În războiul declaraţiilor privind termoscanarea, Lidl refuză să se supună

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Reprezentanţii Lidl susţin că măsura obligativităţii termoscanării nu mai are o bază legală. FOTO Lidl România
Reprezentanţii Lidl susţin că măsura obligativităţii termoscanării nu mai are o bază legală. FOTO Lidl România

Lidl este unul dintre primele lanţuri de magazine ce a luat o poziţie fermă împotriva termoscanării. Reprezentanţii magazinelor susţin că nu vor introduce măsura termoscanării pentru că astfel ar interzice unei anumite categorii de persoane accesul la alimente de bază.

Reacţia Lidl după ce a renunţat la măsura termoscanării: cum justifică retailerul lipsa triajului epidemiologic

Lidl susţine că prin interzicerea accesului celor care măsoară o temperatură corporală mai mare de 37,3 grade, „se instituie o interdicţie care are consecinţe directe asupra posibilităţii unei persoane de a-şi cumpăra alimente de bază”.

Mai mult, juriştii Lidl apreciază că obligativatea măsurării temperaturii a avut o bază legală doar în perioada 15 – 18 mai. Acum această obligaţie nu mai este prevăzută în mod expres în Ordinul Comun MS-MAI nr. 874/81/2020, ci doar în comunicatul emis de Ministerul Sănătăţii, la 26 mai. Însă, comunicatul nu echivalează cu Ordinul 874/81/2020, explică publicaţia Bugetul.ro.

Reprezentanţii lanţului german au transmis, miercuri, o scrisoare oficială către Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Sanătăţii în care solicită mai multe clarificări, în contextul în care „au înregistrat foarte multe sesizări sau mesaje din partea societăţii civile, respectiv a clienţilor, prin care se contestă luarea temperaturii şi se reclamă încălcarea drepturilor fundamentale.”

În scrisoare, oficialii reiterează că triajul epidemiologic pe baza măsurării temperaturii corporale „instituie o interdicţie care are consecinţe directe asupra posibilităţii unei persoane de a-şi cumpăra alimente de bază.”

Reacţia Lidl

Având în vedere articolele recent apărute în presă cu privire la măsurarea temperaturii clienţilor în magazinele noastre, dorim să aducem câteva precizări. 

Respectarea cadrului legal în vigoare este o componentă fundamentală a activităţii noastre şi avem o relaţie de cooperare permanentă cu autorităţile statului. Siguranţa angajaţilor şi a clienţilor noştri este principala noastră preocupare, în special in contextul stării de alertă şi, tocmai de aceea, ne dorim să ne asigurăm că aplicăm în mod corect toate prevederile legale, astfel încât drepturile clienţilor noştri să nu fie îngrădite sau restricţionate în mod nelegitim. 

Acesta este şi motivul pentru care, aşa cum am precizat şi anterior, am solicitat clarificări scrise Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerului Sănătăţii referitoare la obligaţia de a efectua triajul epidemiologic al clienţilor la intrarea într-un spaţiu comercial. Imediat ce vom primi clarificările solicitate, compania noastră va acţiona în consecinţă.

Considerăm aceste clarificări cu atât mai necesare cu cât au existat recent foarte multe discuţii atât în presă, cât şi pe reţelele sociale, în care se contestă măsurarea temperaturii si se reclamă încălcarea drepturilor fundamentale ale clienţilor.

Poliţia Română nu poate sancţiona supermarketurile

În legătură cu subiectul termoscanării, Poliţia Română a precizat că nu poate aplica amenzi magazinelor, dar că, potrivit legii, există alte instituţii care pot face acest lucru.

Ce spune Avocatul Poporului 

Renate Weber, Avocatul Poporului, susţine că nu vede o problemă de protecţie a datelor personale la termoscanarea populaţiei la intrarea în magazine, de exemplu, şi adaugă că nu există o bază legală pentru o eventuală atacare la CCR a acestei măsuri a autorităţilor, care este aplicată şi în alte state.

Avocatul Poporului nu poate acţiona atâta timp cât măsura nu este reglementată prin lege sau prin OUG. Fiind vorba de o hotărâre, Renate Weber recomandă ca orice persoană care se consideră vătămată să se adreseze în instanţă.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite