Ce cuprinde coşul de cumpărături al românilor. Bugetul de Paşte a crescut cu doar un leu faţă de cel din 2013

0
Publicat:
Ultima actualizare:
359 de lei - bugetul pe care cei mai mulţi români l-au fixat pentru Paşte FOTO Adevărul
359 de lei - bugetul pe care cei mai mulţi români l-au fixat pentru Paşte FOTO Adevărul

Cu ocazia Sărbătorilor de Paşte din 2014, orăşenii au la dispoziţie aproape acelaşi buget ca şi anul trecut. Cei mai mulţi vor rămâne acasă, alături de familie, vor avea pe masă tradiţionalele ouă roşii, dar vor cumpăra cozonacul din comerţ.

Bugetul alocat de români pentru cumpărăturile de Paşte în 2014 îl depăşeşte pe cel de anul trecut doar cu un leu. Aşa arată un studiu recent, potrivit căruia suma medie pe care cei de la oraşe o vor cheltui în această perioada este de 359 de lei. În plus, faţă de anii precedenţi, aproape 85% din români intenţionează să petreacă sărbătorile acasă, în sânul familiei, sau cu prietenii. 

„Paştele rămâne în continuare cea mai importantă sărbătoare religioasă la români, motiv pentru care cei mai mulţi preferă să stea acasă cu cei dragi. Un alt motiv pentru care probabil vor rămâne acasă e şi faptul că au cel mult două zile libere, şi nici vremea de afară nu prea îi îmbie să plece undeva“, a explicat sociologul Mircea Kivu. 

Concret, potrivit studiului realizat de Mednet Marketing Research Center, 18,6% din orăşeni spun că vor cheltui în perioada Sărbătorilor de Paşte peste 600 de lei, în timp ce 34,2% din respondenţi vor aloca mai puţin de 300 de lei pentru cumpărăturile din Săptămâna Mare.

Din cauza sărăciei se revine la tradiţie

„Sărăcia îi îndeamnă pe oameni să revină la tradiţie şi să petreacă sărbătorile cu familia. Vorbim de problemele financiare din ultimii ani, chiar şi de aglomeraţia de pe drumurile turistice. În aceste condiţii, oamenii preferă să stea acasă. Cei care într-adevăr aleg să pleace, se duc la pensiuni din Moldova sau din Nordul Moldovei, unde se mai păstrează partea religioasă. Astfel, petrec Paştele mai aproape de biserică”, spune şi etnologul Ioana Popescu, adăugând că în viitor ne va fi din ce în ce mai greu să păstrăm spiritul sărbătorilor. 

„Să ne aşteptăm la tot mai multă străduinţă de a ţine sărbătorile. Toate sărbătorile au virat către marketizare, către cadouri frumos ambalate. Nu se întâmplă doar la noi ci este un curent mondial”, arată specialiştii.

S-au păstrat tradiţiile care sunt mai uşoare
 

Spre exemplu, studiul arată că aproape 50% din români preferă să cumpere cozonacul din magazin, în timp ce doar 33% îl pregătesc în casă. De vină pentru această situaţie nu este doar lipsa timpului, subliniază specialiştii, ci şi lipsa de pricepere a româncelor. Pe de altă parte, aproape 70% din români preferă să vopsească ouăle acasă şi refuză să le achiziţioneze din comerţ.

„Pentru a face cozonaci în casă ai nevoie de pricepere, în schimb, să vopseşti nişte ouă îţi ia doar câteva minute. S-au păstrat tradiţiile care sunt mai uşoare, iar marketingul agresiv din ultimii ani ne învaţă să cumpărăm mai mult şi să facem mai puţin în gospodărie”, a precizat Mircea Kivu. 

Copiii, beneficiarii cadourilor de Paşte 

Potrivit cercetării, 70% din persoane vor să cumpere cadouri celor dragi, principalii beneficiarii fiind soţul sau soţia, părinţii sau copiii şi nepoţii. „Atunci când ne referim la familiile cu copii, principalul «beneficiar» al cadourilor de Paşte devine copilul”, se mai arată în studiu.

Specialiştii susţin că, în trecut, Paştele în vechime nu se diferenţia prin daruri. „În afara schimbului de ouă, se dăruiau cămăşi noi. Înnoirea nu era doar schimbarea timpului, ci şi a cămăşii. Acum ne cumpărăm haine, undeva e un sâmbure de tradiţie care lucrează în memoria pasivă”, susţin specialiştii.

Lucrurile se schimbă şi la sat

Dacă la oraş tradiţiile sunt pe cale de dispariţie, nu acelaşi lucru se poate spune despre ceea ce se întâmplă în mediul rural. 

„Oamenii de la sate încă mai păstrează tradiţiile. Acolo se fac în continuare cozonaci pentru că ies mai ieftin. Există în continuare tradiţii culinare care se păstrează. Mai departe, sunt convinsă că tinerii îşi mută sărbătoarea la discoteca din sat. Astfel, lucrurile se schimbă şi la sat prin simplul fapt că satul trăieşte”, potrivit specialiştilor.

În ce priveşte pasca şi drobul, cei mai mulţi dintre consumatorii acestor produse au spus că le pregătesc în gospodărie (34% pasca şi 42,8% drob). La polul opus se situează vinul, care este cumpărat de aproape 50% din orăşenii intervievaţi. Cu ocazia Sărbătorilor de Paşte, carnea de miel nu va lipsi de pe masa românilor, astfel că 49% din aceştia vor găti carne de miel sau de ied.

Pe aceeaşi temă:

STUDIU Românii vor cheltui în perioada Sărbătorilor de Iarnă mai mulţi bani pe mâncare şi băutură decât anul trecut

Sărbătorile de Iarnă din acest an îi fac pe orăşeni să scotă mai mulţi bani din buzunare decât în anii anteriori. O mare parte din bugetul alocat pentru această perioadă se duce pe mâncare, băutură, excursii, dar şi cadouri. Iar dacă de Moş Nicolae românii dăruiesc mai mult dulciuri, de Crăciun aceştia preferă hainele, cosmeticele sau jucăriile. Astfel, suma cheltuită pentru sărbătorile din acest sezon este, în medie, de peste 1.540 de lei.

Cei mai mari consumatori de mărci private. Cum arată coşul românilor

Vânzările de mărci private în industria bunurilor de larg consum s-au menţinut în ultimii cinci ani pe un trend ascendent, cu o creştere de 24%, până la valoarea de 352 miliarde de dolari. În unele ţări acest segment a ajuns să deţină şi 38% din vânzări, potrivit datelor Euromonitor.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite