Apa Nova Bucureşti: Tarifele noastre se află la jumătatea clasamentului naţional al companiilor de profil

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tarifele pentru serviciile de alimentare cu apă şi de canalizare practicate de Apa Nova Bucureşti ocupă poziţia a 17-a, în comparaţie cu tarifele practicate de cei 33 de mari operatori de servicii de acest tip din România (din care doar 2 sunt privaţi), conform ultimelor date statistice primite de la Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC), din martie 2015, a anunţat compania.

Poziţia ocupată de tariful serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare din Bucureşti este aproape neschimbată comparativ cu cea din anul 2001 (contractul de concesiune a intrat în vigoare la data de 17 noiembrie 2000). Aşa cum se observă din tabelul de mai jos, referitor la anul 2001, şi ceilalţi operatori de servicii de alimentare cu apă şi de canalizare din România şi-au ajustat tarifele, în conformitate cu reglementările în vigoare şi în aceeaşi proporţie.

Tariful practicat de Apa Nova Bucureşti acoperă cheltuielile de operare, întreţinere, reabilitare, dezvoltare şi de modernizare ale sistemului de alimentare cu apă şi de canalizare, conform cerinţelor Contractului de Concesiune, pe întreaga perioadă a concesiunii (25 ani).

Schimbările tarifare extraordinare sunt făcute în concordanţă cu termenii contractului de concesiune, printr-un mecanism de validare reprezentat de o comisie de experţi internaţionali (Raportul Comisiei de Experţi ai Concesiunii); această comisie este formată din trei experţi recunoscuţi internaţional: unul german, unul olandez şi unul italian, au explicat reprezentanţii Apa Nova Bucureşti.

Rolul acestei comisii este de a valida creşterea nivelului de tarif aplicabil, aşa cum a fost stabilit prin Contractul de Concesiune. Ulterior, creşterea tarifară este supusă aprobării autorităţii naţionale de reglementare în domeniu, respectiv ANRSC. Astfel, aceste ajustări nu lasă loc unei revizuiri subiective a tarifului, întrucât se aplică în mod strict indicii oficiali.

image

Ajustările tarifare pot fi:

- ordinare: tarifele sunt actualizate în funcţie de rata inflaţiei dacă aceasta depăşeşte 5% şi de cursul de schimb Leu/Euro;
- extraordinare: pentru finanţarea de lucrări suplimentare care sunt făcute în afara Contractului de Concesiune, modificări ale legislaţiei etc.

Conform Institutului Naţional de Statistică, rata inflaţiei în România, pentru perioada 2000-2014, a fost cu mult peste 5% în fiecare an până în 2012, exceptând anul 2007 când a fost de 4.84%. Detalii pentru fiecare an din această perioadă puteţi găsi în cele ce urmează.

Nicio schimbare de tarif, ordinară sau extraordinară, nu s-a făcut şi nu se va face fără aprobarea ANRSC.

Exemple de ajustări extraordinare de tarif:

- Preluarea Casetei în concesiune: ajustare tarifară de 17,13%, pentru investiţii de 39.270.000 euro şi costuri de operare (până la data prezentei informări) de aproximativ 3.400.000 euro/an;
- Preluarea Staţiei de Epurare Ape Uzate Glina  în concesiune:  ajustare tarifară de 36,68%, pentru investiţii de 17.500.000 euro şi costuri de operare de aproximativ 26.000.000 euro/an;
- Înlocuire branşamente de plumb: ajustare tarifară de 3,99%, pentru investiţii de aproximativ 18.000.000 euro.

image

De asemenea, Apa Nova Bucureşti a investit aproximativ 400 milioane de euro în ultimii 15 ani. Printre aceste investiţii, unele au fost făcute fără ajustare extraordinară a tarifului. Mai jos, câteva exemple de astfel de investiţii:

- Realizarea Uzinei de tratare şi producţie a apei potabile de la Crivina – 50.000.000 euro;
- Extinderi reţele de alimentare cu apă şi de canalizare „Programul Bucur” – 46.000.000 euro;
- Reabilitare/modernizare fântâni arteziene – 2.800.000 euro;
- Lucrări suplimentare la solicitarea Municipiului Bucureşti – 6.700.000 euro;
- Investiţii reabilitare/modernizare staţii de tratare, staţii de pompare, reţele, echipamente, utilaje etc – peste 200.000.000 euro.

Toate aceste investiţii au condus la creşterea calităţii vieţii bucureştenilor. Dintre beneficii, menţionăm:

- Numărul total al întreruperilor de apă a scăzut cu 53% (de la 18.400, în anul 2000, la 8.700, în anul 2014);
- Numărul avariilor la reţeaua de apă a scăzut cu 62% (de la 18.500, în anul 2000, la 7.100, în anul 2014);
- Timpul de reacţie la repararea avariilor: de la un timp mediu de peste 100 ore (între notificare şi reparaţie), în anul 2000, la sub 10 ore, în prezent;
- Timpul de reacţie la notificările clienţilor privind avariile:  în anul 2000, doar 30% dintre notificări erau rezolvate în 24h,  în timp ce în anul 2014, acest procent a crescut la 90%;
- Pierderile de apă au fost reduse cu aproximativ 80%;
- Timpul de reacţie la sesizările scrise ale clienţilor: în anul 2001, 32% din sesizările scrise primeau răspuns în termen de 10 zile; în anul 2014, procentul a ajuns la 98.10%.

Apa Nova Bucureşti a cerut audit extern

Totodată, Consiliul de Administraţie Apa Nova Bucureşti a solicitat un audit extern unei firme independente şi de renume internaţional, respectiv Accuracy. Acest audit a început la data de 12 octombrie 2015 şi urmăreşte, cu precădere, subiectele ce fac obiectul anchetei DNA.

„Apa Nova Bucureşti a răspuns favorabil şi a cooperat cu autorităţile, oferind toate informaţiile solicitate până în acest moment. Apa Nova Bucureşti va continua să colaboreze în totală transparenţă cu autorităţile române în contextul anchetei în desfăşurare”, au declarat reprezentanţii conmpaniei.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite