Cum poate ajuta? Cu personalităţi competente în domeniile lor de activitate, chiar dacă neangajate politic, cu idei şi observaţii constructive, cu studii de specialitate. Dar şi noua putere liberală este obligată să ţină cont de acest sprijin. Dacă repetă poziţia lui Dragnea şi camarila, „noi suntem deştepţii neamului, iar ceilalati sunt proşti”, vor sfârşi la fel.

Etape obligatoriu de urmat

Predare-primire la sânge. Nu e clar, încă, ce lasă în urmă PSD. La fiecare minister şi la Secretariatul General al guvernului trebuie făcută o predare-primire la sânge, dar rapidă. Doar cu ajutorul unor experţi independenţi, acest proces şi rezultatele sale capătă credibilitate.

Sesizarea imediată a DNA pentru eventuale fraude si infracţiuni descoperite.

Program de guvernare realist pentru un an. Pentru că aşteptările populaţiei sunt foarte mari, este oligatoriu ca programul de guvernare să specifice clar ce se poate face, fără iluzii şi fantezii. Iar apoi noul guvern, cu ajutorul preşedintelui, să se ţină strict de obiectivele propuse. Riscul este ca obiective prea îndrăzneţe eşuate să pericliteze şansele electorale din 2020. Dar nici expectativă, fără rezultate cât de cât concrete, nu are cum să ducă la succese electorale. Totul trebuie calculat şi gândit cu mare grijă. Rămâne doar să sperăm ca PNL şi presedinţia au experţii necesari pentru un astfel de efort.

Selecţia viitoarei conduceri a statului. Foarte bună remarca dnei Raluca Turcan: nu-i dăm afară pe PSD-işti pentru a pune în loc PNL-işti. Cu excepţia miniştrilor şi secretarilor de stat, restul persoanelor cu funcţii de decizii nu trebuie să fie musai din PNL. Să fie specialişti de primă mână, care au demonstrat în activitatea şi funcţiile pe care le-au avut calităţile profesionale şi manageriale necesare la acest nivel. Indiferent dacă vin şi de la alte partide, cu excepţia PSD, sau din privat. Foarte mulţi oameni de calitate sunt deja la PE, şi nu-i văd renunţând la un mandat de 5 ani pentru un post de un an în administraţia centrală din România. Cu atât mai mult viitorii miniştri PNL trebuie să caute printre specialiştii rămaşi acasă, şi care ar fi dispuşi să renunţe la afacerile sau joburile pe care le au, pentru un an de activitate în aparatul statului. Dar şi cei solicitaţi trebuie să accepte, dacă vor un viitor mai bun pentru noi si copiii noştri.

O înţelegere cu partidele de opoziţie. Chiar dacă nu intră la guvernare, partidele de opoziţie trebuie să-şi ia angajamentul că vor sprijini guvernul cu oameni, idei, fără să încerce să obţină avantaje electorale. Dacă USR-PLUS, de exemplu, nu înţelege acest lucru, va plăti la alegerile viitoare. Tentaţia este mare. Să lovească sau să saboteze viitorul guvern, implicit pe preşedintele Iohannis, pentru a-şi creşte şansele la alegerile prezidenţiale. Este clar că electoratul va sancţiona acest demers, şi rezultatele vor fi altele decât cele sperate. Nici obiectivele cerute noului guvern de către USR-PLUS nu trebuie să fie unele irealizabile. Alegeri anticipate sunt aproape imposibil de realizat în timp rezonabil. Dacă se obţin alegeri anticipate, cu riscul unei instabilităţi politice majore, la câteva luni înaintea celor la termen, nu merită efortul. Tot USR-PLUS cere schimbarea Constituţiei. Fără să realizeze ce majoritate parlamentară îţi trebuie pentru acest demers, un nou referendum popular şi câte altele. Acum, când priorităţile care ard sunt de cu totul altă natură. Acestea sunt obiective pentru după alegerile parlamentare din 2020. Toate partidele trebuie să plece de la realitatea că societatea românească a evoluat foarte mult, înţelege şi sancţionează pe cei care acţionează împotriva intereselor sale. Alegerile din 26 mai şi recenta moţiune de cenzură demonstrează cu prisosinţă acest adevăr. Şi Victor Ponta trebuie să înţeleagă aceste lucruri. Şansa unei guvernări de stânga a eşuat. Să facă bine să lase guvernul liberal să facă ce ştie şi ce poate, fără piedici în parlament. Altfel, la viitoarele alegeri va plăti cu vârf şi îndesat sabotarea guvernului liberal.

Reducerea drastică a cheltuielilor cu funcţionarea statului. Cum de reducerea veniturilor populaţiei nu poate fi vorba, singura şansă de echilibrare şi închidere a bugetelor pe 2019 şi 2020 este dată de reducerea cheltuielilor guvernamentale şi a instituţiilor subordonate. Foarte bună reducerea guvernului la 15 ministere, dar trebuie urmată şi de desfiinţarea sau reducerea personalului în alte instituţii ale statului. Nu văd de ce nu s-ar putea reduce numărul deconcentratelor judeţene de la 46 la 16. Adică un singur Inspectorat Şcolar la 3 judeţe, şi unul singur pe Capitală. Este doar un exemplu. La fel se poate proceda cu Direcţiile Agricole Judeţene, care oricum nu au de lucru, în condiţiile în care toată agricultura este privată. Tăriceanu a devoalat un amănunt. La cererea sa, adresată premierului Dăncilă, de reducere a numărului consilierilor, secretarilor de stat, cabinetelor demnitarilor, răspunsul a fost: nu pot, că se supără rudele. Speranţa este ca PNL să nu repete această paradigmă.

Majoritatea parlamentară fragilă

Nu lasă loc de iniţiative şi proiecte îndrăzneţe, deşi necesare. Dacă partidele parlamentare, cu excepţia PSD, vor bloca în parlament iniţiativele guvernului, absolut necesare în această perioadă, decontul va veni la următoarele alegeri. Să nu subaprecieze capacitatea de înţelegere de care dă acum dovadă electoratul.

Concluzie

Succesul sau insuccesul viitorului cabinet nu stă doar la PNL. Ci la întreaga societate, la presa independentă, cu toţii putem ajuta să facem un pas important înainte. Iar la viitoarele alegeri, electoratul să aibă de unde alege. Între politicile PSD sau ale partidelor de dreapta. Atunci se vor deconta succesul şi/sau erorile.