USR PLUS nu are „vechimea” nenorocită în politica românească. Liderii ei, viitori miniştri, sunt oameni tineri, nu au învăţat politică de la „mentorii” Iliescu, Năstase, Tăriceanu, Antonescu, Dragnea, Ponta. De aici şi ezitările lor, de înţeles. Voiau să facă  altfel de politică,   comparativ cu ce  s-a făcut în ultimii 30 de ani. În ultimii patru ani s-au bătut în parlament cu regimul Dragnea, mai mult decât au făcut-o alţii aflaţi în opoziţie. Nu au reflexe comuniste, dictatoriale, moştenite prin „gena” politică adusă de urmaşii PCR.

Erorile guvernării Orban

Sunt mai multe, iată-le pe cele mai importante.

Nu a chibzuit cum trebuie banii publici. Iată-ne în plină pandemie, când toate ţările au nevoie de bani, cu un deficit de 10%, cu o datorie care va ajunge foarte repede  la 50% din PIB. Riscul de fi trecuţi în categoria „junk” este imens, pasul următor fiind imposibilitatea de a ne împrumuta pe pieţele de capital. Exact ca în 2009-2010, când aveam un deficit de doar 5,7%. Soluţia ar fi fost alta. Restructurarea aparatului bugetar, reducerile cheltuielilor neesenţiale în funcţionarea statului. Reducerea cu 30% a numărului funcţionarilor, a celor care ard gazul degeaba. Nu a procedat aşa, o să vedem ce ne aşteaptă după 1 ianuarie. De aici şi secretoşenia privind bugetul pe anul viitor.

Plasarea în funcţii de conducere a clientelei de partid. Avem miniştri care n-au făcut nimic bun pentru domeniul lor de activitate, dar au fost păstraţi în funcţii publice. Monica Anisie la Educaţie, Florin Cîţu la Finanţe, Marcel Vela la Interne, Cătălin Predoiu la Justiţie, Ion Ştefan la Lucrări publice şi Dezvoltare, şi încă alţii. Mai grav, în Inspectoratele Şcolare, la conducerea spitalelor, la Apele Române, şi probabil peste tot, au fot plasaţi oameni din clientela de partid, habarnişti, incompetenţi dar obedienţi. La fel ca în guvernările PSD-iste.  Ce s-a întâmplat la Piatra Neamţ este consecinţa acestor numiri.

Traseismul politic. PNL a preluat sute de primari de la PSD, a pus pe liste zeci de candidaţi veniţi din PSD, ALDE, PMP şi din alte partide. Fără să înţeleagă că lupul îşi schimbă părul dar năravul ba.

Decizii greşite în criza adusă de pandemie. Regimul Orban n-a ştiut, sau nu a vrut să ştie, de art 53 din Constituţie, care spune că doar parlamentul poate restrânge drepturi şi libertăţi fundamentale în situaţii de criză. De aici perioadele de vid legislativ care au dus la creşterea numărului de infectări cu coronavirus. Închiderea totală a şcolilor are un efect dramatic asupra milioane de copii, care îşi văd frânt viitorul şcolar. Vedem ce se întâmplă în secţiile ATI din spitale, la Piatra Neamţ, la Suceava, Reşiţa. Mortalitatea foarte mare în comparaţie cu ţări vest-europene, bolnavi întinşi pe tărgi pe holurile spitalelor, capacitatea de testare fie prea mică, fie nefolosită la capacitatea maximă, de 50.000 de teste zilnic, cum se laudă guvernul. Pacienţi trataţi în cort, în curtea spitalelor. Şcoli închise şi unde trebuie şi unde nu trebuie, carantinare pe hârtie, în realitate nu se realizează.

Indulgenţa faţă de şefi cercetaţi penal. Spune dl Orban: „Mulţi oameni au dosare la DNA. Faptul că se face o anchetă nu înseamnă că cineva este şi vinovat. Până la momentul unei decizii definitive, nu poate să zică nimeni că este vinovat.” Nu poate să zică, aşa e. Dar nu trebuie ţinut în funcţii de conducere, în fruntea bucatelor, să fure încă 5-10 ani până se termină procesul judiciar.

Ce pârghii are la îndemână USR PLUS

Majoritatea parlamentară de dreapta nu se poate constitui fără USR PLUS. Şi nici viitorul guvern. USR PLUS ar putea cere preşedintelui Iohannis desemnarea unui alt premier pentru  viitoarea guvernare, nu Ludovic Orban.

USR PLUS va avea un post de vicepremier şi mai multe ministere. La negocierea formării guvernului, ar putea cere ministere importante, Justiţia, Internele, Educaţia, Sănătatea, Mediul. Dacă PNL refuză condiţiile puse de USR PLUS, să se descurce la guvernare cu alte partide, eventual cu PSD.

USR PLUS va avea secretari de stat în alte ministere importante. Nu văd cum s-ar putea lua decizii de tipul promovării clientelei de partid, fără ca demnitarii USR PLUS să afle. Şi au o cale simplă de acţiune. Trimit presei toate informaţiile pe care le consideră importante pentru opinia publică. Premierul şi miniştrii PNL nu-şi vor permite o astfel de transparenţă, dacă vor să-şi păstreze credibilitatea şi respectul public. Sau, se dau pe „brazdă” şi nu mai fac promovări din clientela de partid.

USR PLUS are şansa să propună mecanisme de urmărire a eficienţei cheltuirii banilor publici, care acum dispar ca apa în nisip. Fără să lase urme notabile. Exemplu, în educaţie.

Separaţia puterilor în stat, transparenţa şi echilibrul între puterile statului, sunt esenţiale pentru o democraţie încă tânără. Speranţa este ca USR PLUS să reducă toate erorile şi lipsurile existente acum în funcţionarea statului de drept în România. Fie şi pentru motivul că în următoarea  legislatură îşi joacă viitorul politic.