Acesta este un instrument de lucru adresat cadrelor didactice şi nu numai, cu ajutorul căruia aceştia să poată discuta cu elevii, la clasă, despre consecinţele negative ale consumului de alcool.

Ideea de a implica şi cadrele didactice în acest proiect s-a născut din considerentul firesc conform căruia, alături de familie, şcolii îi revine o responsabilitate majoră în educarea, formarea şi dezvoltarea armonioasă a personalităţii adolescenţilor. Cei care doresc să consulte separat campania  de informare şi educare „Rămâi în joc! Adolescenţă fără alcool!”, demarată în această primăvară de Asociaţia Spirits România, ce are ca scop prevenirea şi combaterea consumului de alcool în rândul minorilor şi creşterea gradului de conştientizare în ce priveşte prevenţia prin educaţie , o pot descărca online AICI.  

„Ghidul lansat la 5 iunie face parte din campania <Suntem Mulţi> – o  iniţiativă de responsabilitate socială pe termen lung a Spirits România -  oferă metode şi tehnici educaţionale de prevenţie şi contracarare a consumului de alcool în rândul minorilor. Este important ca profesorii să discute la clasă despre consumul de alcool cu elevii şi să le propună alternative de petrecere a timpului liber. Mulţumesc partenerilor noştri şi apreciem faptul că putem face echipă împreună”,  afirmă Tudor Furir, Preşedintele Spirits România.

La rândul său, Ministerul Educaţiei Naţionale a sprijinit acest demers, o echipă de specialişti contribuind activ la elaborarea ghidului. Un accent important a fost pus pe factorii de protecţie, mai precis identificarea acelor circumstanţe ce pot reduce gradul de vulnerabilitate şi efectele expunerii adolescentului la situaţii de risc.

„Este un ghid complet din punctul nostru de vedere. Informaţiile pe care le oferă sunt suficiente şi constituie un punct de plecare solid atât pentru profesori, cât şi pentru elevi. Vom sprijini diseminarea acestuia şi vă pot spune că elevii şi părinţii deopotrivă sunt cei care îşi doresc astfel de activităţi non-formale de prevenţie. Sper ca o parte dintre elevii la care va ajunge informaţia din acest ghid să le mulţumească profesorilor mai târziu”,  spune Cătălina Chendea, inspector în Ministerul Educaţiei Naţionale.

Ghidul în cauză, realizat împreună cu psihologul educaţional Violeta Tapai, oferă metode şi tehnici educaţionale şi psihopedagogice de prevenţie şi contracarare a consumului de alcool în rândul minorilor şi  răspunde nevoii de coerenţă şi unitate în activităţile educative de prevenţie realizate în şcoală.

„Strategia educa­ţională pozitivă pe care o propune ghidul prin Programul Educaţia în 5 paşi, nu se bazează pe interdicţ­ii, restricţ­ii, pe critică sau blamare. Fiecare pas va putea fi implementat la clasă, în cadrul orelor de dirigenţie, printr-o serie de activităţi educative practice. Pentru a genera schimbarea atitudinii şi percepţ­iei adolescen­ţilor în ceea ce priveşte consumul de alcool, noi, profesorii, trebuie să dăm dovadă de tact pedagogic, iar abordarea să fie una plină de înţ­elegere, sus­ţinere şi încredere, calibrată nevoilor reale ale adolescenţilor”,  apreciază  Violeta Tapai, psiholog educaţional.

Interesant e amănuntul conform căruia Federaţia Română de Fotbal (FRF) s-a implicat în acest an în proiect. Oficialii FRF cred că practicarea unui sport le permite copiilor să-şi dezvolte armonios trupul şi mintea, căpătând încredere în ei şi descoperind ce înseamnă cu adevărat spiritul de echipă şi competiţia. Mesajerul campaniei în acest an a fost desemnat un fost cunoscut fotbalist, Mirel Rădoi, în prezent selecţioner al Naţionalei Under 21, în calitate de  ambasador, care a ales să spună povestea unui grup de adolescenţi care aleg să refuze consumul de alcool şi să descopere bucuria  jocului.

„Avem obligaţia să îi educăm pe viitorii performeri în spiritul unor valori şi virtuţi pe care să le exerseze şi în afara terenului de joc. Ne dorim să continuăm acest proiect pe termen lung şi, cu siguranţă, vom profita cu toţii de pe urma acestui efort educaţional”, e de părere şi Florin Şari, Manager Proiect UEFA EURO 2020 şi reprezentant al FRF.

Materialele informative ale campaniei „Rămâi în joc! Adolescenţă fără alcool!” pot fi regăsite şi la rafturile magazinelor Mega Image, lanţul comercial partener al campaniei, în intervalul aprilie – iunie 2019.