Preşedintele Iohannis şi DNA şi-au crescut apariţiile în presă; Udrea şi Băsescu, cei mai criticaţi politicieni

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Klaus Iohannis, Victor Ponta şi Laura Codruţa Kovesi
Klaus Iohannis, Victor Ponta şi Laura Codruţa Kovesi

Preşedintele Klaus Iohannis, Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) şi Parlamentul au câştigat cel mai mult la capitolul vizibilitate în mass-media, în 2015, fără a-l devansa, însă, pe Victor Ponta, potrivit uneia dintre concluziile studiului comandat de Konrad Adenauer-Stiftung (KAS) şi realizat de Institutul de cercetări Market Links.

Campionul relatărilor de presă din România este fostul premier Victor Ponta. Acesta apare în 25% din ştirile politice analizate, în scădere, totuşi, faţă de nivelul de 36%, înregistrat în 2014. Prin contrast, prezenţa preşedintelui Klaus Iohannis a crescut de la 14%, în 2014, la 19%, în 2015. Fostul preşedinte Traian Băsescu, liderul PSD Liviu Dragnea şi Elena Udrea ocupă următoarele locuri în ierarhia vizibilităţii în presă.

Dintre instituţii, Parlamentul şi DNA bifează o creştere a vizibilităţii în mass-media. "Menţionarea frecventă a DNA în relatările politice se datorează acuzaţiilor de corupţie la adresa politicienilor", a explicat Ioana Avădani, directorul executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI).

Tonul general al jurnaliştilor la adresa politicienilor români se păstrează predominant critic. "Există mai multe articole negative decât pozitive la adresa politicienilor de rang înalt. Aceasta ne semnalează că, în linii mari, reprezentanţii mass media îşi îndeplinesc rolul de câine de pază al democraţiei", a adăugat Ioana Avădani.

Cele mai puţin critice materiale îi au ca subiect pe preşedintele Klaus Iohannis şi pe liderul PSD Liviu Dragnea. Ţintele celor mai critice materiale au fost Elena Udrea şi fostul preşedinte Traian Băsescu.

Dincolo de aceste constatări, mulţi jurnalişti consideră în continuare că situaţia mass media din România este critică. Concluzia a reieşit din dezbaterile din cadrul ”South East Europe Media Forum”, derulat în noiembrie 2015, la Bucureşti, co-organizat de Programul de media al KAS.

Un sondaj de opinie din decembrie 2014, comandat de KAS şi dat publicităţii anterior, arăta că doar 28% dintre români cred că mass media din ţara lor sunt independente. ”Campaniile cu motivaţie politică şi publicitatea ascunsă sunt incompatibile cu media de calitate”, a comentat Christian Spahr, şeful Programului de Media în Sud Estul Europei al KAS. ”Tot mai mulţi cetăţeni pot spune dacă informaţia pe care o primesc este independentă sau nu. Diversitatea tot mai mare a media, graţie internetului, a contribuit la această sensibilizare. Este o provocare uriaşă - mai ales pentru presa scrisă - mass media vor rămâne relevante doar dacă vor investi în calitate”, a adăugat acesta.

Studiul a monitorizat peste 19.000 de ştiri politice difuzate de patru televiziuni -  Antena 1, Pro TV, Realitatea şi TVR1 - şi de patru instituţii de presă scrisă -  Adevărul, Evenimentul Zilei, Jurnalul Naţional şi România Liberă. 

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite