Şoferul român – agresiv, needucat şi slab pregătit

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Peste 57% din conducătorii auto se simt în pericol la volan. Ei acuză starea drumurilor, aglomeraţia şi comportamentul celorlalţi participanţi la trafic. Specialiştii în siguranţă rutieră susţin că şoferul român este agresiv în trafic fără să-şi dea seama şi mai slab pregătit decât se crede.

Un sondaj de opinie realizat de Institutul de Prevenire şi Psihosociologie la solicitarea Poliţiei Rutiere arată că peste 57% din şoferii români se simt în nesiguranţă în trafic. Peste 80% dintre aceştia acuză infrastructura proastă şi traficul aglomerat, iar 47,3% - comportamentul celorlalţi conducători auto.
Şoferul român declară că nu este deloc agresiv în trafic (85,2%), recunoaşte efectele nocive ale alcoolului (chiar şi în cantităţi mici) asupra performanţei la volan (83,7%) şi apreciază că depăşirea frecventă a vitezei legale prezintă un risc mai mare de accident (85,2%). De asemenea, mai mult de trei sferturi dintre respondenţi s-au plâns că au fost victimele unor comportamente agresive din partea celorlalţi participanţi la trafic.

Apoi, la doar câteva întrebări distanţă în chestionar, acelaşi şofer român recunoaşte că a abuzat recent de flash-uri sau claxoane (peste 50%), că a agresat verbal alţi participanţi la trafic (25%), că nu a respectat distanţa faţă de maşina din faţă (aproape 50%), că a vorbit la telefon fără sistem hands-free fiind la volan (59%) sau că a depăşit linia continuă (33%). Şoferul român devine brusc tolerant şi cu alcoolul - 34,5% consideră că o bere, un pahar de vin sau „o sută de tărie" nu afectează deloc capacitatea de a conduce -, apoi cu depăşirea vitezei, pe principiul că toţi ceilalţi şoferi fac la fel (peste 50%). În plus, 20% sunt de părere că, „dacă eşti un şofer bun, poţi să mergi cu viteză mare", iar alţi 20% se declară de-a dreptul vitezomani.
 
„Definiţi conceptul de agresivitate!"

În concluzie, potrivit sondajului, şoferii români consideră că siguranţa în trafic este afectată, în primul rând, de starea precară a drumurilor şi de aglomeraţie, apoi de comportamentul conducătorilor auto - alţii decât ei. Specialiştii în siguranţă rutieră contactaţi de „Adevărul" sunt de părere că principalii vinovaţi faţă de primejdiile din trafic sunt chiar şoferii care se dau victime.

„Concluzia este una singură: totul pleacă de la educaţie şi de la comportamentul fiecăruia la volan. Conceptul de agresivitate în trafic îi este străin şoferului român, la fel cum îi este şi Poliţiei Rutiere, care n-a reuşit nici până acum să-l definească", ne-a declarat generalul în rezervă Virgil Vochină, cunoscutul realizator al fostei emisiuni TV „Reflecţii rutiere". Acesta a şi propus o definiţie generală pentru termenul de agresivitate în trafic: „ansamblul de practici şi comportamente care deranjează colegul de trafic". „Concluzia concluziilor, când privesc rezultatul acestui sondaj de opinie" - a adăugat Virgil Vochină - „este că şoferii români sunt agresivi, dar nu realizează acest lucru pentru că nu au o educaţie rutieră şi pentru că nimeni nu i-a învăţat exact ce înseamnă agresivitatea la volan".

Şcoală puţină

Virgil Mihailovici, preşedintele Asociaţiei pentru Promovarea Siguranţei Auto (APSA), este de părere că şoferul român nu se simte în siguranţă în trafic din cauza slabei sale pregătiri teoretice şi practice. „După 1990, instruirea viitorilor şoferi n-a mai fost la fel de temeinică. Acum, şoferii sunt obligaţi să facă faţă în trafic unor provocări pentru care nu au fost deloc sau prea puţin pregătiţi în şcoală, de exemplu conducerea maşinii pe autostradă cu 130 de kilometri pe oră sau plecarea din rampă", a spus Virgil Mihailovici.

O altă cauză a problemelor din trafic identificată de preşedintele APSA este „lipsa de fermitate a legii". „Dacă legile ar fi mai dure, frica de rigorile ei ar fi mai mare şi, implicit, incidentele nedorite mai puţine. În ţările nordice, de pildă, dacă te-a prins a doua oară vorbind la telefon în timp ce conduci, poţi face închisoare sau muncă în folosul comunităţii", a conchis Virgil Mihailovici. O părere similară are şi directorul Poliţiei Rutiere, comisarul-şef Lucian Diniţă, care reclamă „lipsa de educaţie a participanţilor la trafic şi dispreţul lor faţă de reguli şi legislaţie".

"Conceptul de agresivitate îi este străin şoferului român, la fel cum îi este şi Poliţiei Rutiere, care n-a reuşit nici până acum să-l definească."
Virgil Vochină
general în rezervă

O victimă la fiecare şase secunde

La nivel mondial, la fiecare şase secunde un om moare sau este grav rănit în urma unui accident rutier. În fiecare an, peste 1,3 milioane de persoane sunt ucise şi alte 50 de milioane sunt grav rănite în accidente rutiere - cauza numărul unu de deces în lume, arată datele Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU). Peste 90% din decese se înregistrează în ţări în curs de dezvoltare, care au înmatriculate mai puţin de 50% dintre autoturismele din întreaga lume.

Datele au fost prezentate la lansarea „Decadei acţiunii pentru siguranţa rutieră", campanie care-şi propune să reducă la jumătate numărul victimelor, până în 2020. Campania a fost iniţiată de ONU şi a fost lansată la nivel mondial.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite