Articol publicitar

Bursele Superscrieri/Avon: Căutăm proiecte jurnalistice de profunzime pe tema violenţei domestice

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

La fiecare 30 de secunde o femeie din România este victimă a violenţei domestice şi cei mai mulţi dintre români aud în cercul lor social de astfel de cazuri. Cu toate acestea, doar jumătate dintre români - 51,3% - cred că violenţa domestică este o problemă de interes public, unul dintre motive fiind acela că arareori fenomenul este tratat de media prin abordări care ies din zona ştirilor standard sau a senzaţionalului.

Fundaţia Friends For Friends şi Avon România deschid înscrierile la cea de-a treia ediţie a Burselor Superscrieri/Avon, prin care oferă 3 burse a câte 2.000 de euro şi susţinere editorială pentru realizarea unor materiale jurnalistice care să aducă noi perspective asupra fenomenului violenţa domestică.

Organizatorii căută proiecte care să treacă dincolo de clişeele şi prejudecăţile care ne fac să privim cu detaşare abuzuri grave, condamnate prin Codul Penal. Provocarea pe care o lansează este de a aduce în atenţia publică această temă în variatele ei forme şi simptome, răspunzând la întrebări de genul: care sunt costurile pentru societate atunci când martorii tac, cum se manifestă aspectele mai puţin explorate (violenţa economică, socială, psihologică), sau care sunt posibilele soluţii - de la cele care presupun implicarea statului la soluţii/iniţiative venite din comunitate?

Poate câştiga o bursă Superscrieri/Avon orice autor din România - indiferent că este profesionist sau amator, jurnalist sau blogger, se exprimă prin cuvânt sau prin imagine, publică pe platforme tradiţionale ori exclusiv în mediul digital. Organizatorii încurajează proiectele complexe, realizate de echipe autor + fotoreporter/artist vizual.

Propunerile de proiecte vor fi evaluate de un juriu format din jurnalişti - Simona Tache (simonatache.ro), Irina Păcurariu (TVR), Florin Negruţiu (Republica.ro), Mihnea Măruţă (Pressone.ro), Paul Radu (RISE Project), Teodor Tiţă (Mediafax), Vlad Mixich (Hotnews) - şi un reprezentant AVON (Stela Toderaşcu – Commercial Marketing Manager Avon România & Moldova).

Pe lângă finanţare, bursierii aleşi vor beneficia pe perioada realizării materialelor de un program de mentorat şi Seminarii Superscrieri de bune practici, ambele susţinute de jurnalista Mona Dîrţu.

Bursele Superscrieri au fost iniţiate în 2014 cu scopul de a susţine jurnaliştii în crearea de conţinut de calitate pe teme de interes public:

Într-un fel, simţi că eşti privilegiat că primeşti bani ca să investeşti timp în ceva ce-ţi place să faci. Sună ciudat, dar cam ăsta e sentimentul la început. Apoi îţi dai seama că asta ar trebui să fie normalitatea ca să poţi face ceva susţinut, de calitate (…)”. (Timea Honţ, Casa Jurnalistului, bursier 2015)

Cred că am crescut mult uman şi reportericeşte în cele trei luni. Visam la un astfel de demers de multă vreme, îmi doream să scriu despre violenţă, dar bursa a fost scânteia care ne-a dat ocazia să pornim şi să îndrăznim să visăm la ceva mare.(…)” (Ana-Maria Ciobanu, Decât o Revistă, bursier 2014)

Poveştile bine scrise lipsesc nu atât pentru că nu sunt destui autori care să le scrie, cât mai ales pentru că acei autori competenţi şi dedicaţi nu au întotdeauna resurse să-şi facă meseria, în special când e vorba de teme complexe, care absorb mult timp şi efort. Avem nevoie cu toţii, de fapt, de oameni care să pună reflectorul pe o temă dată şi să scoată la vedere unghiurile sensibile şi cazuistica relevantă.” (Beatrice Weber, preşedinte executiv al FFFF)

Primele două ediţii ale proiectului au avut ca rezultat şase materiale de profunzime publicate atât în presa centrală, cât şi în cea independentă (Adevărul, Esquire, Casa Jurnalistului, Decât o Revistă şi teleleu.eu.), care au contribuit într-un fel sau altul la un impact pozitiv pe mai multe nivele:

  • Sistemul şi reglementările care protejează victimele

Vrem să credem că am contribuit, măcar puţin, la urgentarea lansării acestei linii telefonice naţionale (0800 500 333 este numărul unic naţional pe care-l pot apela victimele violenţei domestice) - lansată pe 27 noiembrie 2015. În condiţiile astea, putem spune că întregul proiect a fost o reuşită dincolo de cotele jurnalistice.” (Iulia Roşu, Adevărul, bursier 2015)

  • Impact pozitiv pentru victime la nivel personal, dar şi de comunitate

Una dintre femeile despre care am scris a prins curaj după ce şi-a citit povestea şi a vorbit inclusiv unui public TEDx despre asta.” (Oana Sandu, Decât o Revistă, bursier 2014)

  • Recunoaştere în afara ţării pentru munca de calitate a unor autori români

Materialul Elenei Stancu de la bursele din 2014 - „Fără antecedente penale” - a fost nominalizat la European Press Award în 2016.

Toate materialele publicate la ediţiile trecute pot fi accesate AICI - 2014  şi AICI - 2015 

Aplicaţiile pentru ediţia curentă sunt deschise până pe 5 mai, iar formularul de înscriere, precum şi alte detalii depre program, pot fi accesate pe site-ul FFFF

Printre susţinătorii programului Bursele Superscrieri/Avon se numără: HotNews, Adevărul, Dilema Veche, Foreign Policy, Republica.ro, Marie Claire, Beau Monde, Cosmopolitan, IQads, Decât o Revistă, The Institute, Igloo, Centrul pentru Jurnalism Independent, RISE Project, Active Watch, Think Outsite The Box, România Pozitivă.

Despre Fundaţia Friends For Friends

Suntem Fundaţia Friends For Friends şi de mai bine de 5 ani ne direcţionăm toate eforturile şi energia să susţinem creativitatea practică, dezvoltând proiecte şi instrumente care să îi ajute pe oameni să îşi descopere potenţialul creativ.

Dintre cele mai cunoscute proiecte FFFF: Creative Fitness Studio - gym de antrenare şi dezvoltare a creativităţii prin exerciţii şi experienţe creative de grup (Atelier de Gândire Vizuală şi Atelier de Creative Writing pentru companii/organizaţii), Biblioteca FFFF - peste 1600 de cărţi utile profesioniştilor implicaţi în industrii creative, expoziţia Ciorne 2.0 - despre cum devin ideile realitate şi, nu în ultimul rând, Superscrieri (Premiile Superscrieri, cartea Superscrieri, Bursele Superscrieri pe domenii de interes social şi Seminariile Superscrieri).

Despre AVON şi Campania Respectului

De peste 18 ani în România, AVON schimbă lumea femeilor, atât prin frumuseţe şi oportunitate de carieră, cât şi prin lupta pentru demnitatea lor. Alături de clienţii şi reprezentanţii noştri de vânzări apreciem impactul buzelor perfecte, dar mai mult avem curajul de a vorbi deschis despre violenţa domestică, spunând stop abuzului asupra femeilor. Prin Campania Respectului ne propunem să prevenim violenţa domestică prin educarea publicul larg şi prin susţinerea proiectelor sociale care combat acest fenomen (ex. dotarea centrelor de adăpost pentru victime).

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite