Situaţia dificilă de la Ministerul Justiţiei va paraliza guvernul

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Premierul Dăncilă a cerut preşedintelui Iohannis revocarea ministrului Ana Birchall de la ministerul Justiţiei şi numirea în locul acesteia a dnei judecător Dana Gârbovan. Nu era vorba de un interimat, ci de o remaniere. Conform deciziei CCR, preşedintele Iohannis este obligat să revoce miniştrii propuşi spre revocare de către premier, şi să aprobe interimatele. Atât.

Nu este obligat să emită decrete pentru remanieri, pe care are voie să le refuze odată, şi să motiveze refuzul.

Ministerul Justiţiei nu mai are secretari de stat, pentru că ministrul Ana Birchall nu s-a înţeles cu premierul asupra numirii secretarilor de stat. Acesta a fost încă un motiv pentru care premierul Dăncilă a cerut revocarea ministrului Ana Birchall. Pe lângă cele legate de secţia specială de anchetare a magistraţilor, de solicitările GRECO şi ale Comisiei de la Veneţia, pe care ministrul Birchall le vrea respectate.

În momentul de faţă conducerea ministerului este asigurată doar de către ministrul Ana Birchall, Secretarul general al ministerului, Ion-Claudiu Teodorescu, şi Secretarul general adjunct, Laura Ignat.

Problema este dificilă, având în vedere atribuţiile ministerului Justiţiei, printre care:

  • elaborează proiectele de acte normative care au legătură cu domeniul său de activitate; participă la susţinerea proiectelor de legi în cadrul comisiilor parlamentare şi în plenul celor două Camere;
  • evaluează legislaţia, în sfera de competenţă, din punctul de vedere al constituţionalităţii, al tehnicii legislative şi al compatibilităţii cu acquis-ul comunitar şi tratatele şi convenţiile internaţionale, ori alte documente juridice cu caracter internaţional la care România este parte şi propune Guvernului, altor ministere sau autorităţi soluţii de îmbunătăţire legislativă, inclusiv în forma unor proiecte de acte normative;
  • participă, de la caz la caz şi potrivit sferei sale de competenţă, în temeiul sarcinilor încredinţate de Guvern, la procesul de definitivare a altor proiecte de acte normative din domeniul de activitate al altor ministere sau autorităţi publice;
  • asigură fondurile necesare, fundamentează şi elaborează proiectul bugetului pentru activitatea proprie, a instituţiilor publice din sistemul justiţiei pentru care ministrul justiţiei are calitatea de ordonator principal de credite şi a unităţilor subordonate Ministerului; repartizează creditele bugetare ordonatorilor secundari de credite şi urmăreşte modul de utilizare a acestora;
  • avizează numirea sau destituirea conducătorilor compartimentelor de audit intern din cadrul instituţiilor publice pentru care ministrul justiţiei este ordonator principal de credite, a auditorilor interni (la structurile de audit intern în situaţia în care nu există şef de compartiment), precum şi normele metodologice proprii specifice elaborate de către unităţile subordonate ministerului şi instanţele judecătoreşti, care au creat cadru organizatoric şi funcţional de audit public intern, şi le propune spre aprobare ministrului justiţiei;

Cel mai important, ministerul Justiţiei dă aviz de legalitate pe toate actele normative emise de guvern. Fără acest aviz, niciun document nu poate fi promovat în guvern.

Ce se întâmplă după apariţia motivării CCR la conflictul dintre guvern şi preşedinte?

Este de presupus că vom vedea în curând, în Monitorul Oficial, motivarea CCR la ultimul conflict dintre guvern şi preşedinte. Conform minutei din ziua şedinţei CCR, preşedintele va fi obligat să o revoce pe Ana Birchall, dar nu şi să o numească în loc pe Dana Gârbovan, propusă ministru plin la Justiţie, nu interimar. După revocare, ministerul Justiţiei rămâne şi fără ministru, şi fără secretari de stat, doar cu Secretarul general al ministerului. Poate face faţă un singur om tuturor obligaţiilor ministerului? Evident, nu!

Mai grav, Secretarul general nu poate da aviz de legalitate pe actele normative emise de guvern. Este atributul ministrului sau al unui secretar de stat prin delegarea primită de la ministru.

În această situaţie guvernul este complet paralizat şi aflat sub incidenţa art. 85 din Constituţie. Ori merge urgent în parlament să ceară validare pe noua compoziţie politică, ori trage obloanele şi închide „prăvălia”. Nu se întrevede ce ieşire ar găsi premierul Dăncilă la această situaţie, alta decât aceea de a merge în parlament pentru vot de revalidare a guvernului. Iar dacă pică acest vot, „prăvălia” tot închisă rămâne.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite