Romania va avea mai putine judete

0
Publicat:
Ultima actualizare:

dezvaluie ministrul Administratiei Publice, Octav Cozmanca

- Domnule ministru Octav Cozmanca, in ultima vreme s-a vorbit despre aparitia unor guvernatori in Romania. S-a ajuns cu discutiile pana la federalizarea Romaniei. Se va regionaliza Romania? - Vreau sa fac doua precizari. Una este regiunea ca forma de dezvoltare economica, de incurajare a dezvoltarii unor zone mai sarace, si alta este unitatea administrativ-teritoriala. Nu s-a pus si nu se pune problema ca regiunile sa fie unitati administrativ-teritoriale, sa aiba in subordine municipii, orase, comune. Deocamdata, impartirea administrativ-teritoriala ramane cea din 1968, respectiv judete, orase si comune. In conceptia legiuitorului, la sugestia Uniunii Europene, prin Legea 151 in 1999, regiunile au fost concepute ca forme efective de sprijinire a dezvoltarii economice regionale. - Atunci de ce e nevoie de guvernator? De unde pana unde guvernator in Romania, mai ales ca in afara celui de la BNR nu mai exista alt guvernator? - Mai avem guvernator si in alta parte. In Valea Jiului, de pilda, avem tot guvernator si de aici probabil ca ne-am si inspirat sa dam aceasta denumire. E nevoie de guvernator, sau cum o sa-l numim, din doua considerente. Pe de o parte, aceasta persoana are rolul ca, impreuna cu Agentia de Dezvoltare Regionala, sa monitorizeze cheltuirea fondurilor de la UE care sunt date pe diverse proiecte in regiunea respectiva. In al doilea rand, la aceste fonduri se adauga cofinantari de la bugetul statului si mi se pare corect ca monitorizarea cheltuirii acestor fonduri sa se faca de un reprezentant autorizat al statului, al guvernului in teritoriu. - Cand intentionati sa numiti guvernatorii? - Deocamdata vrem sa modificam Legea 151 si sa relansam regiunile. Daca nu-si vor dovedi utilitatea si eficienta, degeaba le-am creat, sunt structuri inoperante. Din 5 functionari publici, unul e sef - Ati vorbit de organizarea administrativ-teritoriala, care este din anii '60. Intentionati totusi sa reorganizati administrativ teritoriul Romaniei? - Dorim, intr-adevar, in perspectiva, probabil dupa alegerile din 2004-2005, sa prezentam Parlamentului un proiect de imbunatatire a organizarii administrativ-teritoriale a Romaniei. Vrem sa vedem daca numarul actual al judetelor nu este prea mare si atunci sa procedam la o reducere a lor. Sa vedem cum se vor profila lucrurile in Uniunea Europeana. Acolo este o dezbatere intreaga cu privire la regiuni si regionalism si este posibil ca, dupa 2005, in Romania sa avem regiuni ca unitati administrativ-teritoriale. Nu stiu daca in locul judetelor sau deasupra judetelor si cu atributii distincte in organizarea administrativ-teritoriala. - In privinta vestitei "reforme a administratiei", se mai intampla ceva? - Reforma administratiei este altceva decat reforma administrativ-teritoriala. Cea din administratie a inceput cu ani de zile in urma, odata cu noua lege a administratiei, si este suficient sa amintim felul in care se constituie consiliile locale, judetene, felul in care sunt alesi primarii si e un proces in plina desfasurare. In acest an, vom continua procesul de demilitarizare si descentralizare a serviciilor publice, ca un prim obiectiv foarte important. Apoi vom restructura aparatul ministerelor, al celorlalte autoritati centrale si locale. Vom reduce numarul secretarilor de stat, al directorilor si directorilor generali, sefilor de servicii si de birouri, pornind de la constatarea ca, in momentul de fata, peste 20% din functionarii publici sunt sefi. Avem exemple concrete cand un director are doar un subaltern in subordine, sau de altii care nu au nici unul. Apoi trebuie sa crestem capacitatea structurilor care se ocupa de integrare europeana. Prefectii vor redeveni ce-au fost pana la razboi - Ce se intampla cu numarul mare de ministere? - Modificarea numarului de ministere se va face, cel mai sigur, dupa alegerile parlamentare din 2005. - Inseamna ca si unificarea ministerului administratiei cu cel de interne va avea loc tot atunci? - Evident. Nu cred ca va interveni mai devreme. - Cum credeti ca va fi eficient un minister-mamut, caci asta va rezulta din unificare? - Parerea mea e ca va fi eficient, pentru ca vom avea in judete o structura unitara. Acolo vor fi prefectii, care vor avea in subordine, efectiv, nu doar in coordonare, serviciile publice descentralizate si indeosebi actualele inspectorate judetene ale Ministerului de Interne. Sub aspectul intaririi autoritatii statului in plan local, aceasta unire a ministerelor va fi benefica. Sigur, unirea inseamna si reducerea unui numar de posturi din structurile centrale si locale, dar vom avea structuri locale puternice, prefectii vor fi ce au fost in perioada interbelica. Vom merge spre profesionalizarea functiei de prefect si in cativa ani de zile vom avea prefecti de cariera, nu numiti pe criterii politice. Vor fi inalti functionari publici. - Cati prefecti veti schimba acum? - E greu sa ma pronunt acum in legatura cu numarul. Aceasta chestiune se va produce la sfarsitul lunii, cand vom avea o analiza, la Bucuresti, cu toate judetele. Hotararea finala va fi luata la mijlocul lunii februarie. PSD nu a renuntat de tot la anticipate - Ce ne puteti spune despre calendarul alegerilor? A renuntat PSD la alegerile anticipate? - Localele trebuie sa se desfasoare la termen, in iunie 2004. In conformitate cu legea actuala, mandatul parlamentului expira in 15 decembrie si, incepand cu acea data, se pot organiza alegerile, fie in decembrie, fie in ianuarie, februarie sau martie 2005. Presedintele trebuie sa fie ales in cursul anului 2004, iar instalarea sa se va face fie dupa expirarea mandatului actualului presedinte, fie de la data de 1 ianuarie a anului urmator. Cat priveste anticipatele, in momentul de fata nu ni se pare fezabila aceasta chestiune, desi ea este, in plan politic, importanta. Tinand cont de procedurile extrem de complicate, aproape imposibil de realizat, este putin probabil ca vom avea anticipate. Daca eventual se va modifica Constitutia si se vor simplifica aceste proceduri, daca si partidele politice vor fi de acord, este posibil sa mai discutam de anticipate. Dar este la fel de posibil ca simplificarea procedurilor sa fie operanta cu urmatorul parlament. - Deci nu ati renuntat de tot la ideea anticipatelor. - Nu am renuntat de tot, aveam argumente solide pentru un mandat 2003-2007, legate de integrare, dar, repet, tinand cont de procedura greoaie de dizolvare a parlamentului, pe moment, am renuntat la idee.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite