Cardul de Sănătate, iar defect. Cine profită şi cine nu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deşi se anunţa a fi unul dintre cele mai importante proiecte din ultimii ani, cardul de sănătate, acceptat cu reticenţă de medici, în special de cei de familie, le dă bătăi de cap tot mai mari celor din sistem. Săptămâna trecută, sistemul a funcţionat doar câteva ore, joi, după care a căzut iar, spre disperarea doctorilor şi a pacienţilor.

De mai bine de o lună, cardul de sănătate îi duce în pragul disperării pe medicii de familie, cei care nu au fost de acord de la bun început cu acest instrument electronic. Bănuiau încă de atunci că sistemul informatic nu va funcţiona în parametri normali, îngreunându-le, astfel, activitatea de zi cu zi. Însă dacă la început cei mai vocali cu privire la disfuncţionalităţile din sistem au fost medicii de familie, rând pe rând, doctorii din spital şi farmaciştii li s-au alăturat în acest protest continuu faţă de nefuncţionarea platformei informatice a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS).

Chiar dacă admit că sistemul informatic e plin de „bube”, autorităţile sunt încă în stadiul de negociere al contractului de mentenanţă pentru cardul de sănătate.

Între timp, de pierdut au, înainte de toate, pacienţii, iar medicii afirmă, răspicat, că au pierdut şirul zilelor în care sistemele informatice nu funcţionează. „Tinde să devină aceasta normalitatea”, explică doctorul Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).

Cardul a funcţionat câteva ore într-o săptămână

Săptămâna trecută, de pildă, cardul de sănătate a funcţionat doar joi, însă strict pentru câteva ore. De luni până miercuri, sistemul a fost blocat, unii pacienţi beneficiind de servicii medicale offline. Vineri, sistemul a dat erori. Din nou, spre disperarea medicilor de familie, care susţin că asiguraţilor le este încălcat dreptul la servicii.

„În continuare nu putem valida serviciile efectuate, nu putem elibera reţete în sistem offline, nu putem face raportarea serviciilor pentru luna octombrie şi nu putem elibera decontul serviciilor efectuate. Ne pierdem nopţile încercând să validăm munca de peste zi şi să urcăm în sistem reţetele eliberate offline”, a explicat medicul de familie Rodica Tănăsescu.

Medic: „Vinerea e mereu zi sfântă”

Probleme a întâmpinat şi doctorul Gabriel Munteanu, medic de familie în Bistriţa, care a precizat că nu a putut nici măcar să verifice calitatea de asiguraţi a pacienţilor care au venit la cabinet. Problemele cele mai mari apar în special vinerea. „Când vin cei mai mulţi oameni, atunci nu merge sistemul. În fiecare vineri merge foarte prost. Ba nu putem da reţete, ba nu putem da trimiteri, vinerea e o zi „sfântă”. Efectiv suntem sătui de aceste probleme care nu se rezolvă. Nu au de suferit doar pacienţii, avem şi noi de suferit”, a declarat Gabriel Munteanu.

În lipsa unui contract cu o firmă care să asigure mentenanţa, autorităţile se bazează pe IT-iştii Casei de Asigurări de Sănătate care să resusciteze sistemul informatic. „E o mână de oameni”, au precizat oficiali din CNAS pentru „Adevărul”.

Nefuncţionarea platformei informatice a generat „un stres de neimaginat oricărui medic obligat să o folosească”, spun şi medicii care lucrează în spitale. „Avem foarte multe cazuri, complicate, pe care nu putem valida din cauză că nu funcţionează cardul de sănătate. Sunt şi pacienţi care îl uită acasă şi nu poţi să îl refuzi, mai ales dacă e venit de la zeci sau sute de kilometri distanţă, adus cu ambulanţă sau cu elicopter”, a explicat profesorul Doina Dimulescu, şefa Spitalului de Urgenţă Elias din Capitală.

HP vrea să asigure mentenanţa la card

În ceea ce priveşte mentenanţa softului care gestionează cardul de sănătate, ea nu este asigurată în acest moment de nicio companie, după ce Novensys, firma care câştigase contractul, a intrat în insolvenţă. Şi, cu toate că încă de anul trecut a fost demarată o licitaţie pentru achiziţia de servicii de Help-desk, mentenanţă şi suport tehnic, nicio companie nu a trimis oferte.

Anul acesta, în schimb, trei companii au făcut oferte, între acestea numărându-se şi HP, printre subcontractanţi aflându-se şi compania Siveco. Reamintim că HP a fost pusă sub acuzare de DNA pentru complicitate la abuz în serviciu. Celelate două oferte au fost depuse de IT Capital Management şi de Teamnet International.

„Sunt slabe şanse să fie încheiat un astfel de contract până în alegeri. E o chestiune de curaj, pe care trebuie să şi-o asume cineva. Atâta timp cât lucrurile sunt neclare, cred că vor mai exista probleme de genul acesta iar pacienţii vor fi nevoiţi să aştepte ore în şir pentru consultaţii sau pentru reţete. Până la urmă nu e vina medicilor de familie, ci a autorităţilor, care nu iau măsuri”, a explicat şi Vasile Barbu, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Pacienţilor (ANPP).

Cine a refuzat cardul de sănătate

Cardul de sănătate a stârnit numeroase controverse anul trecut, când a devenit obligatoriu, după ce Biserica Ortodoxă Română a încercat în repetate rânduri să-i convingă pe enoriaşi să nu-l accepte. Din acest motiv, au fost sute de mii de români care au solicitat adeverinţe de asigurat şi au declarat pe proprie răspundere că nu vor instrument electronic. Adeverinţele sunt valabile timp de trei luni, după care se solicită reînnoirea lui.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite