacă nu existăo urgenţă, la rezolvarea unor probleme şi deficienţe din sistemul de sănătate. 

Au trecut aproape 20 ani de când acestă instituţie activează în România, iar cadrul legal a rămas aproape neschimbat. Politizarea excesivă a conducerii instituţiei a contribuit, ca şi în cazul Televiziunii Naţionale, la erodarea permanentă a  imaginii Avocatului Poporului, la scăderea încrederii cetăţenilor în utilitatea şi eficienţa acestuia.

Avem nevoie  de un Avocat al Poporului eficient. Iar eficienţa, se măsoară în implicarea permanentă şi cu costuri reduse a instituţiei în fiecare sesizare depusă de un simplu cetăţean. Sau cum zicea cineva la întâlnirea de la Timişoara: „de câte semnături este nevoie să strângem ca să convingem Avocatul Poporului să facă ceva, să se implice?” Nu e nevoie de multe, e nevoie de semnătura fiecărui cetăţean pe plângerea pe care îl încurajăm să o facă la Avocatul Poporului, ori de câte ori i se încalcă vreun drept în România.

Şi pentru că suntem cetăţeni şi avem drepturi, vă invităm să ne urmăriţi şi să aflaţi mai multe depre demersul nostru pe pagina proiectului.


Text de Mihaela Pop

Mihaela Pop este absolventă de studii juridice la Universitatea din Bucureşti urmate de master în comunicare publică la Universitatea Naţională de Apărare. Activează în mediul nonguvernamental din 2014 în domeniul drepturilor omului, în special al libertăţii de exprimare. S-a alăturat echipei APADOR-CH în anul 2015.